یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند.

بازار سهام

رکود معاملات بورس

دیروز شاخص کل بورس با افت ۳۰۷ واحدی (۴/ ۰ درصدی) در سطح ۷۹ هزار و ۵۶۴ واحدی ایستاد. با تداوم شرایط رکودی، ارزش کل معاملات به زیر ۷۰ میلیارد تومان رسید. همچنان شناسایی سود میان معامله‌گران، تردید نسبت به قیمت جهانی کالاها در کنار کمبود نقدینگی عوامل فشار بر بورس هستند. روز دوشنبه، با وجود رشد قیمت مس به بالاتر از۵۸۰۰ دلار در ابتدای معاملات، اما شناسایی سود میان معامله‌گران افت قیمت‌ها به زیر سطح ۵۸۰۰ دلار را رقم زد و همچنین روی در کانال۲۵۰۰ دلاری نوسان داشت و شاهد تداوم روند نزولی قیمت سنگ آهن هستیم. علاوه بر این تغییر مالکیت ۱۱ میلیارد تومانی به نفع حقوقی‌ها رقم خورد که بخشی با شناسایی فرصت خرید و برخی با هدف حمایت از شاخص صورت می‌گیرد. با وجود انتظار برای تداوم اصلاح، همچنان بازگشایی نمادها پس از برگزاری مجامع می‌تواند بر شاخص اثرگذار باشد.

بازار ارز

رفت و برگشت دلار در کف

دیروز هر دلار آمریکا با افت ۵ تومانی به نرخ ۳۷۳۰ تومان معامله شد. از چهارشنبه هفته گذشته، شاهد نوسان تنها یک تومانی نرخ دلار بودیم. اما تشدید فشار فروش در بازار ارز، دیروز نرخ دلار را به کف ۳۷۳۰ تومانی رساند. به نظر می‌رسد با تداوم روند رکودی و عرضه نسبتا متعادل ارز از سوی صرافی بانک ها، معامله‌گران مجددا تمایل به کسب سودهای کوتاه‌مدت در بازار ارز دارند. در هفته‌های اخیر سطح ۳۷۳۰ تومانی از دلار حمایت کرد؛ بنابراین بازگشت از سطح مزبور همچنان محتمل است. پس از افت ۱/ ۳ درصدی ارزش جهانی دلار در یک ماه اخیر، بازگشت آن به روند صعودی از روز جمعه می‌تواند تا حدی رشد تقاضای آربیتراژی را رقم بزند. همچنین در صورت افت قیمت طلای جهانی، تمایل معامله‌گران به کاهش نوسانات سکه، می‌تواند رشد تقاضای دلار از سوی این معامله‌گران را رقم بزند.

بازار سکه


معاملات سکه در کف حمایتی

دیروز هر سکه طرح جدید با افت هزار تومانی به قیمت یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان معامله شد. با وجود رشد اندک اونس طلای جهانی، اما افت نرخ دلار عامل فشار بر قیمت سکه شد. دیروز اونس طلا زیر سطح ۱۲۷۰ دلاری نوسان داشت؛ با وجود تداوم ریسک‌های ژئوپلیتیک اما چشم انداز افزایش نرخ بهره در نشست هفته جاری فدرال رزرو، مقاومت سطح ۱۲۷۰ دلاری را در مقابل رشد طلا رقم زده است. در بازار ارز نیز با تداوم شرایط رکودی نرخ دلار در کانال ۳۷۳۰ تومانی نوسان داشت. با وجود کاهش حباب (بیشتر بودن قیمت بازاری از ارزش ذاتی) سکه تا سطح ۶۵ هزار تومانی در هفته‌های اخیر، اما عدم تمایل معامله‌گران به کاهش قیمت سکه، حمایت سطح یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومانی از سکه را تقویت کرده است و رشد حباب را تا ۸۰ هزار تومان رقم زد.

