یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند.

اهرم خودرویی رشد شاخص

دیروز شاخص کل بورس با رشد 268 واحدی (34/ 0 درصدی) در سطح 80 هزار و 127 واحدی ایستاد. تداوم ریسک سیستماتیک انتخابات، افت اخیر قیمت جهانی کالاها با چشم‌انداز کاهش شتاب رشد تقاضای چین، (حرکت مس نزدیک کف 5 هزار دلاری، افت قیمت سنگ آهن تا نزدیک سطح 60 دلاری) عوامل ابهام در بازار هستند. اما رشد نقدینگی، افزایش 13 درصدی حجم و 20 درصدی ارزش معاملات در اردیبهشت نسبت به میانگین فروردین در کنار تمایل به کسب سودهای کوتاه‌مدت شاخص را برای اولین بار از 4 دی 95بالاتر از سطح 80 هزار واحدی قرار داد. روز گذشته حمایت سطوح تکنیکال از نمادهای خودرویی، 27 درصد از ارزش کل معاملات را به این گروه اختصاص داد؛ با این وجود عرضه سنگین از سوی حقوقی‌ها پایداری رشدهای اخیر را مبهم کرده است. حمایت حقوقی‌ها از نمادهای بزرگ تر از جمله «وامید» و«وغدیر» نیز از شاخص حمایت کرد.

رشد دلار با سیگنال احتیاط

دیروز هر دلار آمریکا با رشد ۸ تومانی به نرخ ۳۷۶۵ تومان معامله شد. رشد تقاضای آربیتراژی در کنار افزایش تقاضای محافظه کارانه نرخ دلار را پس از ۳ روز حرکت در محدوده ۳۷۵۰ تومانی، با رشد همراه کرد. رشد نرخ درهم تا محدوده ۱۰۳۸ تومان، با توجه به نرخ برابری ثابت دلار و درهم، از نرخ دلار حمایت کرد. علاوه بر این، با نزدیک شدن به انتخابات و احتمال تشدید نوسانات نرخ دلار شاهد رشد تقاضای محافظه کارانه دلار هستیم. همچنان در هفته جاری سیگنال‌های سیاسی و مناظره‌های انتخاباتی می‌تواند بر نرخ دلار اثرگذار باشد. اما تمایل دولت به کاهش نوسانات نرخ دلار و تقویت چشم‌انداز مداخله دولت بر بازار ارز با فشار عرضه از سوی صرافی بانک‌ها مانع از رشد نرخ دلار است؛ امری که نوسان دلار را در بیش از یک ماه اخیر در بازه ۳۷۵۰ تا ۳۷۸۰ تومان رقم زده است.

بی‌واکنشی سکه به طلا

دیروز هر سکه طرح جدید با رشد هزار تومانی به قیمت یک میلیون و 205 هزار تومان معامله شد. رشد نرخ دلار در شرایط روند کم نوسان اونس طلا عامل حمایت از قیمت سکه شد. روز گذشته اونس طلا در سطح 1220 دلاری نوسان داشت. افت شاخص دلار در کنار تقویت ریسک‌های ژئوپلیتیک نسبت به کره شمالی و همچنین اخراج مدیر FBI از سوی ترامپ، عامل حمایت از اونس طلا بودند. اما همچنان روند کم نوسان بازارهای سهام پس از رشدهای اخیر مانع از رشد قابل توجه طلا بود. اما با افزایش نرخ درهم و رشد تقاضای محافظه‌کارانه با نزدیک شدن به انتخابات ریاست جمهوری رشد 8 تومانی نرخ دلار را رقم زد. بنابراین تقویت فضای احتیاطی در بازارهای داخلی حباب سکه (بیشتر بودن قیمت بازاری از ارزش ذاتی) را بالاتر از سطح 110هزار تومانی حفظ کرد.

