یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند.

بازار سهام

تداوم معاملات کم‌رمق بورس

دیروز شاخص کل بورس با افت ۳۴ واحدی (۰۴/ ۰ درصدی) مواجه شد. روز گذشته حجم معاملات کاهش ۵۷ درصدی و ارزش معاملات افت ۵۰ درصدی را نسبت به میانگین سه ماه ابتدایی سال نشان داد. در شرایط کنونی توقف ۵۶ نماد بورسی در کنار غلبه شرایط احتیاطی پس از رشد اخیر قیمت سهام و تداوم ریسک‌های سیاسی عامل تشدید فضای رکود در بازار سهام است. به این ترتیب با وجود توقف قیمت جهانی کالاها نزدیک سقف، مس ۵۹۵۰ دلاری، روی ۲۷۵۰ دلار، آلومینیوم ۱۹۱۹ دلار اما همچنان تردیدها در پایداری رشد اخیر قیمت جهانی کالاها روند صعودی شاخص گروه فلزات اساسی را پس از ۴ روز معاملاتی متوقف کرد. با وجود رشد ۷ درصدی قیمت نفت از کف، اما همچنان چشم‌انداز نفت مبهم است. روز گذشته «شپنا» در کنار «رمپنا» و «کنور» پس از بازگشایی، بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص داشتند.

بازار ارز

ورود دلار به فاز احتیاطی

دیروز هر دلار آمریکا پس از 7 روز صعود، با افت 9 تومانی به نرخ 3776 تومان معامله شد. پس از رشد 6/ 1 درصدی نرخ دلار در دو هفته اخیر، روز شنبه نرخ دلار بالاتر از سطح 3780 تومانی قرار گرفت. اما دیروز افزایش عرضه از سوی معامله‌گران با شناسایی سود، افت دلار را از سطح مزبور رقم زد. پیش‌تر افزایش تقاضای آربیتراژی از سوی مناطق مرزی در کنار رشد نرخ درهم عوامل حمایت از دلار بودند. همچنین افزایش تقاضای مسافرتی در فصل تابستان و تحرکات معامله‌گران فردایی نیز روند صعودی نرخ دلار را تشدید کرد. معامله‌گران برای حمایت از سکه نیز اقدام به رشد تقاضای دلار کردند. اما افت دلار روز گذشته، تقابل دیدگاه‌ها را در بازار رقم زد. با وجود حمایت عوامل بنیادین، چشم‌انداز افزایش عرضه از سوی صرافی بانک‌ها عامل تردید معامله‌گران در روند آتی نرخ دلار است.

بازار سکه

حرکت عکس دلار و سکه

دیروز هر سکه طرح جدید با رشد هزار تومانی به قیمت یک میلیون و ۲۱۹ هزار تومان معامله شد. در شرایط تعطیلی بازار طلای جهانی و با وجود افت نرخ دلار شاهد رشد اندک قیمت سکه بودیم. در بازار طلای جهانی، چشم‌انداز کاهش سیاست‌های انبساطی بانک‌های مرکزی اروپا، انگلیس، ژاپن و کانادا، عامل فشار بر شاخص دلار و اونس طلا شد. با این وجود، تداوم تنش‌های داخلی واشنگتن در کنار حمله‌های سایبری تا حدی تقاضای محافظه‌کارانه طلا را حفظ کرد. اما چشم‌انداز افزایش نرخ بهره آمریکا، می‌تواند حمایت سطح ۱۲۴۰ دلاری (میانگین ۲۰۰‌ روزه) طلا را بشکند. در هفته‌های اخیر معامله‌گران برای کاهش نوسانات سکه، اقدام به رشد تقاضای دلار کردند. با وجود نگرانی‌ها از اونس طلا و افت دلار روز گذشته، اما خوش‌بینی معامله‌گران به دلار، حباب (بیشتر بودن قیمت بازاری از ارزش ذاتی) سکه را بالاتر از ۱۱۰ هزار تومان حفظ کرد.

