یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند.

بازار سهام

سیگنال جهانی به بورس

دیروز شاخص کل بورس با رشد اندک ۸ واحدی (۰۱/ ۰ درصدی) همراه شد. تعدیل فضای منفی و حمایت حقوقی‌ها رشد شاخص را پس از افت ۹/ ۰ درصدی در ۶ روز معاملاتی اخیر رقم زد. کاهش موجودی انبار بورس فلزات لندن (LME) به کمترین سطح در ۹ سال اخیر، رشد روی تا سطح ۲۵۷۰ دلاری را رقم زد. همچنین تداوم رشد قیمت مسکن چین در ماه مه، افزایش قیمت مس تا سطح ۵۶۹۶ دلاری را رقم زد. خوش‌بینی به تداوم رشد قیمت مسکن از سنگ آهن (با وجود مازاد عرضه) ماده اولیه فولاد نیز حمایت کرد. بنابراین تا حدی فروکش نگرانی‌ها از برخی نمادهای کانه فلزی و فلزات اساسی حمایت کرد. در سایر گروه‌ها نیز شناسایی کف و در برخی نمادهای کوچک‌تر، از جمله در گروه انبوه‌سازی صف‌های خرید را شاهد بودیم؛ اما تداوم رکود مسکن همچنان عامل فشار بر این نمادها است.

بازار ارز

بازی دلار با سطح ۳۷۵۰ تومانی

دیروز هر دلار آمریکا با رشد اندک یک تومانی به نرخ 3746 تومان معامله شد. در ابتدای معاملات روز گذشته، افزایش تقاضا از سوی معامله‌گران با هدف کسب سودهای کوتاه مدت، رشد نرخ دلار را به‌صورت مقطعی تا سطح 3750 تومان رقم زد. علاوه بر این خوش‌بینی‌ها به رشد تقاضای آربیتراژی با قرار داشتن نرخ حواله‌ای درهم در سطح 1032 تومان، با توجه به نرخ برابری ثابت دلار و درهم، عامل دیگر حمایت از نرخ دلار بود. با این وجود، افزایش عرضه درهم در کنار افزایش عرضه از سوی معامله‌گران مجددا نرخ دلار را وارد کانال 3740 تومانی کرد. پیش تر نیز شاهد حمایت معامله‌گران از دلار برای حمایت از سکه بودیم که افت تقاضای این معامله‌گران فشار بر دلار را تشدید کرد. همچنان به نظر می‌رسد عبور دلار از سطح روانی 3750 تومانی نیازمند محرک جدی‌تری باشد.

بازار سکه

فشار دوجانبه بر سکه

دیروز هر سکه طرح جدید با افت ۲ هزار تومانی به قیمت یک میلیون و ۲۱۵ هزار تومان معامله شد. افت طلای جهانی در شرایط کم نوسانی نرخ دلار، عامل فشار بر قیمت سکه شد. با وجود حمایت ریسک‌های ژئوپلتیک از اونس طلا، اما چشم‌انداز افزایش نرخ بهره آمریکا روند نزولی طلا را تشدید کرد. در بازار ارز نیز سطح ۳۷۵۰ تومانی در برابر رشد دلار مقاومت می‌کند، بنابراین با اینکه پیش‌تر خوش‌بینی‌ها به رشد تقاضای مناسبتی با نزدیک شدن به عید فطر افزایش قیمت سکه را تا یک میلیون و ۲۲۰ هزار تومان رقم زده بود اما ناامیدی به رشد قابل‌توجه دلار و احتمال افت بیشتر اونس طلا افت قیمت سکه را از سطح مزبور رقم زد. با این وجود همچنان عدم تمایل معامله‌گران به افت سکه، حباب (بیشتر بودن قیمت بازاری از ارزش ذاتی) را به ۱۱۲ هزار تومان رسانده است.

