یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند.

تداوم رشد آرام شاخص

دیروز شاخص کل بورس با رشد 43 واحدی (06/ 0 درصدی) برای چهاردهمین روز متوالی رشد داشت. از نیمه دوم اسفند شاهد نوسان اندک شاخص کل، با میانگین روزانه 1/ 0 درصدی بودیم. سیگنال‌های رشد تقاضای چین با برنامه این کشور برای توسعه منطقه اقتصادی جدید در حاشیه پکن در کنار اختلالات سمت عرضه به‌ویژه در مس، از جمله اعتصاب در پرو و چشم‌انداز رشد تدریجی تقاضا، عامل حمایت از قیمت جهانی کالاها است. اما نوسان اندک نرخ دلار، ریسک‌های سیاسی و بازگشت قیمت جهانی کالاها از سقف‌های پیشین عوامل احتیاط در بازار سهام هستند. همچنان با حمایت سطوح تکنیکال و تمایل معامله‌گران به کسب سودهای کوتاه‌مدت، صنایع محصولات فلزی، قندی‌ها، سیمان و خودرویی‌ها را با رشد همراه کرد؛ حرکت در تک سهم‌ها رشد بیش از 5 درصدی شاخص کل هم‌وزن را از نیمه دوم اسفند تا نیمه دوم فروردین رقم زده است.

شناسایی کف در بازار ارز

دیروز هر دلار آمریکا با رشد ۸ تومانی به نرخ ۳۷۶۸ تومان معامله شد. روز گذشته افزایش فعالیت معامله‌گران فردایی تا حدی از معاملات نقدی حمایت کرد. پس از رسیدن نرخ دلار در روز سه‌شنبه به کمترین سطح در ۳ هفته اخیر شناسایی کف میان معامله‌گران و افزایش تقاضا رشد اندک نرخ دلار را از سطح مزبور رقم زد. رشد اندک نرخ درهم تا سطح ۱۰۳۷ تومان نیز با توجه به نرخ برابری ثابت دلار و درهم عامل دیگر حمایت از دلار بود. همچنین چشم‌انداز تقویت تدریجی ارزش جهانی دلار می‌تواند با رشد تقاضای آربیتراژی تا حدی از دلار حمایت کند. با این وجود، اظهارات بازارساز و تقویت مداخله دولت بر بازار ارز در کنار افزایش عرضه از سوی صرافی بانک‌ها فشار بر دلار را از بهمن تشدید کرد. تداوم فشار عرضه بر دلار مقاومت سطح ۳۸۰۰ تومانی را تقویت کرده است.

سیگنال طلا به سکه

دیروز هر سکه طرح جدید با رشد 2 هزار تومانی همراه شد. تقویت ریسک‌ها در بازار جهانی رشد حدود 50 دلاری اونس طلا را در سه هفته اخیر رقم زده است اما همچنان چشم انداز تسریع روند افزایش نرخ بهره آمریکا مانع از عبور اونس طلا از سقف 1260 دلاری است. در بازار ارز نیز روز گذشته با شناسایی کف میان معامله‌گران رشد اندک نرخ دلار رقم خورد. در هفته‌های پایانی 95، چشم‌انداز رشد تقاضای مناسبتی مانع از واکنش سکه به ریزش اونس طلا شده بود. امری که حباب (بیشتر بودن قیمت بازاری از ارزش ذاتی) سکه را تا بیش از 120هزار تومان رسانده بود. با وجود تخلیه اندک حباب سکه با رشد اونس طلای جهانی، اما همچنان خوش‌بینی معامله‌گران به اونس طلا و عدم تمایل معامله‌گران به ریزش قیمت سکه، حباب را بالاتر از 90 هزار تومان تثبیت کرده است.

نوسان طلا نزدیک سقف

دیروز ساعت ۱۶ اونس طلای جهانی به قیمت ۱۲۵۳ دلار معامله ‌‌شد. با وجود رشد بازارهای سهام با قیمت جهانی کالاها اما شرایط احتیاطی پیش از نشست ترامپ با رئیس‌جمهوری چین حبس بازه‌ای طلا در سطح ۱۲۵۰ تا ۱۲۶۰ دلاری را رقم زد. دیدار ترامپ با رئیس‌جمهوری چین و سیگنال‌های جدید از روابط این دو کشور می‌تواند بر شاخص دلار اثرگذار باشد اما همچنان چشم‌انداز تسریع روند افزایش نرخ بهره آمریکا، در کنار آمارهای مناسب اقتصادی این کشور فشار را بر اونس طلا حفظ کرده است. علاوه بر این پایین بودن یورو و افت اخیر پوند عامل دیگر حمایت از شاخص دلار است. صورتجلسه نشست اخیر فدرال‌رزرو در کنار آمار اشتغال تصویر روشن‌تری از روند افزایش نرخ بهره ارائه می‌دهد. همچنین نگرانی‌ها از اجرایی نشدن سیاست‌های ترامپ در کنار ریسک‌های سیاسی اروپا، مانع از افت اونس طلا است.

حمایت کف ۷۰ هزار تومانی از اوراق

دیروز اوراق تسهیلات مسکن اسفند94 (تسه9412) با افت 7/ 1 درصدی مواجه شد. تداوم کاهش تقاضا همچنان نوسان قیمت اوراق را در کمترین سطح از دی 94 حفظ کرده است. به این ترتیب بازدهی منفی 9/ 3 درصدی از ابتدای سال رقم خورد. همچنان با وجود نشانه‌های بازگشت تدریجی مسکن به رونق و شناسایی کف توسط معامله‌گران در قیمت‌های کنونی می‌تواند افزایش تقاضای اوراق را از نیمه دوم فروردین رقم بزند. اما با وجود نشانه‌های رونق، در نیمه دوم سال 95 شاهد تشدید نوسانات معاملات مسکن در ماه‌های پایانی سال بودیم به‌صورتی که با وجود رشد قابل‌توجه معاملات در دی نسبت به آذر، برخلاف روند سال‌های گذشته روند نزولی تعداد معاملات مسکن در بهمن و اسفند را شاهد بودیم طوری که در اسفند افت 6/ 21 درصدی تعداد معاملات مسکن نسبت به بهمن رقم خورد. با این وجود، چشم‌انداز رشد تقاضا حمایت کف 70 هزار تومانی را تقویت کرده است.

نفت در سقف یک ماهه

دیروز ساعت ۱۶ هر بشکه نفت خام آمریکا به قیمت ۵/ ۵۱ دلار معامله ‌‌شد. تخمین موسسه نفت آمریکا (API) از کاهش ۸/ ۱ میلیون بشکه حجم ذخایر نفت تجاری پیش از انتشار گزارش رسمی در کنار اختلالات، عرضه قیمت نفت را به بالاترین سطح در یک ماه اخیر (۷/ ۵۱ دلار) رساند. اختلالات عرضه از سوی میدان نفتی بازرد در دریای‌شمال نیز که تولیدات آن به ۱۸۰ هزار بشکه در روز می‌رسد، عامل دیگر حمایت از قیمت نفت بود. امری که اثر افزایش تولیدات لیبی با بازگشایی بزرگ‌ترین میدان نفتی این کشور که پیش‌تر عامل فشار بر قیمت نفت بود را تا حدی خنثی کرد. همچنین تعهد اعضای اوپک و غیراوپک به توافق برای کاهش تولیدات، خوش‌بینی‌ها به رفع تدریجی مازاد عرضه را تقویت کرده است اما همچنان امکان تمدید توافق وجود دارد که نشست ۲۵ مه ‌اوپک تصویر روشن‌تری ارائه می‌دهد.