یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند.

بازار سهام

کم‌رمقی معاملات در فضای احتیاطی

دیروز شاخص کل بورس با افت 131 واحدی (17/ 0 درصدی) در سطح 78 هزار و 736 واحدی ایستاد. بازگشت احتیاط شاخص را برای چهارمین روز در 5 روز معاملاتی اخیر نزولی کرد. ورود بازار نفت با مازاد عرضه به وضعیت خرسی (افت بیش از 20 درصدی قیمت از بالاترین سطح در فوریه 2017) فشار بر سهام پالایشی‌ها را تشدید کرد. امری که در کنار تشدید فشار فروش پس از رشدهای اخیر فضای منفی بازار را تشدید کرد؛ به این ترتیب روز گذشته «شپنا» و «تاپیکو»، با سهم بیش از 80 درصدی پورتفوی از پالایشی‌ها با افت قیمت همراه شدند. همچنان با وجود چشم‌انداز نسبتا امیدوارکننده برخی صنایع در مجامع شرکت ها، اما افت 60 درصدی ارزش معاملات نسبت به میانگین اردیبهشت کم واکنشی بازار سهام به این امر را رقم زده است. اما در صورت افت بیشتر قیمت سهام، شناسایی فرصت خرید می‌تواند روند نزولی شاخص را متوقف کند.

بازار ارز

توقف روند صعودی دلار

دیروز هر دلار آمریکا با افت ۷ تومانی به نرخ ۳۷۳۹ تومان معامله شد. پس از رشد ۹/ ۰ درصدی نرخ دلار تا نزدیک سطح ۳۷۵۰ تومانی، روز گذشته شاهد بازگشت دلار به روند نزولی بودیم. عواملی از جمله رشد تقاضای دلار از سوی معامله‌گران برای حمایت از سکه در کنار تمایل به کسب سودهای کوتاه مدت با تشدید نوسانات دلار و رشد تقاضای آربیتراژی با افزایش ارزش دلار در کشورهای همسایه، نوسانات صعودی اونس طلا تشدید شد. با این وجود با اینکه در میانه معاملات نرخ دلار از سطح ۳۷۵۰ تومان نیز عبور کرد، اما فشار عرضه مقاومت سطح مزبور را تقویت کرد. بنابراین ناامیدی معامله‌گران از رشد بیشتر نرخ دلار در کنار افت نرخ درهم تا سطح ۱۰۲۸ تومانی، با توجه به نرخ برابری ثابت دلار و درهم، عامل فشار بر دلار شد. تداوم روند نزولی دلار در کانال ۳۷۳۰ تومانی محتمل است.

بازار سکه

ناامیدی سکه از بازارهای اثرگذار

دیروز هر سکه طرح جدید با افت 6 هزار تومانی به قیمت یک میلیون و 209 هزار تومان معامله شد. افت اونس طلای جهانی در کنار بازگشت نرخ دلار به روند نزولی عامل فشار بر قیمت سکه شد. در روزهای اخیر با چشم‌انداز رشد تدریجی شاخص دلار، اونس طلا با افت حدود 20 دلاری همراه و به کمترین سطح در 6 هفته اخیر، 1242 دلار رسید. با اینکه سطح 1240 دلاری از اونس طلا حمایت می‌کند، اما افت بیشتر طلا در میان مدت دور از انتظار نیست. در بازار ارز نیز با مقاومت جدی سطح 3750 تومانی، افزایش عرضه از سوی معامله‌گران در کنار افت تقاضای آربیتراژی، نرخ دلار مجددا به کانال 3730 تومانی بازگشت. همچنان خوش‌بینی‌ها به رشد تدریجی تقاضای مناسبتی با نزدیک شدن به عید فطر حباب (بیشتر بودن قیمت بازاری از ارزش ذاتی) سکه را بالاتر از 110 هزار تومان حفظ کرده است.

