یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند.

بازار سهام

غلبه فضای رکودی در بورس

دیروز شاخص کل بورس با رشد اندک ۵ واحدی (کمتر از ۰۱/ ۰ درصدی) همراه شد. در شرایط رکودی بازار روز گذشته ارزش معاملات به کمترین سطح از ۵ فروردین رسید. در شرایط کنونی همچنان تغییر مالکیت حدود ۱۱ میلیارد تومانی به نفع حقوقی‌ها، بر حمایت این گروه از شاخص اشاره دارد. روز گذشته شاهد تداوم روند نزولی قیمت مس برای سومین روز متوالی و حرکت در سطح ۵۵۶۰ دلاری و تداوم حرکت روی در کانال ۲۴۰۰ دلاری بودیم. نگرانی‌ها از کاهش تقاضای چین به ویژه از سوی بازار املاک این کشور در کنار افزایش عرضه در ماه‌های اخیر فشار را بر قیمت جهانی کالاها از جمله فولاد و سنگ آهن حفظ کرده است. با وجود چشم‌انداز تداوم فضای اصلاح، با توجه به شناسایی سود میان معامله‌گران، اما تقسیم سود در مجامع شرکت‌ها می‌تواند تا حدی از شاخص حمایت کند.

بازار ارز

معامله‌گران بی‌انگیزه در بازار ارز

دیروز هر دلار آمریکا با رشد اندک یک تومانی به نرخ 3729 تومان معامله شد. با اینکه پیش‌تر شاهد حمایت سطح 3730 تومانی از دلار بودیم، اما با تداوم شرایط رکودی و کاهش انگیزه خرید از سوی معامله‌گران در کنار تداوم عرضه از سوی صرافی بانک‌ها حمایت سطح مزبور شکسته شد و دلار به کمترین سطح در سال جاری رسید. افت نزدیک به 3 درصدی ارزش جهانی دلار و حرکت در کف 7 ماهه، با کاهش تقاضای آربیتراژی عامل فشار بر دلار است. علاوه بر این با اینکه پیش‌تر معامله‌گران با هدف کسب سودهای کوتاه‌مدت، اقدام به تشدید نوسانات دلار در بازه محدود می‌کردند، اما افزایش عرضه از سوی صرافی بانک‌ها با خروج تقاضای سفته بازی از بازار ارز فشار بر دلار را تشدید کرده است. بنابراین میانگین نرخ دلار در خرداد، افت 9/ 0 درصدی را نسبت به میانگین دو ماه ابتدایی سال نشان می‌دهد.

بازار سکه

کم‌واکنشی سکه به طلا

دیروز هر سکه طرح جدید با رشد اندک ۲ هزار تومانی به قیمت یک میلیون و ۲۰۶ هزار تومان معامله شد. رشد اونس طلای جهانی در شرایط تداوم حرکت نرخ دلار نزدیک به کف سال جاری، تا حدی از قیمت سکه حمایت کرد. روز گذشته با تشدید ریسک‌های ژئوپلیتیک در کنار حرکت شاخص دلار در کف ۷‌ماهه اونس طلا تا ۱۲۹۴ دلار رشد داشت. همچنان با کاهش ریسک‌های کنونی، احتمال پایداری اونس طلا در سطح کنونی پایین است. در بازار ارز نیز شرایط رکودی، نرخ دلار را به زیر سطح ۳۷۳۰ تومان رسانده است. بنابراین با وجود رشد ۷۵ دلاری اونس طلا در یک ماه، اما ناامیدی نسبت به بازارهای اثرگذار در کنار کاهش تقاضای مناسبتی سکه در ماه رمضان، حباب (بیشتر بودن قیمت بازاری از ارزش ذاتی) سکه را از ۱۲۰ هزار تومان به ۶۵ هزار تومان کاهش داده است.

