یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند.

بازار سهام

آهنگ متفاوت شاخص‌های سهام

دیروز، شاخص کل بورس تهران با افت ۹۸ واحدی (معادل ۱۲/ ۰ درصد) در سطح ۸۱ هزار و ۲۸۶ واحد ایستاد. این در شرایطی بود که شاخص کل هم‌وزن کاهش ۶۲/ ۰ درصدی را تجربه کرد. با توجه به اثرگذاری یکسان نمادها (فارغ از ارزش بازار آنها) بر شاخص هم‌وزن، این نماگر می‌تواند نماینده‌ای از شرکت‌های کوچک‌تر سهامی باشد. بنابراین، مشاهده می‌شود روند اصلاحی در نمادهای کوچک‌تر بورس با شدت بیشتری انجام شده است. این مساله از دو جهت قابل توضیح است؛ نخست، رشدهای پرشتاب‌ این نمادها از ابتدای سال (شاخص کل هم‌وزن رشد ۱۳ درصدی را از ابتدای سال داشته که به مراتب بیشتر از رشد حدود ۵ درصدی شاخص کل در این مدت است). دومین مساله نیز افزایش اقبال به نمادهای بزرگ‌تر گروه کالایی است که طبیعتا باعث کاهش نسبت قیمت به درآمد (P/ E) سهام کوچک‌تر شده است.

بازار ارز

نیمه پر افت دلار

دیروز، هر دلار آمریکا با کاهش 3 تومانی به نرخ 3812 تومان معامله شد. گرچه نوسان قیمتی روز گذشته کاهشی بود، اما دلار از نرخ 3810 تومان پایین‌تر نیامد. این موضوع به عقیده برخی فعالان به معنای آن است که دلار در حال ایجاد یک کف قدرتمند است. موضوعی که در صورت پایداری احتمال ریزش‌های بیشتر نرخ دلار را تضعیف می‌کند. با این حال، گروهی دیگر از فعالان بازار ارز معتقدند با کاهش تقاضای حجاج دلار در مسیر افت قرار خواهد گرفت و مجددا کانال 3800 تومانی واگذار می‌شود. همچنین، صحبت‌هایی که اخیرا از سوی رئیس کل بانک مرکزی برای تک‌نرخی شدن ارز مطرح شده است، مانعی در برابر رشد بیشتر نرخ دلار شده است. اما تورم انباشته در شرایط کنترل نرخ ارز و همچنین منفی شدن تراز تجاری (بیشتر شدن واردات از صادرات) در سال 96 عوامل بنیادی حمایت از دلار محسوب می‌شوند.

بازار سکه

حرکت خلاف جهت سکه با بازارهای اثرگذار

دیروز، هر سکه طرح جدید با رشد اندک هزار تومانی به قیمت یک میلیون و ۲۱۶ هزار تومان معامله شد. این در حالی بود که دلار کاهش ۳ تومانی و طلای جهانی افت حدودا ۲ دلاری را تجربه کردند. این موضوع باعث شد تا همچنان حباب سکه (بالاتر بودن قیمت بازاری از ارزش ذاتی سکه) باقی بماند. فعالان بازار سکه معتقدند عدم کاهش قیمت طلای جهانی موجب شد قیمت‌ها در بازار سکه نسبت به ریزش قیمت‌ها واکنش نشان دهند. همچنین، مقاومت دلار در برابر ریزش به زیر سطح ۳۸۱۰ تومانی این امیدواری را میان معامله‌گران سکه ایجاد کرد که از ناحیه بازار ارز فشاری بر قیمت‌های سکه وارد نخواهد شد. با توجه به موارد مزبور، نوسان سکه در کانال یک میلیون و ۲۱۰ هزار تومانی محتمل‌ترین سناریوی روند قیمت‌ها در این روزها محسوب می‌شود.

بازار طلای جهانی

فشار شاخص دلار بر طلای جهانی

دیروز ساعت 16، هر اونس طلای جهانی با افتی اندک مواجه و به قیمت 1256 دلار معامله ‌شد. پس از ریزش‌های ممتد شاخص دلار، روز جمعه آمار اشتغال آمریکا فراتر از انتظار به بازار گزارش شد. این مساله باعث برگشت شاخص دلار از کف شد و بر قیمت کالاها به ویژه اونس طلای جهانی فشار وارد کرد. این در حالی است که تحریم‌های جدید از سوی شورای امنیت علیه کره شمالی به دلیل آزمایش‌های موشکی این کشور همچنان ریسک‌های سیاسی را پابرجا گذاشته است. از سوی دیگر، برنامه‌های اخیر بانک مرکزی اروپا برای تغییر مسیر سیاست‌های انبساطی به سمت انقباضی یکی از موارد مهم اثرگذار بر قیمت طلا محسوب می‌شود. گرچه این اقدام باعث افت شاخص دلار می‌شود (عامل حمایت از طلا)، اما ذات اجرای سیاست‌های انقباضی تقاضای طلا را به‌صورت عمومی کاهش می‌دهد.

بازار اوراق مسکن

لمس سقف جدید «تسه»ها

روز گذشته، اوراق تسهیلات مسکن اسفند ۹۴ (تسه۹۴۱۲) با رشد ۱۵/ ۳ درصدی به قیمت ۷۷ هزار و ۵۸۵ تومان معامله شد. این در شرایطی بود که در برخی سررسیدها شاهد رشد قیمت‌ها به بالای ۸۰ هزار تومان نیز بودیم. همان‌طور که انتظار می‌رفت، افزایش تقاضای خرید مسکن باعث شده تا قیمت اوراق تسهیلات مسکن نیز افزایش یابد. در این میان، انتظار برای کاهش نرخ سود بانکی با توجه به اظهارات اخیر رئیس کل بانک مرکزی، تحرکاتی را میان فعالان بازارها از جمله مسکن ایجاد کرده است. همچنین، احتمال ورود تقاضای خانه‌اولی‌ها به بازار مسکن با توجه به سررسید وام مسکن سپرده یکم می‌تواند محرکی دیگر برای افزایش معاملات ملکی باشد. این موضوع می‌تواند رشد تقاضای «تسه»ها را نیز رقم بزند؛ هرچند تقویت سمت عرضه این اوراق، احتمال جهش نرخ‌ها مشابه سال گذشته به سطوح بالای ۱۰۰ هزار تومان را تضعیف می‌کند.

بازار نفت

نفت در انتظار دیدار «بزرگان»

دیروز ساعت 16، هر بشکه نفت خام آمریکا با کاهش بیش از یک درصدی با قیمت 49 دلاری معامله ‌شد. گرچه هفته گذشته، تعداد دکل‌های نفت شیل آمریکا یک مورد کاهش یافت، اما همچنان آمار تولید این کشور بالا است. از سوی دیگر، کشورهایی مانند لیبی و نیجریه که در توافق اوپک-غیراوپک از کاهش تولیدات معاف شده بودند با افزایش چشمگیر تولیدات نفتی همراه شده‌اند. برآیند این عوامل همچنان نگرانی‌ها از مازاد عرضه در بازار نفت را باقی نگه داشته است. دیروز کمیته نظارت بر پایبندی صادرکنندگان نفتی به توافق مزبور، جلسه‌ای را آغاز کردند که ممکن است امروز تصمیمات جدیدی برای تغییر شیوه رصد عرضه نفت اتخاذ کند. بازار نفت در انتظار خروجی این نشست است که طی آن گزینه‌هایی نظیر رصد صادرات به جای تولیدات نفت و پایان دادن به معافیت کاهش تولید لیبی و نیجریه مطرح است.