یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند.

بازار سهام

غلبه احتیاط در بورس

دیروز شاخص کل بورس بدون تغییر بود. با فروکش هیجان و شناسایی سود معامله‌گران پس از ثبت بازدهی ۱/ ۵ درصدی از ابتدای سال در کنار کمرنگ شدن حمایت حقوقی‌ها و بازگشت احتیاط، افت ۳۴ درصدی حجم و ۳۰ درصدی ارزش معاملات نسبت به میانگین اردیبهشت رقم خورد. اخبار مثبت از تامین مالی برای نوسازی ناوگان «حکشتی» تاثیرگذارترین نماد بر رشد شاخص در روزهای اخیر بود. همچنین «شیران» به دلیل رشد نرخ فروش LAB، با سهم بیش از ۷۰ درصدی از فروش این شرکت، با وجود رشد نرخ بنزن (ماده اولیه) و پیش‌تر تعدیل مثبت در گزارش سه‌ماهه دومین نماد اثرگذار بر رشد شاخص بود. با وجود بازگشت اندک قیمت جهانی کالاها از کف سال‌جاری، اما همچنان سیگنال‌های کاهش تقاضا مانع از رشد قابل‌توجه قیمت‌ها است. مجامع شرکت‌ها در صورت تقسیم سود می‌تواند با پایین‌آوردن P/ E از شاخص حمایت کند.

بازار ارز

نااطمینانی معامله‌گران به مسیر دلار

دیروز هر دلار آمریکا با رشد 12 تومانی به نرخ 3747 تومان معامله شد. از روز شنبه با فروکش هیجان ناشی از انتخابات شاهد تداوم روند نزولی نرخ دلار بودیم. موضوعی که در کنار کاهش تقاضای آربیتراژی و با تشدید چشم‌انداز نزولی در معاملات آتی با تشدید فشار، دلار را به کمترین سطح سال جاری رساند. با این وجود با افت دلار تا سطح 3730 تومان، با شناسایی کف و افزایش خرید معامله‌گران دلار به محدوده 3740 تومانی وارد شد. میانگین نرخ دلار از ابتدای هفته‌جاری در سطح 3745 تومان قرار گرفته است که افت 5/ 0 درصدی را نسبت به میانگین اردیبهشت نشان می‌دهد. تداوم حرکت ارزش جهانی دلار در کف 6ماهه، با کاهش تقاضای آربیتراژی عامل دیگر تشدید فشار بر دلار است. همچنان نااطمینانی معامله‌گران به مسیر آتی دلار در نامشخص بودن جهت معاملات آتی قابل‌ردیابی است.

بازار سکه

سایه تردید در بازار سکه

دیروز هر سکه طرح جدید بدون تغییر به قیمت یک میلیون و ۲۱۲ هزار تومان معامله شد. با وجود رشد دلار در کنار رشد اندک طلا، شاهد بی‌واکنشی سکه بودیم. با حمله تروریستی در انگلیس رشد تقاضای محافظه‌کارانه طلا رقم خورد. این عامل در کنار تداوم تنش‌‌های داخلی واشنگتن و رشد یورو با تشدید فشار بر شاخص دلار در کف ۶ ماهه از اونس طلا حمایت کرد. بنابراین رشد طلا تا سطح ۱۲۶۴ دلاری رقم خورد. اما چشم‌انداز افزایش نرخ بهره در ژوئن، مانع از تثبیت طلا بالاتر از سطح ۱۲۶۰ دلاری است. در بازار ارز نیز شاهد حمایت کف ۳۷۳۰ تومانی از دلار بودیم؛ اما همچنان روند آتی دلار نامشخص است. بنابراین نااطمینانی نسبت به روند بازارهای اثرگذار باعث بی‌واکنشی سکه به رشد بازارهای اثرگذار شد و حباب (بیشتر بودن قیمت بازاری از ارزش ذاتی) سکه رابه زیر ۱۰۰ هزار تومان رساند.