بازار طلای جهانی

طلا در سقف ۷‌هفته‌ای

دیروز ساعت 16 هر اونس طلای جهانی به قیمت 1293 دلار معامله شد. حرکت شاخص دلار در کف 7‌ماهه در کنار رشد تقاضای محافظه‌‌کارانه، طلا را به بالاترین سطح در 7 هفته اخیر، 8/ 1294 دلار و ین ژاپن به بالاترین سطح در یک ماه رساند. افت شاخص خرید مدیران خدمات آمریکا، (ISM) در ماه می، در ادامه رشد اشتغال کمتر از پیش‌بینی‌ها، با تقویت تردیدها نسبت به روند افزایش نرخ بهره تداوم حرکت شاخص دلار در کف 7 ماهه را رقم زد. در بازارهای جهانی شاهد شرایط احتیاطی برای سه رویداد مهم در روز پنج‌شنبه هستیم. انتخابات زودهنگام انگلیس و کاهش احتمال پیروزی ترزا می ‌و در نتیجه تغییر دولت فعلی در نظرسنجی‌ها، شهادت رئیس سابق FBI مقابل کنگره در زمینه اتهامات علیه ارتباط مشاور ارشدترامپ با روسیه، همچنین سیگنال‌های سیاست‌های پولی اتحادیه اروپا با نشست بانک مرکزی اروپا عوامل احتیاط در بازار هستند.

بازار اوراق مسکن

تسریع رشد «تسه»ها

دیروز اوراق تسهیلات مسکن اسفند۹۴ (تسه۹۴۱۲) با رشد ۱/ ۰ درصدی به قیمت ۷۶ هزار و ۹۸ تومان معامله شدند. با افزایش تقاضای اوراق، قیمت آخرین معامله اوراق جدیدتر تا سطح ۷۷ هزار تومان نیز افزایش داشتند. با اینکه پیش‌تر کاهش حجم معاملات با نزدیک شدن به ماه رمضان اوراق را تا سطح ۷۳ هزار تومانی نیز کاهش داده بود، اما با اعلام جزئیات سقف جدید وام مسکن، مجددا روند صعودی اوراق شدت یافت. بنابراین در شرایط کنونی با توجه به رابطه مستقیم قیمت و نرخ سود، نرخ سود واقعی اوراق در سطح ۸/ ۲۱ درصد قرار گرفته است. روابط عمومی بانک مسکن اعلام کرد با توجه به کمبود منابع، امکان افزایش سقف وام جعاله از ۱۰ به ۲۰ میلیون تومان که در میانه اردیبهشت تصویب شده بود، تنها تا پایان شهریور امکان‌پذیر است. اما پس از شهریور جزئیات وام همچنان نامشخص است.

بازار نفت

فشار تنش‌های خاورمیانه بر نفت

دیروز ساعت 16 هر بشکه نفت خام آمریکا به قیمت 3/ 47 دلار معامله شد. قطع روابط سیاسی و تجاری چهار شریک تجاری قطر یعنی عربستان، امارات، بحرین و مصر با این کشور عامل فشار بر قیمت نفت شد. در نشست اخیر اوپک، توافق برای کاهش تولیدات به مدت 9 ماه، تا مارس 2018 تمدید شد. با وجود اینکه قطر یکی از کوچک ترین تولیدکنندگان اوپک، 620 هزار بشکه در روز است، اما این عامل با تشدید نگرانی‌ها نسبت به پایبندی اعضای اوپک به توافق برای کاهش تولیدات نوسانات نفت برنت را زیر سطح 50 دلاری تداوم بخشید. بنابراین این عامل در کنار بازگشت پرشتاب تولیدات شیل، رشد 10 درصدی از میانه 2016 و تداوم ذخایر موجودی نفت بالاتر از میانگین 5‌ساله، موانع رشد قیمت نفت است. همچنان ریسک‌های ژئوپلیتیک نیز حرکت معامله‌گران را از بازارهای کالایی به سمت دارایی‌های کم‌ریسک‌تر رقم زده است.