یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند.

بازار سهام

نوزدهمین روز رشد شاخص

دیروز شاخص کل بورس با رشد ۲۵۱ واحدی (۳/ ۰ درصدی) برای نوزدهمین روز متوالی صعودی شد نمادهای «خساپا»، «رمپنا» و «خودرو» بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص داشتند. به نظر می‌رسد شکسته شدن مقاومت سطوح تکنیکال، خوش‌بینی معامله‌گران در برخی نمادها از جمله خودرویی‌ها را تقویت کرد. با این وجود تخلیه صف‌های خرید در پایان معاملات در کنار انتظار تشدید مقاومت سطوح جدید، احتمال توقف روند صعودی این نمادها را تقویت کرد. همچنین دیروز مطابق روال هفته‌های اخیر با توجه به ریسک بازارهای جهانی با ریسک‌های سیاسی ترامپ، چشم‌انداز رشد شاخص دلار، افت اخیر قیمت جهانی کالاها از سقف‌های پیشین با نگرانی‌ها از کاهش شتاب رشد تقاضای چین در کنار افزایش عرضه، با تقویت احتیاط میان معامله‌گران و حرکت در نمادهای کوچک‌تر، رشد ۱/ ۱ درصدی شاخص کل هم‌وزن (اثرگذاری یکسان نمادها) را رقم زد.

بازار ارز

حرکت دلار با شیب صفر

دیروز هر دلار آمریکا با رشد اندک ۲ تومانی به نرخ ۳۷۶۴ تومان معامله شد. همچنان در برآیند عوامل شاهد کم‌نوسانی نرخ دلار هستیم. روز گذشته نرخ دلار برای نهمین روز متوالی در کانال ۳۷۶۰ تومان نوسان اندکی داشت و میانگین نرخ دلار از هفته دوم معاملات سال جاری‌در سطح ۳۷۶۶ تومان قرار گرفته است. از سویی عوامل روانی با نزدیک شدن به انتخابات ریاست‌جمهوری و ریسک سیاسی مانع از افت شدید نرخ دلار است؛ امری که در هفته‌های اخیر حمایت سطح ۳۷۶۰ تومانی از دلار را تقویت کرده است. اما از سوی دیگر، تقویت چشم‌انداز مداخله دولت در بازار ارز با کاهش تقاضای سفته بازی میان معامله‌گران فشار را بر دلار حفظ کرده است. امری که پیش‌تر نیز با افزایش عرضه از سوی صرافی بانک‌ها مقاومت سطح ۳۸۰۰ تومانی را در برابر دلار تقویت کرد.

بازار سکه

اهرم طلا برای سکه

دیروز هر سکه طرح جدید با رشد ۶ هزار تومانی همراه شد. در شرایط تداوم روند کم‌نوسان نرخ دلار، رشد اونس طلا تا نزدیکی سطح ۱۲۹۰ دلاری با حمله نظامی آمریکا به افغانستان پس از تعطیلی بازارهای داخلی، روز گذشته از قیمت سکه حمایت کرد. پیش‌تر با افزایش ریسک‌گریزی معامله‌گران در روزهای پایانی هفته و شکسته‌شدن مقاومت سطح ۱۲۵۷ دلاری، اونس طلا در کانال ۱۲۷۰ دلاری نوسان داشت. همچنان ریسک‌های سیاسی آمریکا و انتخابات فرانسه عامل حمایت از طلا هستند. اما چشم‌انداز روند افزایش نرخ بهره، فشار را بر طلا حفظ کرده است. با اینکه آمارهای نامناسب اقتصادی آمریکا پس از تعطیلی بازارهای جهانی می‌تواند با افت شاخص دلار از طلا حمایت کند، اما سقف ۱۳۰۰ دلاری، مقاومت جدی در برابر طلا است. همچنان حباب (بیشتر بودن قیمت بازاری از ارزش ذاتی) نزدیک سطح ۷۰ هزار تومان نوسان دارد.