بازار طلای جهانی

کف شکننده ۱۲۴۰ دلاری طلا

هر اونس طلای جهانی با افت هفتگی 2/ 1 درصدی مواجه شد. با وجود افت 8/ 1 درصدی شاخص دلار، اما چشم‌انداز توقف سیاست‌های محرک اقتصادی بانک‌های مرکزی پس از 9 سال، عامل فشار بر طلا شد. بانک‌های مرکزی اروپا، انگلیس، ژاپن و کانادا چشم‌انداز کاهش سیاست‌های به شدت انبساطی را ارائه کردند؛ بنابراین رشد یورو به سقف بیش از یکساله و افزایش ین ژاپن و پوند، شاخص دلار را به کمترین سطح از سپتامبر رساند. این عامل در کنار چشم‌انداز افزایش نرخ بهره آمریکا با توجه به اینکه به طلا نرخ بهره تعلق نمی‌گیرد طلا را تا کف 1240 دلاری رساند. در شرایط تعطیلی بازارهای دوشنبه و سه‌شنبه، آمار اشتغال آمریکا روز جمعه می‌تواند بر طلا اثرگذار باشد. در نظرسنجی هفتگی کیتکو (از 18 کارشناس) 11 نفر روند نزولی، 4 کارشناس حرکت صعودی و 3 نفر روند خنثی را برای طلا پیش‌بینی کردند.

بازار اوراق مسکن

تداوم کم‌نوسانی «تسه»ها

دیروز اوراق تسهیلات مسکن اسفند۹۴ (تسه۹۴۱۲) با رشد ۵/ ۰ درصدی همراه شدند. پس از افت اخیر قیمت «تسه»ها از سطح ۷۷ هزار تومانی، همچنان شاهد رشد کم‌نوسان قیمت «تسه»ها نزدیک سطح ۷۵ هزار تومانی هستیم. با این وجود، اقداماتی برای تقویت قدرت خرید متقاضیان مسکن، از جمله افزایش سقف وام جعاله تا ۲۰ میلیون تومان تا پایان شهریور در کنار ارائه وام‌های صندوق یکم بانک مسکن و آغاز فصل رونق مسکن، چشم‌انداز رشد تدریجی «تسه»ها را ارائه می‌دهد. بررسی روند اوراق تسهیلات در سال ۹۵، کم نوسانی قیمت «تسه»ها در نیمه اول تیر را نشان می‌دهد؛ اما در دو هفته پایانی تیر رشد ۶ درصدی قیمت «تسه»ها رقم خورد. از سمت عرضه نیز افزایش صدور تعداد پروانه‌های ساختمانی در کنار کاهش رشد منفی سرمایه‌گذاری‌ها در بخش مسکن، خوش‌بینی‌ها به خروج تدریجی مسکن از رکود را تقویت کرده است.

بازار نفت

رشد نفت از کف

هر بشکه نفت خام آمریکا با رشد 7 درصدی به قیمت 06/ 46 دلار معامله شد. این در حالی است که با وجود تمدید توافق اوپک و غیراوپک برای کاهش تولیدات تا پایان مارس، اما رشد پرشتاب تولیدات شیل در کنار چشم‌انداز افزایش تولیدات لیبی به یک میلیون بشکه در روز و افزایش تولیدات نیجریه، برزیل و کانادا در کنار نگرانی‌ها از کند شدن تقاضای چین، ژاپن و هند، افت بیش از 14 درصدی قیمت نفت را در نیمه اول 2017 (بیشترین افت نیم ساله از 1998) رقم زد. با این وجود افت (یک موردی) تعداد دکل‌های نفتی پس از 23 هفته صعود و کاهش تولیدات شیل در هفته اخیر، از نفت حمایت کرد. گلدمن ساکس با تردید نسبت به اثرگذاری توافق اوپک و غیراوپک برای رساندن موجودی نفت به میانگین 5‌ساله، قیمت WTI را با 5/ 7 دلار کاهش، 5/ 47 دلار برای سه ماه آینده پیش‌بینی کرد.