بازار طلای جهانی

تداوم روند نزولی طلا

دیروز ساعت 16 هر اونس طلای جهانی به قیمت 1244 دلار معامله شد. تقویت چشم‌انداز تسریع روند افزایش نرخ بهره و افت پوند رشد مقطعی شاخص دلار به سقف 3‌هفته‌ای و اونس طلا را به کف 5‌هفته‌ای، 1242 دلار رساند. ویلیام دادلی، نماینده نیویورک فدرال رزرو به رشد تدریجی اقتصاد اشاره و اعلام کرد وضعیت مناسب بازار کار می‌تواند رشد نرخ تورم را به دنبال داشته باشد. نظرات ویلیام دادلی به رئیس فدرال رزرو، جنت یلن نزدیک است. در شرایط کنونی احتمال افزایش نرخ بهره در دسامبر به 50 درصد رسیده است. بنابراین این عامل در کنار خروج بانک مرکزی اروپا از سیاست‌های به شدت انبساطی می‌تواند فشار بر طلا را (که نرخ بهره به آن تعلق نمی‌گیرد) در میان مدت تشدید کند. با این وجود تشدید تنش‌ها در مذاکرات خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا با رشد تقاضای محافظه‌کارانه، تا حدی از طلا حمایت کرد.

بازار اوراق مسکن

سیگنال‌های مثبت در بازار مسکن

دیروز اوراق تسهیلات مسکن اسفند۹۴ (تسه۹۴۱۲) با افت ۶/ ۰ درصدی به قیمت ۷۶ هزار و ۲۳ تومان معامله شدند. در روزهای پایانی ماه رمضان شاهد نوسان اندک «تسه»ها در سطح ۷۶ هزار تومانی هستیم. در هفته‌های اخیر افزایش سقف وام جعاله تا پایان شهریور، قیمت اوراق را در مسیر صعودی قرار داد اما همچنان سطح ۷۷ هزار تومانی در مقابل رشد اوراق مقاومت می‌کنند. نزدیک شدن به فصل تقاضای مسکن در کنار افزایش تقاضای «خانه اولی»ها با صندوق یکم بانک مسکن چشم‌انداز رشد تقاضای مسکن را تقویت کرده است. اما همچنان پایین بودن قدرت خرید متقاضیان چشم‌انداز رشد غیرتورمی قیمت مسکن را تقویت کرده است. حسام عقبایی، رئیس اتحادیه مشاوران املاک افزایش تعداد معاملات در ماه‌های ابتدایی سال، به جز فروردین (به دلیل نیمه تعطیل بودن بازار) را اعلام و نسبت به خروج مسکن از رکود در ابتدای مهر ابراز خوش‌بینی کرد.

بازار نفت

تداوم فشار عرضه بر نفت

دیروز ساعت 16 هر بشکه نفت خام آمریکا به قیمت 3/ 43 دلار معامله شد. کمرنگ شدن خوش‌بینی‌ها به اثرگذاری توافق اوپک و غیراوپک برای کاهش تولیدات، نوسان قیمت نفت را در کف 7‌ماهه رقم زد. رشد تولید لیبی و نیجریه و رسیدن تولیدشیل به 34/ 9 میلیون بشکه در روز(بالاترین سطح از آگوست 2015) نگرانی ‌ها نسبت به تداوم مازاد عرضه را تقویت کرد. موسسه Kplar افزایش موجودی تانکرهای نفتی به میزان 9/ 111 میلیون بشکه(بالاترین سطح در 2017) را اعلام کرد که بخش عمده این افزایش‌ها از سوی دریای شمال، سنگاپور و ایران صورت گرفته است. مورگان استنلی نیز با اشاره به رشد قابل توجه موجودی نفت و فرآورده‌های نفتی در کشورهای توسعه یافته (OECD)، چین و چند کشور دیگر را یک میلیون بشکه در روز در فصل اول 2017 اعلام و رسیدن موجودی‌ها به میانگین 5‌ساله را در میان مدت دور از انتظار دانست.