یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند.

بازار سهام

تحرکات معامله‌گران در فضای رکودی

دیروز شاخص کل بورس با افت ۱۳۱ واحدی (۲/ ۰ درصدی) در سطح ۷۸ هزار و ۸۵۹ واحدی ایستاد. در ۶ روز معاملاتی اخیر با تداوم فشار فروش، نبود محرک سیستماتیک و کم‌نوسانی قیمت جهانی کالاها شاهد افت ۹/ ۰ درصدی شاخص کل بودیم؛ با این وجود شناسایی کف پس از افت‌های اخیر برخی نمادها و حرکت معامله‌گران در نمادهای کوچک تر از جمله کاشی‌سازی و قندی‌ها افت شاخص کل هم وزن (اثرگذاری یکسان نمادها) را تا حدی تعدیل کرد؛ تداوم رکود بازار مسکن، همچنان مانعی جدی برای رشد قابل توجه سودآوری شرکت‌های کاشی‌سازی است. همچنین P/ E بالای قندی‌ها پایداری این رشدها را مبهم کرده است. همچنان تغییر مالکیت ۱۶ میلیارد تومانی حقوقی‌ها از مشارکت حقوقی‌ها در سمت خرید حکایت دارد؛ برخی با شناسایی فرصت خرید، برخی با هدف حمایت از شاخص، خرید از سوی صندوق‌های با درآمد ثابت به دلیل الزام ۵ درصدی سهام در سبد صندوق ها هستیم.

بازار ارز

شکست مقطعی سقف مقاومتی دلار

دیروز هر دلار آمریکا با افت اندک یک تومانی به نرخ 3745 تومان معامله شد. در روزهای اخیر رشد تقاضای دلار از سوی معامله‌گران سکه برای حمایت از قیمت سکه در کنار رشد تقاضای آربیتراژی با افزایش نرخ دلار در بازارهای همسایه، همچنین تمایل به کسب سود پس از روند کم نوسان نرخ دلار در هفته‌های اخیر، رشد 6/ 0 درصدی دلار از کف 3724 تومانی را در سه روز معاملاتی رقم زد. بنابراین افزایش معاملات آتی با چشم‌انداز صعودی نرخ دلار از بعدازظهر یکشنبه، نوسانات صعودی نرخ دلار را در روز دوشنبه تشدید کرد. با این عامل در کنار رشد نرخ درهم تا سطح 1034 تومانی، با توجه به نرخ برابری ثابت دلار و درهم، در میانه معاملات نرخ دلار به 3762 تومان نیز رسید. اما در ادامه فشار فروش با شناسایی سود، نرخ دلار را به زیر سطح روانی 3750 تومانی رساند.

بازار سکه

ناامیدی سکه از بازارهای اثرگذار

دیروز هر سکه طرح جدید با افت ۵ هزار تومانی به قیمت یک میلیون و ۲۱۷ هزار تومان معامله شد. افت اونس طلای جهانی در کنار افت اندک نرخ دلار عامل فشار بر قیمت سکه شد. در بازار طلای جهانی کاهش ریسک گریزی معامله‌گران افت اونس طلا را رقم زد؛ با وجود حمایت سطح ۱۲۴۸ دلاری از طلا، افت بیشتر آن با چشم‌انداز افزایش نرخ بهره آمریکا تا سطح ۱۲۴۰ دلاری، میانگین ۲۰۰‌روزه طلا محتمل است. در بازار ارز نیز با وجود رشد نرخ دلار تا سطح ۳۷۶۲ تومان، افزایش فشار عرضه با شناسایی سود افت نرخ دلار را تا سطح ۳۷۴۵ تومانی رقم زد. با وجود خوش‌بینی‌ها به رشد تقاضای مناسبتی سکه با نزدیک شدن به عید فطر، همچنان انتظار مقاومت سطح ۳۷۵۰ تومانی دلار ناامیدی معامله‌گران نسبت به بازارهای اثرگذار و افت قیمت سکه را رقم زد.

