یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند.

افت شاخص در موج بازگشایی‌ها

دیروز شاخص کل بورس با افت 368 واحدی (5/ 0 درصدی) مواجه شد. پس از حرکت کم نوسان شاخص از نیمه دوم بهمن، موج بازگشایی‌ها افت 1/ 1 درصدی شاخص را در سه روز اخیر رقم زد. روز گذشته «رمپنا»، پس از توقف از 27 تیر بازگشایی شد و بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص داشت؛ تغییر سهامداران عمده شرکت و حجم بالای مطالبات از دولت از عوامل ابهام برای سودآوری این شرکت است، اما بازگشایی «شتران» پس از تعدیل مثبت 83 درصدی سودآوری در گزارش 9 ماهه بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص داشت. همچنان تغییر نرخ‌ها از سوی شرکت پالایش و پخش، تامین‌کننده مواد اولیه و خریدار انحصاری محصولات پالایشگاه‌ها می‌تواند سودآوری این شرکت را تغییر دهد. «خگستر» نیز با تعدیل منفی اولین پیش‌بینی 96 بازگشایی شد؛ با وجود عدم کشف قیمت، فضای منفی خودرویی‌ها را رقم زد، اما همچنان شاهد حمایت حقوقی‌ها از شاخص بودیم.

دلار در کف 14 هفته‌ای

دیروز هر دلار آمریکا با افت ۱۰ تومانی به نرخ ۳۷۷۰ تومان معامله شد. تداوم رکود تقاضا در کنار افزایش عرضه از سوی صرافی بانک‌ها فشار را بر دلار حفظ کرده است؛ به این ترتیب روز گذشته نرخ دلار به کمترین سطح از ۴ آذر رسید. کاهش نرخ حواله‌ای درهم تا سطح ۱۰۳۳ تومان، با توجه به نرخ برابری ثابت دلار و درهم، عامل فشار بر دلار شد. علاوه بر این همچنان افزایش عرضه از سوی دولت و چشم‌انداز مداخله دولت در بازار ارز، با تقویت احتیاط میان معامله‌گران عامل فشار بر تقاضای سفته بازی ارز است. با توجه به چشم‌انداز افزایش تقاضای ارز مسافرتی با نزدیک شدن به نوروز، تداوم فشار عرضه روی بازار ارز از سوی صرافی بانک‌ها محتمل است، اما تداوم رشد ارزش جهانی دلار می‌تواند با رشد تقاضای آربیتراژی عامل حمایت از دلار شود.

مقاومت سکه در برابر ریزش

دیروز هر سکه طرح جدید با افت اندک هزار تومانی مواجه شد. افت دلار در شرایط تعطیلی بازار طلای جهانی بر سکه فشار آورد. چشم‌انداز تسریع روند افزایش نرخ بهره آمریکا اونس طلا را با بیشترین افت هفتگی در سال 2017 مواجه کرد، اما عدم تمایل معامله‌گران به کاهش قیمت سکه و چشم‌انداز بازگشت تقاضای مناسبتی باعث کم‌واکنشی سکه به افت طلا شد؛ بنابراین شاهد حمایت سطح یک میلیون و 200 هزار تومانی از قیمت سکه بودیم و حباب (بیشتر بودن قیمت بازاری از ارزش ذاتی) سکه به 100 هزار تومان نزدیک شد. با وجود چشم‌انداز فشار شاخص دلار بر اونس طلا، بازگشت طلا در ساعات پایانی معاملات روزجمعه به روند صعودی خوش‌بینی معامله‌گران به اونس طلا را تقویت کرد و قیمت سکه را تا یک میلیون 205 هزار تومان افزایش داد. اما تداوم افت دلار افت سکه را رقم زد.

توقف صعود طلا پس از 4 هفته

اونس طلای جهانی پس از چهار هفته صعودی، با افت هفتگی ۸/ ۱ درصدی همراه شد. تقویت احتمال تسریع روند افزایش نرخ بهره آمریکا با اظهارات نمایندگان و رئیس فدرال رزرو با رشد شاخص دلار، اونس طلا را با بیشترین افت هفتگی از نوامبر مواجه کرد. رئیس فدرال رزرو با اشاره به وضعیت مناسب اقتصادی آمریکا، نرخ تورم و اشتغال نزدیک به هدف فدرال رزرو، افزایش نرخ بهره در نشست ۱۴-۱۵ مارس را محتمل دانست. همچنان ریسک‌های سیاسی اروپا در کنار احتمال افت بازارهای سهام پس از بیش واکنشی به سیاست‌های مالی انبساطی ترامپ تا حدی از اونس طلا حمایت می‌کند. در نظرسنجی هفتگی کیتکو (از ۲۱ کارشناس) ۱۲ نفر روند نزولی، ۷ کارشناس حرکت صعودی و ۲ نفر روند خنثی را پیش‌بینی کردند.

افت «تسه»ها به کف ۶ هفته‌ای

دیروز اوراق تسهیلات مسکن اسفند93 (تسه9312) با افت 2/ 0 درصدی برای ششمین روز در 7 روز اخیر نزولی شد و به کمترین سطح در 6 هفته اخیر رسید. همچنان با وجود چشم‌انداز خروج تدریجی مسکن از رکود، اما پایین بودن قدرت خرید متقاضیان مانع از رشد قابل توجه قیمت اوراق است؛ در شرایط کنونی نرخ سود واقعی وام در سطح 7/ 21 درصد قرار گرفته است. بنابراین در ماه‌های اخیر شاهد نوسانات تعداد معاملات مسکن بودیم؛ با وجود رشد 40 درصدی تعداد معاملات مسکن در دی نسبت به آذر، اما در ماه بهمن افت 8 درصدی تعداد معاملات نسبت به دی رقم خورد. علاوه بر این افزایش سمت عرضه اوراق نیز در ماه‌های اخیر با افزایش نرخ سود حساب ممتاز بانک مسکن(که وام از طریق اوراق به آن تعلق می‌گیرد) عامل دیگر فشار بر قیمت اوراق است.

فشار سه عامل بر نفت

هر بشکه نفت خام آمریکا با افت ۲/ ۱‌درصدی همراه شد. رشد شاخص دلار، نشانه‌های بازگشت پرشتاب شیل در کنار تردیدها به تعهد اوپک و غیراوپک به توافق بر نفت فشار آورد. افزایش (۷ موردی) تعداد دکل‌های نفتی شیل برای هفتمین هفته متوالی در کنار رسیدن سطح تولیدات به بالاتر از ۹ میلیون بشکه در روز، تردیدهایی را نسبت به بازگشت بازار نفت به تعادل به وجود آورده است. علاوه بر این، افزایش یک درصدی تولیدات عراق در فوریه در کنار عدم تغییر تولیدات روسیه در فوریه، و کاهش تولیدات تنها یک سوم میزان تعهد شده عامل دیگر فشار بر قیمت نفت شد. با این وجود در ساعات پایانی روز جمعه اختلالات عرضه از سوی لیبی از قیمت نفت حمایت کرد. ناآرامی‌های داخلی لیبی توقف صادرات از دو اسکله نفتی و کاهش تولیدات در یکی از میادین نفتی لیبی را رقم زد.