یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند.

بازار سهام

ادامه اصلاح شاخص

دیروز شاخص کل بورس با افت ۱۳۷ واحدی (۲/ ۰ درصدی) در سطح ۷۹ هزار و ۴۲۷ واحد ایستاد. تداوم فضای اصلاح با شناسایی سود میان معامله‌گران، افت قیمت جهانی کالاها، از جمله کاهش قیمت فولاد با چشم‌انداز کند شدن بخش مسکن چین، بازگشت روی به کانال ۲۴۰۰ دلاری، حرکت نزولی مس در کانال ۵۷۰۰ دلاری و تداوم افت قیمت سنگ‌آهن با رشد انبارهای بنادر چین در کنار تداوم روند نزولی نرخ دلار عوامل فشار بر بازار سهام است. با این وجود، قرار داشتن در فصل مجامع می‌تواند تصویر روشن تری از وضعیت بنیادین شرکت‌ها ارائه دهد و تقویت تحلیل‌پذیری را در بازار به همراه داشته باشد. همچنین تخصیص سود می‌تواند با پایین آوردن P/ E از شاخص حمایت کند. روز گذشته پس از روند اصلاحی در برخی صنایع از جمله خودرویی‌ها و انبوه‌سازی، اقبال معامله‌گران از این نمادها را شاهد بودیم.

بازار ارز

رفت و برگشت دلار در بازه محدود

دیروز هر دلار آمریکا با افت اندک 3 تومانی به نرخ 3727 تومان معامله شد. در روزهای اخیر شاهد تشدید نوسانات نرخ دلار هستیم که ناشی از تمایل معامله‌گران برای کسب سودهای کوتاه‌مدت در بازار ارز است. به این ترتیب روز گذشته در ابتدای معاملات نرخ دلار تا سطح 3725 تومانی، کف سال جاری نیز معامله شد. اما در ادامه شناسایی کف و افزایش تقاضا رشد نرخ دلار را از سطح مزبور رقم زد. علاوه بر این کاهش اندک نرخ درهم تا سطح 1022 تومانی، با توجه به نرخ برابری ثابت دلار و درهم نیز فشار بر نرخ دلار را تشدید کرد. کاهش تقاضای محافظه‌کارانه دلار پس از انتخابات، در کنار تداوم عرضه از سوی صرافی بانک‌ها میانگین نرخ دلار را در خرداد به سطح 3734 تومانی رسانده است که کاهش 8/ 0 درصدی را نسبت به میانگین اردیبهشت نشان می‌دهد.

بازار سکه

بزرگ شدن حباب سکه

دیروز هر سکه طرح جدید با افت هزار تومانی مواجه شد. افت نرخ دلار و کاهش قیمت طلای جهانی بر سکه فشار آورد. روز گذشته بازگشت ریسک‌گریزی و رشد بازارهای سهام در کنار انتظار برای افزایش نرخ بهره در نشست فدرال رزرو (عامل فشار بر طلا) اونس طلا تا کف ۱۲۶۰ دلار افت داشت. در بازار ارز نیز شاهد تداوم روند کم نوسان نرخ دلار نزدیک سطح ۳۷۳۰ تومانی هستیم. با وجود رسیدن اونس طلا به سقف ۱۲۹۴ دلاری سه شنبه هفته گذشته، اما کم‌واکنشی سکه به این امر و عدم تمایل معامله‌گران به تشدید نوسانات سکه، باعث تخلیه حباب (بیشتر بودن قیمت بازاری از ارزش ذاتی) سکه تا ۶۰ هزار تومان شد. در مسیر نزولی با افت ۳۰ دلاری اونس طلا نیز شاهد حمایت سطح یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومانی سکه هستیم، امری که رشد حباب سکه تا ۸۷ هزار تومان را رقم زد.