بازار طلای جهانی

کم‌نوسانی طلا در کف حمایتی

دیروز ساعت 16 هر اونس طلای جهانی به قیمت 1249 دلار معامله شد. کاهش ریسک‌گریزی در بازارهای جهانی در شرایط نوسان اندک شاخص دلار، عامل فشار بر اونس طلا شد. رشد بازارهای سهام آسیا با حمایت بازار هنگ کنگ و رشد بازارهای سهام اروپا با پیروزی قاطع حزب ماکرون در پارلمان و خوش‌بینی به اصلاحات اقتصادی، فشار بر اونس طلا را تشدید کرد. اما آغاز مذاکرات برای خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا تا حدی از تقاضای محافظه‌کارانه اونس طلا حمایت کرد. بنابراین حمایت کف 1248 دلاری، میانگین 100 روزه قیمت طلا رقم خورد. در صورت شکسته شدن حمایت سطح مزبور، افت بیشتر طلا تا 1240 دلار محتمل است. همچنان چشم‌انداز یک بار دیگر افزایش نرخ بهره آمریکا در سال جاری فشار را بر طلا حفظ کرده است که اظهارات نمایندگان فدرال رزرو می‌تواند بر شاخص دلار و اونس طلا اثرگذار باشد.

بازار اوراق مسکن

تقویت چشم‌انداز رشد اوراق

دیروز اوراق تسهیلات مسکن اسفند۹۴ (تسه۹۴۱۲) با رشد یک درصدی به قیمت ۷۶ هزار و ۴۹۱ تومان معامله شدند. همچنان شاهد نوسان اندک قیمت «تسه»ها در سطح ۷۶ هزار تومانی هستیم. با وجود افزایش سقف وام و مهلت استفاده از وام جعاله ۲۰ میلیون تومانی تا پایان شهریور، اما همچنان کاهش حجم معاملات در ماه رمضان مقاومت سطح ۷۷ هزار تومانی را در مقابل رشد قیمت اوراق تقویت کرده است. در شرایط کنونی نرخ سود واقعی وام، با توجه به رابطه مستقیم با قیمت در سطح ۸/ ۲۱ درصد قرار گرفته است. نزدیک شدن به فصل رونق مسکن، تابستان نیز می‌تواند رشد «تسه»ها را تشدید کند. همچنین در سمت عرضه با وجود رشد منفی بخش مسکن در سال ۹۵ اما رشد بخش مسکن در دو فصل تابستان و زمستان سال ۹۵، خوش‌بینی‌ها به خروج تدریجی مسکن از رکود را تقویت کرده است.

بازار نفت

رشد آرام نفت نزدیک کف

دیروز ساعت 16 هر بشکه نفت خام آمریکا به قیمت 8/ 44 دلار معامله شد. با وجود رشد اندک اما همچنان شاهد نوسان نفت نزدیک کف 7‌ماهه بودیم. افزایش (6 موردی) تعداد دکل‌های نفتی آمریکا به 747 مورد (بیشترین سطح از آوریل 2015) برای بیست و دومین هفته متوالی در کنار رشد 10 درصدی تولیدات شیل از نیمه دوم 2016 فشار را بر قیمت نفت حفظ کرده است. گلدمن ساکس با فرض تداوم رشد تعداد دکل‌های نفتی، افزایش 770 هزار بشکه در روز تولیدات شیل در سه ماهه چهارم سال جاری نسبت به سه ماهه چهارم سال گذشته میلادی را پیش‌بینی کرد. رشد تولیدات لیبی، بازگشت تولیدات نیجریه و رشد تولیدات کانادا و برزیل رسیدن بازار نفت به تعادل را در ابهام قرار داده است. اما افت صادرات عربستان به 7 میلیون بشکه در روز خوش‌بینی‌ها به اثرگذاری توافق بر بازار نفت را تقویت کرده است.