یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند.

بازار سهام

بازگشت شاخص از مرز 80 هزار واحدی

دیروز شاخص کل بورس با افت ۲۷۲ واحدی (۳/ ۰ درصدی) همراه شد. افت اخیر قیمت جهانی کالاها همچنین انتظار برای مقاومت سطح ۸۰ هزار واحدی به دلیل تداوم ریسک‌های سیاسی، با شناسایی سود میان معامله‌گران و تشدید فشار فروش، بیشترین افت شاخص از ۱۸ اسفند را رقم زد. افت قیمت نفت به کف ۵‌ماهه فضای منفی پیشین پالایشی‌ها را رقم زد. افت قیمت سنگ‌آهن تا نزدیک سطح ۶۰ دلاری، لمس کف ۵ماهه (۵۴۹۴ دلار) با رشد موجودی انبار و افت قیمت روی تا سطح ۲۵۸۶ دلاری، با سیگنال‌های رشد تدریجی نرخ بهره آمریکا همچنین چشم‌انداز تضعیف تقاضای سفته بازی در کنار تقویت سمت عرضه عوامل فشار بر صنایع کالایی بود. با این وجود از ۳۷ گروه صنعتی، ۱۷ گروه صعودی و ۱۹ گروه نزولی بودند. همچنان حمایت حقوقی‌ها در کنار تمایل به کسب سودهای کوتاه مدت در فضای کنونی عامل حمایت از شاخص است.

بازار ارز

حرکت دلار در میانگین

دیروز هر دلار آمریکا با افت 8 تومانی به نرخ 3766 تومان معامله شد. روز گذشته کاهش تقاضای آربیتراژی در کنار افزایش عرضه عامل فشار بر نرخ دلار شد. افت نرخ درهم تا سطح 1038 تومان، با توجه به نرخ برابری ثابت دلار و درهم، عامل فشار بر نرخ دلار شد. علاوه بر این، شاهد کاهش تقاضای معامله‌گران سکه نیز بودیم که پیش‌تر عامل حمایت از دلار بود. این عوامل در کنار افزایش عرضه از سوی صرافی بانک‌ها و چشم‌انداز مداخله دولت در بازار ارز با تلاش برای کاهش نوسانات دلار عامل فشار بر نرخ دلار شد. با این وجود، عوامل روانی از جمله احتمال تشدید نوسانات دلار با نزدیک شدن به انتخابات، مانع از افت قابل توجه دلار است. بنابراین با تداوم روند کم نوسان دلار از 14 فروردین، میانگین نرخ دلار در بازه مزبور در سطح 3762 تومان قرار گرفته است.

بازار سکه

حرکت سکه در کف

دیروز هر سکه طرح جدید با افت ۷ هزار‌تومانی به قیمت یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان معامله شد. افت اونس طلای جهانی در روزهای پایانی هفته و رسیدن به کف ۷‌هفته‌ای روز پنج شنبه، ۱۲۲۵ دلار در کنار تداوم روند کم نوسان دلار عامل فشار بر قیمت سکه شد. با وجود تداوم ریسک‌های سیاسی، از جمله انتخابات فرانسه و ریسک‌های اقتصادی از جمله احتمال ریزش بازارهای سهام، پس از رشدهای قابل توجه اخیر حمایت سطح ۱۲۲۱ دلاری از طلا را رقم زده است. اما با چشم‌انداز افزایش نرخ بهره در ژوئن، فشار بر طلا را حفظ کرده است. در صورت تداوم روند کاهشی افت بیشتر تا سطح ۱۲۰۰ دلار محتمل است. بنابراین ناامیدی معامله‌گران از طلای جهانی، حباب (بیشتر بودن قیمت بازاری از ارزش ذاتی) را کاهش داد. همچنان حمایت سطح یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومانی از اونس طلا محتمل است.