بازار طلای جهانی

پنجمین هفته رشد طلا

اونس طلای جهانی با رشد ۷/ ۲ درصدی، برای پنجمین هفته متوالی صعودی شد. افزایش ریسک گریزی در بازارهای جهانی و افت شاخص دلار با اظهارات ترامپ از اثرات منفی بالا بودن ارزش دلار، با شکستن مقاومت میانگین ۲۰۰‌روزه اونس طلا (سطح ۱۲۵۷ دلاری) روند صعودی طلا را تشدید کرد. حمله موشکی آمریکا به سوریه و افغانستان، نگرانی‌ها نسبت به تنش روابط میان آمریکا با سوریه و کره شمالی، همچنین نزدیک شدن به انتخابات فرانسه رشد تقاضای محافظه‌کارانه طلا و ین ژاپن را رقم زد. با این وجود چشم‌انداز افزایش نرخ بهره در ژوئن، مانع از رشد قابل‌توجه طلا بود. اماآمارهای نامناسب اقتصادی آمریکا پس از تعطیلی بازارها، افت نرخ تورم در مارس بیش از پیش‌بینی‌ها در کنار افت آمار خرده فروشی برای دومین ماه متوالی تردیدهایی را برای روند افزایش نرخ بهره به‌وجود آورد؛ امری که می‌تواند بر اونس طلا اثرگذار شود.

بازار اوراق مسکن

تداوم کم‌نوسانی اوراق

دیروز اوراق تسهیلات مسکن اسفند۹۴ (تسه۹۴۱۲) با افت ۳/ ۲درصدی همراه شدند. در شرایط کنونی همچنان شاهد نوسان اندک «تسه»ها در بازه ۷۰ تا ۷۳ هزار تومانی هستیم. با توجه به رابطه مستقیم قیمت و نرخ سود، نرخ سود واقعی اوراق در سطح ۴/ ۲۱ درصد قرار گرفته است. با وجود کاهش حجم معاملات به‌صورت سنتی در زمستان، اما افزایش تعداد معاملات مسکن در دی ۹۵ نسبت به آذر بر خلاف روند سال‌های اخیر، میانگین قیمت اوراق را در زمستان در سطح ۷۵هزار و ۸۳۲ تومان قرار داد. همچنان تغییر روند معاملات زمستان، در کنار چشم‌انداز رشد تدریجی تقاضا به‌ویژه در نیمه اول سال و با نزدیک شدن به تابستان، فصل رونق مسکن در کنار افزایش تقاضای خانه اولی‌ها چشم‌انداز تشدید روند صعودی اوراق را تقویت کرده است، اما همچنان جهش قیمت مسکن دور از انتظار است.

بازار نفت

تردید در بازگشت نفت به تعادل

هر بشکه نفت خام آمریکا با ثبت رشد ۸/ ۱ درصدی، برای سومین هفته متوالی صعودی شد. تقویت احتمال تمدید توافق برای کاهش تولیدات اوپک و غیراوپک و خوش‌بینی‌ها به بازگشت بازار نفت به تعادل، نوسان نفت را نزدیک سقف ۵ هفته‌ای رقم زد. کاهش ۲/ ۲ میلیون بشکه‌ای موجودی نفت تجاری در هفته اخیر با افزایش فعالیت پالایشگاه‌ها نیز از نفت حمایت کرد. با این وجود تداوم رشد تولیدات شیل برای هشتمین هفته متوالی، بالاترین سطح از ژانویه ۲۰۱۶ در کنار رشد (۱۱ موردی) تعداد دکل‌های نفتی برای سیزدهمین هفته متوالی فشار را بر نفت حفظ کرده است. در این شرایط آژانس بین‌المللی انرژی بازگشت نفت به تعادل با کاهش موجودی‌های نفت را مطرح کرد، این در حالی است که اوپک رشد موجودی نفت را در نیمه اول ۲۰۱۷، به دلیل بازگشت پرشتاب تولیدات شیل، ۴۳۰ هزار بشکه در روز تخمین زد.