حرکت طلا در کف 1221دلاری

دیروز ساعت ۱۶ هر اونس طلای جهانی به قیمت ۱۲۲۳ دلار معامله می‌شد. باوجود افت شاخص دلار و تداوم ریسک گریزی، نوسان اندک اونس طلا در کف هشت هفته‌ای حفظ شد. اخراج ناگهانی رئیس FBI توسط ترامپ به دلیل بررسی‌های احتمال مداخله روسیه در انتخابات آمریکا، همچنین بازگشت ریسک ژئوپلیتیک از سوی کره شمالی عامل حمایت از اونس طلا شد. اما روند کم‌نوسان بازارهای سهام، روند کم نوسان طلا را رقم زد. اقدام ناگهانی ترامپ در کنار اظهارات نماینده دالاس فدرال رزرو روند صعودی شاخص دلار را پس از ۳ روز متوقف کرد. این نماینده در صورت ظاهر شدن نشانه‌های ضعف وضعیت اقتصادی، احتمال افزایش نرخ بهره کمتر از ۳ بار را پیش‌بینی کرد. همچنان در صورت شکسته شدن حمایت سطح ۱۲۲۱ دلاری، افت طلا تا ۱۲۰۰ دلار می‌تواند رشد تقاضای فیزیکی و شناسایی کف را رقم بزند.

تشدید روند صعودی اوراق

دیروز اوراق تسهیلات مسکن اسفند94 (تسه9412) با رشد 9/ 0 درصدی همراه شدند. روز گذشته با چشم‌انداز رشد تقاضا «تسه»ها تا سطح 78 هزار تومان نیز معامله شدند؛ اما قیمت پایانی «تسه»های جدیدتر (میانگین قیمت) در بازه 75 هزار تومانی نوسان داشتند. چشم‌انداز رشد تدریجی تقاضا با نزدیک شدن به فصل تابستان، فصل رونق مسکن، در کنار تصویب افزایش سقف وام در جلسه پیشین شورای پول و اعتبار و افزایش قدرت خرید متقاضیان عامل حمایت از اوراق است. در جلسه اخیر شورای پول و اعتبار، افزایش سقف وام جعاله از 10 به 20 میلیون تومان تصویب شد. علاوه بر این، ارائه وام به میزان 10 میلیون تومان به‌صورت انفرادی و 20 میلیون تومان به زوج‌ها نیز تصویب شد. با این وجود، همچنان پایین بودن قدرت خرید متقاضیان در نرخ سود کنونی، (7/ 21 درصد) مانع از رشد پرشتاب تقاضا است.

تداوم روند کم‌نوسان نفت

دیروز ساعت ۱۶ هر بشکه نفت خام آمریکا به قیمت ۴/ ۴۶ دلار معامله می‌شد. احتمال کاهش موجودی نفت تجاری آمریکا برای پنجمین هفته متوالی در کنار گزارش‌ها از کاهش صادرات عربستان به آسیا تا حدی از قیمت نفت حمایت کرد. با این وجود، پیش‌بینی‌ها از افزایش تولیدات شیل با حفظ فشار بر قیمت نفت نوسان این کالا را در کف ۵‌ماهه تداوم بخشید. تخمین موسسه نفت آمریکا (API) از کاهش ۸/ ۵ میلیون بشکه، بیش از پیش‌بینی‌ها (کاهش ۸/ ۱ میلیون بشکه) از قیمت نفت حمایت کرد. علاوه بر این گزارش‌های غیررسمی کاهش ۷ میلیون بشکه صادرات عربستان به آسیا در ژوئن را نشان می‌دهند؛ موضوعی که به دلیل رشد تقاضای داخلی در تابستان است. اما اداره اطلاعات انرژی آمریکا پیش‌بینی رشد تولیدات شیل در سال ۲۰۱۷ را نسبت به گزارش پیشین خود افزایش داد و آنرا ۳۱/ ۹ میلیون بشکه در روز اعلام کرد.