یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند.

بازار سهام

افت شاخص با بازگشایی بانک‌ها

دیروز شاخص کل بورس پس از ۱۴ روز رشد، با افت ۲۸۹ واحدی (۴/ ۰ درصدی) همراه شد. «وپست» پس از شناسایی زیان انباشته به دلیل الزام بانک مرکزی برای ذخیره‌گیری، پس از بازگشایی از اول شهریور با افت ۲۳ درصدی همراه شد. «ونوین» نیز که پیش‌تر سود سال جاری را به یک تومان از ۳۱ تومان کاهش داده بود، برای اولین بار از آبان معامله شد؛ اما شناسایی سود برای سال ۹۶ افت این نماد را تا حدی تعدیل کرد. «وسینا» نیز پس از تعدیل منفی پیش‌بینی سود سال ۹۶، بازگشایی شد اما کشف قیمت نشد. به نظر می‌رسد فضای منفی بازگشایی بانک‌ها تا حدی پس از بازگشایی نمادهای «وبملت» و «وتجارت» تعدیل شده است. فضای منفی بازار، افت خودرویی‌ها را رقم زد. نمادهای «فلوله» و «سخوز» نیز پس از بازگشایی بیشترین رشد قیمت را به دلیل تعدیل مثبت داشتند.

بازار ارز

رشد آرام دلار

دیروز هر دلار آمریکا با رشد ۵ تومانی به نرخ ۳۷۸۰ تومان معامله شد. رکود تقاضا، نرخ دلار را از ابتدای اسفند زیر سطح ۳۸۰۰ تومانی حفظ کرده است. با وجود این روز گذشته روند نزولی نرخ درهم پس از مدت‌ها متوقف شد و نرخ حواله‌ای درهم تا سطح ۱۰۳۷تومان رشد داشت. امری که با توجه به نرخ برابری ثابت دلار و درهم، عامل حمایت از نرخ دلار شد. علاوه بر این، به نظر می‌رسد سطح ۳۷۸۰تومانی تا حدی از نرخ دلار حمایت می‌کند. چشم‌انداز بازگشت تقاضای ارز مناسبتی با نزدیک شدن به تعطیلات نوروزی در کنار رشد ۶/ ۱درصدی ارزش جهانی دلار در سه هفته اخیر، با چشم‌انداز رشد تقاضای آربیتراژی مانع از افت دلار است. اما افزایش عرضه از سوی صرافی بانک‌ها و چشم‌انداز تقویت مداخله دولت در بازار ارز مانع از رشد قابل توجه نرخ دلار است.

بازار سکه

خوش‌بینی سکه به بازارهای اثرگذار

دیروز هر سکه طرح جدید با رشد ۷ هزار تومانی همراه شد. رشد اندک نرخ دلار در شرایط تعطیلی اونس طلای جهانی در کنار چشم‌انداز رشد تقاضای مناسبتی از قیمت سکه حمایت کرد. در بازار طلای جهانی اونس طلا نزدیک سقف ۳ ماه و نیمه (۱۲۵۹ دلار) متوقف شد. با وجود حمایت ریسک‌های ترامپ و همچنین ریسک‌های سیاسی اروپا از اونس طلا، اما چشم‌انداز افزایش نرخ بهره آمریکا فشار را بر طلا در میان‌مدت حفظ کرده است. در بازار ارز نیز روز گذشته شاهد توقف روند نزولی نرخ درهم بودیم؛ امری که از نرخ دلار حمایت کرد. اما خوش‌بینی معامله‌گران به اونس طلا، همچنین چشم‌انداز رشد تقاضای مناسبتی سکه با نزدیک شدن به نوروز باعث بیش‌واکنشی سکه به رشد دلار شد و حباب (بیشتر بودن قیمت بازاری از ارزش ذاتی) سکه را به ۹۰ هزار تومان نزدیک کرد.