بازار طلای جهانی


نوسان اندک طلا

دیروز ساعت ۱۶ اونس طلای جهانی به قیمت ۱۲۶۸ دلار معامله شد. افت بازارهای سهام در کنار افت اندک نرخ دلار، تا حدی از اونس طلا حمایت کرد. با ریزش سهام شرکت‌های تکنولوژی آمریکا روز جمعه، این عامل دیروز افت بازارهای سهام آسیا و اروپا را رقم زد. همچنان روز گذشته شاهد تداوم روند نزولی پوند با عدم موفقیت حزب محافظه کار برای کسب اکثریت کرسی‌های پارلمان، در شرایط نزدیک شدن به شروع مذاکرات برای خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا بودیم. همچنین اتهامات ارتباط کمپین انتخابات ترامپ با روسیه، به تداوم تنش‌ها در واشنگتن اشاره دارد. اما رشد اندک یورو مانع از رشد شاخص دلار شد. احتمال ۹۰ درصدی افزایش نرخ بهره آمریکا در نشست هفته جاری فدرال رزرو، مقاومت سطح ۱۲۷۰ دلاری در برابر طلا را تقویت کرده است اما روند میان مدت افزایش نرخ بهره مورد توجه سهامداران است.

بازار اوراق مسکن

صعود آرام «تسه»ها

دیروز اوراق تسهیلات مسکن اسفند۹۴ (تسه۹۴۱۲) با رشد ۲/ ۱ درصدی به قیمت ۷۶ هزار و ۴۹۰ تومان معامله شدند. پس از رشد حدود ۳ درصدی اوراق از کف ۷۳ هزار تومانی از هفته ابتدایی خرداد، در روزهای اخیر شاهد نوسان اندک قیمت «تسه»ها زیر سطح ۷۷ هزار تومانی هستیم. اعلام روابط عمومی بانک مسکن از افزایش سقف وام جعاله از ۱۰ به ۲۰ میلیون تومان تا پایان شهریور، عامل حمایت از قیمت اوراق شد اما همچنان کاهش حجم معاملات مسکن در ماه رمضان به‌صورت سنتی مانع از رشد قابل توجه اوراق است. در سال گذشته، کاهش حجم معاملات در ماه رمضان افت ۵ درصدی قیمت «تسه»ها را رقم زد. اما مدت زمان محدود افزایش سقف وام به دلیل «کمبود منابع» بانک مسکن، کم‌واکنشی اوراق را به این عامل رقم زده است. همچنان نزدیک شدن به تابستان چشم انداز رشد تدریجی «تسه»ها را نشان می‌دهد.

بازار نفت

رشد محدود نفت

دیروز ساعت ۱۶ هر بشکه نفت خام آمریکا به قیمت ۶/ ۴۶ دلار معامله شد. خالد الفالح، وزیر انرژی عربستان اعلام کرد تا ۳، ۴ ماه آینده، کاهش موجودی نفت تجاری شتاب خواهد گرفت و موجودی نفت تجاری تا پایان ۲۰۱۷ به کمتر از میانگین پنج‌ساله کاهش خواهد یافت. نواک، وزیر انرژی روسیه نیز رسیدن بازار نفت به تعادل در سه ماهه اول ۲۰۱۸ را پیش‌بینی کرد. همچنین این وزرا در صورت نیاز، تغییر توافق را برای اثرگذاری بیشتر محتمل اعلام کرده‌اند. اما همچنان سطح بالای موجودی نفت در کنار رشد (۸ موردی) دکل‌های نفتی برای بیست و یکمین هفته متوالی فشار را بر نفت حفظ کرده است. با وجود تمدید توافق اوپک برای کاهش تولیدات به میزان ۸/ ۱ میلیون بشکه در روز تا مارس ۲۰۱۸، اما همچنان کارشناسان چشم انداز بازار نفت پس از اتمام این توافق با توجه به رشد شیل را مبهم می‌دانند.