یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند.

بازار سهام

پالس نقدینگی در کمین بازار سهام

شاخص بورس تهران نخستین روز هفته را با رشد ۱۸۱ واحدی پشت سر گذاشت. پس از اصلاح قیمت‌ها در هفته‌های اخیر تاکید شده بود به تدریج، سهام به قیمت‌های جذاب نزدیک شده‌اند. عموما این فرصت‌ها با انتشار یک خبر مثبت شناسایی می‌شود که نمونه آن را در گروه‌های پالایشی و قندی شاهد بودیم. مساله‌ای که بازار را به چرخش مسیر امیدوار کرد.اما گروهی از کارشناسان همچنان رکود بورس تهران را شدیدتر از آن می‌دانند که بتواند مسیر خود را تغییر جدی دهد. فارغ از محقق شدن هر کدام از این سناریوها، نکته اساسی قدرت نقدینگی است که در کمین فرصت‌های جذاب سرمایه‌گذاری نشسته است و دیروز در صف خرید نمادهای وابسته به گروه‌های یادشده قابل رصد بود. این موضوع تاکید می‌کند بر خلاف ادعای برخی فعالان، مشکل بازار نبود نقدینگی نیست، بلکه خلأ فرصت‌های جذاب عامل عقب‌نشینی پول‌ها از بورس تهران است.

بازار ارز

برآیند خنثای نیروها در بازار ارز

دیروز هر دلار آمریکا با رشد اندک یک تومانی به نرخ 3789 تومان معامله شد. در بررسی این رفتار کم‌نوسان تقابل چهار عامل مختلف را می‌توان رصد کرد. در میان عوامل مثبت می‌توان به کسانی اشاره کرد که در معاملات پنج‌شنبه انتظار رشد دلار تا سطح 3800 تومان را در این هفته داشتند. این افراد در کنار معامله‌گران سکه به تقاضای دلار کمک کردند. به عبارت دقیق‌تر، افت اونس طلای جهانی باعث شده بود معامله‌گران سکه با خرید ارز از ریزش سنگین سکه جلوگیری کنند که به رابطه الاکلنگی ارز و سکه معروف است. در سوی دیگر اما، بازارساز با افزایش عرضه درهم و دلار مانع از رشد شدید قیمت‌ها شد. همچنین، برخی افراد که در هفته‌های اخیر از رشد نرخ دلار جا مانده بودند در برابر افزایش بیشتر نرخ‌ها مقاومت نشان دادند. برآیند این عوامل نوسان آرام دلار را رقم زد.

بازار سکه

تلاش سکه برای حفظ کانال مهم

روز گذشته، هر سکه طرح جدید با افت سه هزار تومانی به قیمت یک میلیون و ۲۰۸ هزار تومان معامله شد. در حالی که ریزش شدید اونس طلای جهانی در این روزها فشار زیادی را بر قیمت سکه وارد می‌کند، اما معامله‌گران داخلی نسبت به افت بیشتر سکه واکنش نشان می‌دهند. در این میان، ورود برخی از این فعالان بازار سکه به بازار ارز نیز قابل توجه است. بازار جهانی از فردا معاملات هفته جدید خود را آغاز می‌کند و برخی کارشناسان احتمال شکست مرز روانی ۱۲۰۰ دلاری برای اونس طلا را چندان دور از ذهن نمی‌دانند. در صورت وقوع این نوسان، باید دید سکه باز هم می‌تواند کانال یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومانی را حفظ کند یا خیر. آن هم در شرایطی که حباب سکه (بیشتر بودن قیمت بازاری از ارزش ذاتی) به بیش از ۱۲۰ هزار تومان رسیده است.

بازار طلای جهانی

آزمون سخت برای کف قیمتی طلا

در پایان معاملات هفتگی، هر اونس طلای جهانی با افت 4/ 2 درصدی به قیمت 1212 دلار معامله شد و حتی در میان معاملات جمعه به کف 1207 دلاری نیز رسید. کارشناسان آمار اشتغال ماه ژوئن آمریکا را مهم‌ترین دلیل افت قیمت طلا ارزیابی می‌کنند. جایی که میزان اشتغال‌زایی و نرخ بیکاری فراتر از انتظارات بوده و احتمال افزایش نرخ بهره در نشست ماه دسامبر فدرال رزرو را میان اهالی بازار به 60 درصد رساند. با این حال، رشد دستمزدهای افراد شاغل چندان مطلوب نبود و کورسوی امیدی را برای معامله‌گران طلا باقی گذاشت. کارشناسان تکنیکال معتقدند، مرز 1200 دلاری برای طلا اهمیت ویژه‌ای دارد و در صورت شکست، کف حمایتی بعدی در محدوده 1170 دلار است. به عقیده برخی چارتیست‌ها شکست کف 1210 دلاری در معاملات جمعه، احتمال عبور از 1200 دلار را نیز افزایش داده است.

بازار اوراق مسکن

گام‌های آرام، اما صعودی «تسه»ها

روز گذشته، اوراق تسهیلات مسکن اسفند ۹۴ (تسه۹۴۱۲) با رشد ۴/ ۰ درصدی به قیمت هر برگه ۷۷ هزار و ۱۹ تومان معامله شدند. همان‌طور که اشاره شده بود ورود به تابستان به تدریج تقویت تقاضا در بازار مسکن و در نتیجه اوراق «تسه» را به همراه خواهد داشت. تاکنون اما، رشد قیمت‌ها در بازار اوراق تسهیلات چندان پرشتاب نبوده است که علت اصلی آن را می‌توان تمهیدات عرضه‌کنندگان اوراق برای تقویت انتشار این اوراق دانست. همچنین، بیشتر شدن فرصت‌های دریافت وام مسکن تا حدودی تقاضای «تسه»ها را تعدیل کرده است. از سوی دیگر، نرخ سود اوراق در محدوده زیر ۲۲ درصد در نوسان است که با توجه به دوره بازپرداخت بلندمدت آن (۱۲ ساله) ممکن است بسیاری را نسبت به دریافت این نوع وام بی‌تمایل کند. بنابراین، انتظار می‌رود رشد قیمت «تسه»ها احتمالا در سال جاری شتاب زیادی نداشته باشد.

بازار نفت

بازگشت نفت به مسیر نزول

دو هفته قبل بود که قیمت‌ها در بازار نفت شروع به افزایش کردند و 8 روز متوالی رشد نرخ‌ها را در این بازار شاهد بودیم. اما مجددا از اواسط هفته گذشته، مسیرها در این بازار معکوس شد و قیمت هر بشکه نفت خام آمریکا با کاهش 6/ 3 درصدی به 36/ 44 دلار رسید. رشد صادرات نفت اوپک به بیشترین سطح سال 2017، افزایش 7 موردی دکل‌های حفاری نفت شیل و همزمان افزایش تولیدات نفت آمریکا در هفته گذشته مهم‌ترین عوامل فشار بر قیمت نفت بودند. با این حال، وال استریت ژورنال در گزارشی خبر داده است که احتمال دارد اوپک درباره میزان تولیدات لیبی و نیجریه تجدید نظر کند. در توافق اوپک، این کشورها به دلیل درگیری‌های داخلی از محدود کردن تولیدات خود معاف شدند. اما طی هفته‌های اخیر جهش تولید داشته و در نتیجه اوپک در حال بررسی حذف این معافیت است.