بازار طلای جهانی

حمایت دوجانبه از طلا

دیروز ساعت 16 هر اونس طلای جهانی به قیمت 1259 دلار معامله شد. رشد تقاضای محافظه‌کارانه با حمله تروریستی در منچستر انگلیس و تداوم افت شاخص دلار از طلا حمایت کرد. تداوم تنش‌های سیاسی واشنگتن در رابطه با ارتباط مشاور ارشد ترامپ با دولت روسیه و رشد یورو بر دلار فشار آورد. آمارهای مناسب اقتصادی اروپا، رشد تولید ناخالص داخلی مناسب آلمان در سه‌ماه اول سال در کنار آمارهای مناسب تولید در فرانسه و حوزه اروپا، از یورو و بازارهای سهام اروپا حمایت کرد. پیش‌تر نیز رشد بازارهای سهام آمریکا با حمایت سهام تولیدکنندگان تسلیحات پس از توافق آمریکا و عربستان و سهام تکنولوژی رقم خورد. اما با حمله تروریستی انگلیس، افت پوند و نوسان اندک بازارهای سهام آسیا رقم خورد. همچنان چشم‌انداز افزایش نرخ بهره در ژوئن مقاومت سطح 1264 دلاری را در برابر طلا تقویت کرده است.

بازار اوراق مسکن

افت آرام «تسه»ها

دیروز اوراق تسهیلات مسکن با افت ۲/ ۲ درصدی به قیمت ۷۳ هزار و ۳۴۷ تومان معامله شدند. با نزدیک شدن به ماه رمضان و کاهش تقاضای مسکن به‌صورت سنتی، شاهد افت دسته‌جمعی قیمت «تسه»ها بودیم؛ به‌صورتی که اوراق جدیدتر در سطح ۷۴ هزار تومان معامله شدند. نرخ سود واقعی وام، با توجه به رابطه مستقیم با قیمت به ۶/ ۲۱ درصد رسید. بررسی روند اوراق نشان می‌دهد در دو هفته اول ماه رمضان سال گذشته، از میانه خرداد تا اول تیر افت اوراق تا ۵ درصد رقم خورد. اما با شروع فصل رونق مسکن، رشد تدریجی «تسه»ها از ابتدای تیر رقم خورد، بنابراین با شروع ماه رمضان فشار بر «تسه»ها محتمل است. اما همچنان رشد تدریجی تقاضا با نزدیک شدن به فصل رونق مسکن در کنار افزایش سقف وام، همچنین ورود تقاضای خانه‌اولی‌ها چشم‌انداز رشد تدریجی تقاضای مسکن را در میان‌مدت ارائه می‌دهد.

بازار نفت

بازار نفت در سایه سیاست‌های ترامپ

دیروز ساعت 16 هر بشکه نفت خام آمریکا به قیمت 7/ 50 دلار معامله شد. روند صعودی نفت پس از 4 روز صعود، تا حدی متوقف شد. همچنان خوش‌بینی‌ها به تمدید توافق اوپک در نشست 25 مه‌نوسانات نفت را بالاتر از 50 دلار رقم زد. با این وجود یکی از موارد پیشنهادی در بودجه ارائه‌شده ترامپ به کنگره، فروش نیمی از ذخایر استراتژیک نفت آمریکا (از 678 میلیون بشکه) برای جبران کسری بودجه است و می‌تواند معادل 500 میلیون دلار در سال 2018 و 5/ 16 میلیارد تومان در یک دهه آینده درآمد برای دولت به همراه داشته باشد. موضوعی که نگرانی‌ها به تداوم مازاد عرضه را تشدید کرده است. پیشنهاد افزایش استخراج نفت در منطقه حفاظت‌شده‌ در آلاسکا نیز در این برنامه دیده می‌شود. با وجود احتمال رد این پیشنهادها از سوی کنگره، اما این امر سیگنالی برای سیاست‌های کلی دولت ترامپ است.