بازار طلای جهانی

بیشترین افت طلا از آبان

هر اونس طلای جهانی با افت هفتگی 1/ 3 درصدی، بیشترین افت از آبان را تجربه کرد. با تقویت چشم‌انداز حفظ روند افزایش نرخ بهره آمریکا در کنار تقویت احتمال پیروزی کاندیدای میانه روی فرانسه حرکت طلا نزدیک به کف 7 هفته‌ای رقم خورد. روز جمعه آمار اشتغال آمریکا افزایش 200 هزار شغل جدید، در کنار رسیدن نرخ بیکاری به 4/ 4 درصد، کمترین سطح از 2007 در کنار اعلام فدرال رزرو از موقتی بودن کند شدن رشد اقتصادی در سه ماهه اول 2017، فشار بر طلا را تقویت کرد. پیش تر نیز رشد بازارهای سهام با گزارش‌های مالی مناسب شرکت‌ها در کنار تصویب بودجه دولت آمریکا، افت طلا را رقم زده بود. با این وجود افت بازارهای سهام با کاهش قیمت جهانی کالاها در روزهای اخیر حمایت سطح 1221 دلاری، میانگین قیمت 100 روزه طلا را تقویت کرد. اعلام نتیجه انتخابات فرانسه می‌تواند بر طلا اثرگذار باشد.

بازار اوراق مسکن

رشد اوراق با سیگنال رشد تقاضا

دیروز اوراق تسهیلات مسکن اسفند۹۴ (تسه۹۴۱۲) با رشد ۷/ ۰ درصدی به قیمت ۷۴ هزار و ۶۱۴ تومان معامله شدند. در روزهای اخیر با مصوبات جدید شورای پول و اعتبار در راستای افزایش قدرت خرید متقاضیان شاهد رشد ۵/ ۲ درصدی قیمت اوراق در دو روز معاملاتی اخیر رقم خورد. در جلسه اخیر شورای پول و اعتبار با وجود حفظ سقف‌های پیشین (۱۰۰ میلیون تومان برای زوج‌ها و ۶۰ میلیون تومان برای خرید انفرادی) افزایش سقف وام جعاله تا ۲۰ میلیون تومان (از ۱۰ میلیون تومان) برای دریافت تسهیلات از طریق اوراق، مصوب شد. علاوه بر این، امکان دریافت ۱۰ میلیون تومان برای خرید انفرادی و ۲۰ میلیون تومان برای زوج‌ها نیز اقدام دیگری برای تقویت قدرت خرید معامله‌گران است. بنابراین پس از تداوم قیمت «تسه»ها در سطح ۷۱ هزار واحدی در فروردین و هفته اول اردیبهشت، تشدید روند صعودی اوراق احتمال می‌رود.

بازار نفت

تقابل پیش‌بینی‌ها در بازار نفت

هر بشکه نفت خام آمریکا با افت 3/ 6 درصدی برای سومین هفته متوالی با افت مواجه شد. رشد تولیدات شیل برای یازدهمین هفته متوالی تا سطح 29/ 9 میلیون بشکه در روز، در کنار رشد (6 موردی) تعداد دکل‌های نفتی برای شانزدهمین هفته متوالی، بالاترین سطح از آوریل 2015 تردیدها برای بازگشت تعادل به بازار نفت را تشدید کرده است. افت قیمت نفت به زیر سطح تکنیکال میانگین 200‌روزه، با تشدید فشار فروش قیمت نفت به کف 5‌ماهه (7/ 43 دلار) رسید. تعهد حدود 90 درصدی اعضای اوپک و تقویت احتمال همکاری ایران و روسیه برای تمدید توافق صادرکنندگان نفتی از نفت حمایت می‌کند. با وجود اینکه معاملات آتی، چشم‌انداز افت قیمت نفت تا 39 دلار در جولای را از سوی برخی معامله‌گران نشان می‌دهد اما گلدمن ساکس و سیتی گروپ با خوش‌بینی به کاهش موجودی انبار، افت اخیر نفت را موقتی اعلام کردند.