یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند.

بازار سهام

غلبه احتیاط در بازار

دیروز شاخص کل بورس با رشد اندک ۱۱ واحدی (۰۱/ ۰ درصدی) همراه شد. همچنان کمبود نقدینگی در کنار فضای احتیاطی، فضای منفی بازار را رقم زد. افت قیمت جهانی کالاها در روزهای اخیر با نگرانی از اقتصاد چین و چشم‌انداز رشد شاخص دلار در کنار افت نرخ دلار عامل تقویت احتیاط در صنایع کالایی است. روز گذشته «شتران» پس از رشد قابل توجه در روز بازگشایی، با شناسایی سود میان معامله‌گران و با احتمال تغییر سودآوری به دلیل نرخ‌گذاری دستوری محصولات و مواد اولیه بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص داشت. «وبملت» نیز با توجه به ابهام در وضعیت بانک‌ها و شناسایی زیان انباشته در گزارش‌های مالی پیشین، دومین نماد منفی بر شاخص بود. «وغدیر» و «شخارک» با حمایت حقوقی‌ها در کنار «خساپا» بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص داشتند. همچنان P/ E بازار به زیر ۷واحد با ایجاد فرصت خرید از شاخص حمایت می‌کند.

بازار ارز

تداوم روند نزولی دلار

دیروز هر دلار آمریکا با افت ۱۰ تومانی برای چهارمین روز متوالی نزولی شد. رکود تقاضا در کنار افزایش عرضه حرکت دلار در کف ۱۴ هفته ای، کمترین سطح از ۴ آذر را رقم زده است. پس از رسیدن نرخ دلار به بالاتر از سطح ۴ هزار تومانی، افزایش عرضه از سوی صرافی بانک‌ها با تقویت احتیاط میان معامله‌گران عامل فشار بر نرخ دلار شد. امری که در ماه بهمن نیز با کاهش تقاضای سفته‌بازی میانگین نرخ دلار را به سطح ۳۸۳۷ تومان رساند. از ابتدای اسفند نیز چشم‌انداز افزایش تقاضای ارز مسافرتی در کنار احتمال افزایش تقاضای آربیتراژی، با توجه به رشد ۲ درصدی ارزش جهانی دلار در یک ماه اخیر تقویت شده است. اما فشار عرضه از سوی صرافی بانک‌ها افت ۶/ ۱ درصدی میانگین نرخ دلار در اسفند، ۳۷۷۷ تومان را نسبت به بهمن رقم زده است.

بازار سکه

مقاومت سکه در برابر ریزش

دیروز هر سکه طرح جدید با افت اندک هزار تومانی مواجه شد. در شرایط افت همزمان بازارهای اثرگذار، عدم تمایل معامله‌گران به کاهش قیمت سکه با توجه به چشم‌انداز افزایش تقاضای مناسبتی حمایت سطح یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومانی را تقویت کرده است. در بازار طلای جهانی تقویت احتمال افزایش نرخ بهره آمریکا در نشست هفته آینده فدرال رزرو اونس طلا را برای پنجمین روز در ۶ روز اخیر نزولی کرد و به کف ۳ هفته‌ای (۱۲۲۲ دلار) رساند. در بازار ارز نیز تداوم رکود تقاضا در کنار افزایش عرضه افت ۳/ ۱ درصدی نرخ دلار را در اسفند رقم زده است، اما در بازار سکه در ۹ روز معاملاتی اخیر قیمت سکه بالاتر از سطح یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان تثبیت شده است. همچنین حباب (بیشتر بودن قیمت بازاری از ارزش ذاتی) سکه بالاتر از ۱۱۰ هزار تومان قرار گرفت.

بازار طلای جهانی

اونس طلا در کف 3 هفته‌ای

دیروز ساعت ۱۶ اونس طلای جهانی به قیمت ۱۲۲۲ دلار معامله ‌شد. چشم‌انداز افزایش نرخ بهره آمریکا اونس طلا را روز گذشته به کف ۳ هفته‌ای (۱۲۲۲ دلار) رساند. در هفته اخیر اظهارات رئیس فدرال رزرو بر مناسب بودن تسریع روند افزایش نرخ بهره آمریکا و اثرات منفی پایین نگه‌داشتن نرخ بهره، احتمال افزایش نرخ بهره در نشست ۱۴ -۱۵ مارس را نزدیک به صد درصد رساند. این عامل در کنار افت پوند به کف ۳ هفته‌ای با تقویت احتیاط معامله‌گران پیش از رای پارلمان و روشن‌تر شدن جزئیات خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا عامل حمایت از شاخص دلار شد، اما همچنان ریسک‌های احتمال ریزش بازارهای سهام به دلیل بیش واکنشی به سیاست‌های مالی ترامپ در کنار ریسک‌های سیاسی اروپا حمایت سطح ۱۲۲۰ دلاری از اونس طلا را تقویت کرده است. همچنان آمار اشتغال و تجارت آمریکا می‌تواند بر طلا اثرگذار باشد.

بازار اوراق مسکن

حرکت «تسه»ها نزدیک کف

دیروز اوراق تسهیلات مسکن اسفند۹۳ (تسه۹۳۱۲) با افت ۲/ ۱‌درصدی به قیمت ۷۳ هزار و ۱۱۹ تومان معامله شدند. پس از رسیدن قیمت «تسه»ها به سقف ۷۷ هزار تومانی در انتهای بهمن، از ابتدای اسفند شاهد حرکت «تسه»ها در بازه ۷۲ تا ۷۶ هزار تومانی هستیم. چشم‌انداز خروج تدریجی مسکن از رکود حمایت کف ۷۲ هزار تومانی از اوراق را تقویت کرده است؛ افزایش بیش از ۲۰۰ درصدی افتتاح حساب‌های صندوق یکم بانک مسکن، افزایش تقاضا از سوی «خانه اولی ها» را نشان می‌دهد، اما پایین بودن قدرت خرید متقاضیان با توجه به نرخ سود کنونی مقاومت سطح ۷۷ هزار تومانی را رقم زده است. در شرایط کنونی نرخ سود واقعی وام در سطح ۷/ ۲۱ درصد قرار گرفته است. همچنان در سمت عرضه نیز با توجه به رشد غیرتورمی مسکن، چشم‌انداز زمان بر بودن خروج سمت عرضه از رکود را ارائه می‌دهد.

بازار نفت

حبس بازه‌ای نفت

دیروز ساعت ۱۶ هر بشکه نفت خام آمریکا به قیمت ۴/ ۵۳ دلار معامله ‌شد. تردیدها نسبت به تعهد اعضا به توافق برای کاهش تولیدات، رشد شاخص دلار در کنار چشم‌انداز بازگشت تولیدات شیل عوامل فشار بر بازار نفت است. با وجود تعهد ۹۴ درصدی اوپک به کاهش تولیدات، اما افزایش تولیدات عراق در کنار تثبیت تولیدات روسیه در سطح ژانویه، یک سوم میزان تعهد شده حبس بازه‌ای نفت را رقم زده است. گزارش آژانس بین‌المللی انرژی (IEA) از افزایش ۴/ ۱ میلیون بشکه در روز تولیدات شیل تا سال ۲۰۲۲ در صورت میانگین قیمت نفت ۶۰ دلاری و افزایش تا سطح ۳ میلیون بشکه در روز، در صورت حرکت نفت در سطح ۸۰ دلاری را پیش‌بینی کرد. همچنین افزایش تولیدات اوپک را با افزایش ظرفیت تولید عراق و ایران پیش‌بینی کرد؛ اما این رشد عرضه اوپک را متناسب با رشد تقاضای نفت دانست.