بازار طلای جهانی

توقف طلا در سقف 5/ 3 ماهه

اونس طلای جهانی با رشد ۸/ ۱ درصدی برای چهارمین هفته متوالی صعودی شد. توقف روند صعودی شاخص دلار، بازگشت احتیاط میان معامله‌گران و عبور از سطح تکنیکال ۱۲۴۲ دلاری از اونس طلا حمایت کرد. پیش تر با خوش‌بینی معامله‌گران نسبت به سیاست‌های انبساطی ترامپ، رشد قابل توجه بازارهای سهام رقم خورد اما کارشناسان رشد انتظارات را بیش از واقعیت می‌دانند؛ امری که پیش از سخنرانی روز سه‌شنبه ترامپ در مقابل کنگره احتیاط را میان معامله‌گران تقویت کرد. وزیر خزانه‌داری آمریکا نیز با توجه به زمانبر بودن اثر سیاست‌های مالی ترامپ، تداوم نرخ بهره پایین را در سال جاری محتمل دانست اما همچنان وضعیت مناسب اقتصادی آمریکا با چشم‌انداز افزایش نرخ بهره، فشار را بر طلا حفظ کرده است. در نظرسنجی هفتگی کیتکو (از ۲۰ کارشناس) ۱۳ نفر روند صعودی، ۲ کارشناس روند نزولی و ۵ نفر حرکت خنثی را برای طلا پیش‌بینی کردند.

بازار اوراق مسکن

رفت و برگشت «تسه»ها در بازه محدود

دیروز اوراق تسهیلات مسکن اسفند۹۳ (تسه۹۳۱۲) با افت ۲/ ۱درصدی به قیمت ۷۴ هزار و ۴۹۰ تومان معامله شدند. روز گذشته اوراق جدیدتر در سطح ۷۶ هزار تومانی نوسان داشتند. افزایش ۴۰درصدی تعداد معاملات مسکن در دی نسبت به آذر، اوراق را از کف ۱۳ ماهه (۶۹هزار تومانی) با رشد همراه کرد. اما همچنان در ماه بهمن، افت ۷ درصدی تعداد معاملات مسکن نسبت به دی، مانع از رشد شدید قیمت اوراق شد. به این ترتیب همچنان میانگین قیمت «تسه»ها افت ۱۵ درصدی نسبت به شهریور را نشان داد. همچنان رشد تعداد معاملات مسکن نسبت به سال گذشته خوش‌بینی‌ها به خروج تدریجی مسکن از رکود را تقویت کرده است. اما رشد غیرتورمی مسکن، رشد ۸ درصدی نسبت به سال گذشته در کنار پایین بودن قدرت خرید متقاضیان، چشم‌انداز زمانبر بودن خروج مسکن از رکود را ارائه می‌دهد.

بازار نفت

بازگشت تردیدها به بازار نفت

هر بشکه نفت خام آمریکا با ثبت رشد ۱/ ۱ درصدی برای پنجمین هفته در ۶ هفته اخیر صعودی شد. خوش‌بینی‌ها به تداوم تعهد اعضای اوپک و غیراوپک برای کاهش تولیدات، پس از تعهد ۸۶ درصدی در اولین ماه توافق، عامل حمایت از قیمت نفت است. با وجود این، بازگشت پرشتاب شیل در کنار روند صعودی افزایش تولیدات سایر تولیدکنندگان از جمله کانادا، برزیل، لیبی و نیجریه (که از توافق اوپک مستثنی شده‌اند) فشار بر نفت را حفظ کرده است. افزایش (۵ موردی) تعداد دکل‌های نفتی آمریکا و رسیدن تولیدات شیل به بالاتر از ۹ میلیون بشکه در روز، بیشترین سطح از آوریل تردیدهایی را برای بازگشت نفت به تعادل در سال ۲۰۱۷ به وجود آورده است. همچنان درصورت رشد پرشتاب‌تر سمت عرضه نسبت به تقاضا، تداوم مازاد عرضه محتمل است. امری که می‌تواند لزوم تمدید قرارداد اوپک و غیراوپک را محتمل سازد.