بازار طلای جهانی

حرکت طلا در کانال 1240دلاری

دیروز ساعت ۱۶ اونس طلای جهانی به قیمت ۱۲۴۳ دلار معامله شد. افت بازارهای سهام و افت اندک شاخص دلار از سقف یک ماهه تا حدی از اونس طلا حمایت کرد؛ موضوعی که رشد طلا از کف ۶ هفته‌ای ۱۲۴۲ دلاری را رقم زد. احتمال کاهش سیاست‌های انبساطی انگلیس، رشد پوند را رقم زد. در روزهای اخیر تقویت چشم‌انداز تسریع روند افزایش نرخ بهره آمریکا فشار بر اونس طلا را (که نرخ بهره به آن تعلق نمی‌گیرد) تشدید کرده است. اما روز چهارشنبه افت قیمت نفت به کف ۹-ماهه با تشدید فضای منفی بازارهای سهام رشد تقاضای محافظه کارانه اونس طلا را به دنبال داشت. علاوه بر اینکه افت قیمت نفت، کاهش نرخ تورم را نیز به دنبال دارد؛ بنابراین، دور شدن نرخ تورم از هدف فدرال رزرو، می‌تواند بر روند افزایش نرخ بهره اثرگذار باشد. همچنان سطح ۱۲۴۰ دلاری از طلا حمایت می‌کند.

بازار اوراق مسکن

چشم‌انداز صعودی اوراق

دیروز اوراق تسهیلات مسکن اسفند94 (تسه9412) با رشد 7/ 0 درصدی به قیمت 76 هزار و 529 تومان معامله شدند. پیش‌تر کاهش حجم معاملات به‌صورت سنتی در ماه رمضان مقاومت سطح 77 هزار تومانی را در مقابل رشد قیمت اوراق رقم زده بود؛ اما با نزدیک شدن به پایان ماه رمضان، برخی از اوراق جدیدتر بالاتر از سطح 77 هزار تومانی معامله شدند. همچنان مهلت استفاده از افزایش سقف وام جعاله تا 20 میلیون تومان تا پایان شهریور، نزدیک شدن به فصل رونق مسکن، تابستان و پایان یافتن ماه رمضان می‌تواند روند صعودی قیمت اوراق را تشدید کند. ورود تقاضای «خانه‌اولی»ها با دریافت وام صندوق پس انداز یکم بانک مسکن نیز عامل دیگر رشد تقاضای مسکن است. رئیس اتحادیه مشاوران املاک با توجه به رشد معاملات در سه ماهه اول سال خروج مسکن از رکود در نیمه دوم سال را پیش‌بینی کرد.

بازار نفت

وضعیت «خرسی» در بازار نفت

دیروز ساعت ۱۶ هر بشکه نفت خام آمریکا به قیمت ۴/ ۴۳ دلار معامله شد. قیمت نفت با افت ۲۱ درصدی نسبت به بالاترین سطح از فوریه، به‌صورت رسمی وارد وضعیت «خرسی» شد. قیمت نفت WTI به کمترین سطح در ۹ ماه اخیر، ۷۵/ ۴۲ دلار و نفت برنت به کمترین سطح در ۷ ماه اخیر، ۴/ ۴۵ دلار رسید. تخمین موسسه نفت آمریکا (API) از کاهش ۷۲/ ۲ میلیون بشکه موجودی نفت تجاری آمریکا در هفته اخیر پیش از انتشار گزارش رسمی تا حدی از نفت حمایت کرد. بازگشت تولیدات لیبی به بیشترین سطح در ۴ سال اخیر در کنار رشد تولیدات نیجریه، که از توافق برای کاهش تولیدات مستثنی شده‌اند عامل تداوم فشار بر قیمت نفت است. علاوه بر این، رسیدن سطح دکل‌های نفتی آمریکا به بیشترین سطح از آگوست ۲۰۱۵، اثرگذاری توافق اوپک و غیراوپک بر کاهش مازاد عرضه را کمرنگ کرده است.