بازار طلای جهانی

نوسان طلا در کانال ۱۲۶۰ دلاری

دیروز ساعت 16 هر اونس طلای جهانی به قیمت 1262 دلار معامله شد. با آغاز نشست دوروزه فدرال رزرو و احتمال 90 درصدی افزایش نرخ بهره افت اندک اونس طلا رقم خورد. رشد بازارهای سهام با حمایت شرکت‌های تکنولوژی نیز فشار بر اونس طلا را تشدید کرد. تلاش ترزا‌می ‌برای تقویت جایگاه خود پس از از دست دادن اکثریت حزب محافظه‌کار در انتخابات همچنین رشد نرخ تورم انگلیس به بیشترین سطح در 4 سال اخیر، با رشد پوند عامل فشار بر شاخص دلار شد. با وجود اینکه افزایش 25/ 0 واحد درصدی نرخ بهره در نشست دوروزه فدرال رزرو (برای دومین بار در سال جاری) تا حدی در قیمت‌ها پیش‌خور شده است، اما چشم‌انداز افزایش نرخ بهره در میان‌مدت می‌تواند بر اونس طلا اثرگذار باشد. نشست بانک‌های مرکزی انگلیس، ژاپن و سوئیس در کنار تداوم تنش‌های واشنگتن عوامل اثرگذار بر طلا هستند.

بازار اوراق مسکن

تداوم حرکت کم نوسان «تسه»ها

دیروز اوراق تسهیلات مسکن اسفند۹۴ (تسه۹۴۱۲) با افت ۱/ ۰ درصدی به قیمت ۷۶ هزار و ۳۸۲ تومان معامله شدند. افزایش سقف وام جعاله تا ۲۰ میلیون تومان تا پایان شهریور عامل حمایت از «تسه»ها و رشد حدود ۳ درصدی قیمت اوراق را از هفته‌های ابتدایی خرداد رقم زده است. اما همچنان کاهش تعداد معاملات مسکن به‌صورت سنتی در ماه رمضان مانع از رشد قابل توجه قیمت اوراق است. در روزهای اخیر فرمول جدید مالیات برای ساخت و فروش مسکن در هیات‌ دولت تصویب شد؛ در این مصوبه، نرخ‌های متفاوتی برای اولین فروش آپارتمان نوساز برای سازنده‌های حقیقی و حقوقی تصویب شد؛ موضوعی که به زعم کارشناسان با تحمیل هزینه‌ها به خریداران مسکن و با توجه به پایین بودن قدرت خرید متقاضیان در کنار کشش بالای تقاضای مسکن (کاهش شدید تقاضا با رشد قیمت) ورود مسکن به فاز رونق را به تاخیر بیندازد.

بازار نفت

رشد آرام نفت

دیروز ساعت 16 هر بشکه نفت خام آمریکا به قیمت 2/ 46 دلار معامله شد. مقامات سعودی اعلام کردند محموله‌های نفتی برای ارسال به آسیا در جولای 300 هزار بشکه در روز کاهش داشتند. با وجود اینکه پالایشگاه‌های آسیایی چنین کاهشی را گزارش نکردند، اما این عامل در کنار اعلام وزرای انرژی عربستان و روسیه از بازگشت تعادل به بازار نفت در سه ماه اول 2018، رشد اندک قیمت نفت را رقم زد. همچنان بازگشت تولیدات نیجریه، لیبی و رشد 10 درصد تولیدات شیل از میانه 2016، در کنار رشد دکل‌های نفتی، که با 6 ماه تاخیر بر بازار نفت اثر می‌گذارد نیز نگرانی‌ها از تداوم مازاد عرضه را تقویت کرده است. موجودی نفت تجاری آمریکا و گزارش اوپک می‌تواند بر بازار نفت اثرگذار باشد. با توجه به آغاز فصل تابستان، رشد تقاضای بنزین مورد انتظار است. کارشناسان در نظرسنجی بلومبرگ کاهش 25/ 2 میلیون بشکه موجودی نفت را پیش‌بینی کرده‌اند.