یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند.

بازار سهام

تداوم صعود آرام شاخص

دیروز شاخص کل بورس با رشد ۲۶ واحدی (۰۳/ ۰ درصدی) همراه شد. با وجود حمایت صنایع کالایی، اما تداوم شرایط احتیاطی تنها رشد ۵/ ۰درصدی شاخص را در ۷ روز معاملاتی اخیر رقم زد. خوش‌بینی به سودآوری «شخارک» و با رشد قیمت متانول، بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص داشت. «فخاس» و «کچاد» با رشد قیمت جهانی سنگ آهن و نیز افزایش قیمت جهانی فولاد عامل رشد شاخص بودند. با وجود سطح مناسب قیمت جهانی کالاها، اما احتمال بازگشت مس به زیر ۶۰۰۰ دلار با رفع اختلالات عرضه، همچنین احتمال تشدید سیاست‌های انقباضی چین و نگرانی درمورد اثر ترامپ بر اقتصاد جهانی، تردید در پایداری قیمت‌های جهانی را به وجود آورده است. همچنان با وجود حمایت حقوقی‌ها از برخی نمادها از جمله «حکشتی»، اما فضای احتیاطی فشار فروش از سوی حقوقی‌ها را رقم زده است؛ بنابراین گزارش‌های پیش‌بینی سال ۹۶ می‌تواند به شاخص جهت دهد.

بازار ارز

نزدیک شدن دلار به کف

دیروز هر دلار آمریکا با افت 7 تومانی به نرخ 3808 تومان معامله شد. تداوم کاهش تقاضای آربیتراژی و کاهش تقاضای سفته بازی عامل فشار بر نرخ دلار است؛ به این ترتیب نرخ دلار با ثبت چهارمین روز افت متوالی، به کمترین سطح در 12 هفته اخیر رسید. افت نرخ حواله‌ای درهم، با توجه به نرخ برابری ثابت دلار و درهم عامل فشار بر نرخ دلار شد. علاوه بر این، اظهارات بازارساز با تقویت چشم‌انداز مداخله دولت بر بازار ارز کاهش تقاضای سفته بازی ارز را رقم زده است؛ بنابراین با شکسته شدن حمایت سطح 3830 تومانی، در روزهای اخیر روند نزولی دلار تشدید شد. با این وجود بازگشت ارزش جهانی دلار از کف و بازگشت به بالای سطح روانی 100 واحدی،‌در کنار چشم‌انداز رشد تقاضای ارز با نزدیک شدن به عید نوروز می‌تواند حمایت سطح 3800 تومانی را به دنبال داشته باشد.

بازار سکه

سکه در انتظار سیگنال طلا

دیروز هر سکه طرح جدید با افت هزار تومانی همراه شد و افت نرخ دلار بر سکه فشار آورد. روز گذشته شاهد نوسانات اونس طلا نزدیک سطح ۱۲۳۰ دلاری بودیم. تداوم ریسک‌های ترامپ و ریسک انتخابات اروپا، عامل حمایت از طلا است. اما چشم‌انداز افزایش نرخ بهره آمریکا عامل فشار بر طلا در میان مدت است. بنابراین شرایط احتیاطی پیش از سخنرانی جنت یلن و آمار تورم آمریکا که سیگنال روشن تری از افزایش نرخ بهره ارائه داد، نوسانات طلا را محدود کرد. در بازار ارز نیز با تداوم افت تقاضا و چشم‌انداز تقویت سمت عرضه دلار، نرخ دلار برای چهارمین روز متوالی نزولی و به کف ۳۸۰۰ تومانی نزدیک شد. خوش‌بینی‌ها به طلای جهانی، چشم‌انداز بازگشت تقاضای مناسبتی سکه و انتظار حمایت کف ۳۸۰۰ تومانی دلار، حباب (بیشتر بودن قیمت بازاری از ارزش ذاتی) سکه را بالاتر از ۸۰ هزار تومان حفظ کرده است.

بازار طلای جهانی

فضای احتیاطی طلای جهانی

دیروز ساعت 16 اونس طلای جهانی به قیمت 1229 دلار معامله ‌شد. بازگشت فضای احتیاطی پیش از سخنرانی جنت یلن و آمارهای نرخ تورم آمریکا با افت شاخص دلار و توقف روند صعودی بازارهای سهام، اونس طلا را نزدیک سطح 1230 دلاری حفظ کرد. تردیدها در مورد سیاست‌های اقتصادی و سیاسی ترامپ با استعفای اخیر مشاور امنیت ملی ترامپ، در کنار انتخابات اروپا عامل حمایت از طلا است. با وجود چشم‌انداز 3 بار افزایش نرخ بهره آمریکا اما سخنرانی جنت یلن در مقابل کنگره می‌تواند تصویر روشن‌تری ارائه دهد، همچنان افت پوند با رشد نرخ تورم کمتر از پیش‌بینی‌ها، مانع از افت شدید دلار شد. رشد تولید ناخالص داخلی آلمان و ایتالیا، دو اقتصاد برتر اروپا کمتر از پیش‌بینی‌ها نیز نگرانی‌ها نسبت به ریسک ترامپ با توجه به تاکید وی بر کاهش واردات را تقویت کرد.

بازار اوراق مسکن

مقاومت سقف 77 هزار تومانی «تسه‌»ها

دیروز اوراق تسهیلات مسکن اسفند۹۳ (تسه۹۳۱۲) با افت اندک ۰۱/ ۰درصدی به قیمت ۷۶ هزار و ۸۸۳ تومان معامله شدند. همچنان پایین بودن قدرت خرید متقاضیان عامل فشار بر قیمت «تسه»ها است. به این ترتیب پس از رشد حدود ۶ درصدی قیمت «تسه»ها از ابتدای بهمن، مقاومت سقف ۷۷ هزار تومانی بازگشت اندک قیمت اوراق را رقم زد. با تغییر روند معاملات در دی، افزایش ۴۰ درصدی نسبت به آذر و برخلاف روند سال‌های اخیر، رشد تقاضای اوراق را از ابتدای بهمن شاهد هستیم. همچنین تقاضای بالقوه مسکن، کندی خروج سمت عرضه مسکن از رکود، با کاهش سرمایه‌گذاری‌های بخش خصوصی و رشد غیرتورمی مسکن، در کنار رشد هزینه نهاده‌های تولید چشم‌انداز تشدید نوسانات قیمت مسکن را در میان مدت تقویت کرده است. بنابراین برآیند این عوامل، تداوم حبس بازه‌ای «تسه»ها را در بازه ۷۲ تا ۷۶ هزار تومانی رقم زده است.

بازار نفت

حبس بازه‌ای نفت

دیروز ساعت 16 هر بشکه نفت خام آمریکا به قیمت 4/ 53 دلار معامله ‌شد. با وجود تحقق 93 درصدی تعهد اعضای اوپک به کاهش تولیدات، اما پیش‌بینی‌ها از افزایش 25/ 3 میلیون بشکه موجودی نفت تجاری آمریکا و چشم‌انداز افزایش تولیدات سایر تولیدکنندگان فشار را بر نفت حفظ کرده است. با وجود کاهش تولیدات عربستان بیش از میزان تعهدشده، اما گزارش اوپک افزایش تولیدات لیبی و نیجریه (که از توافق مستثنی شده اند) را نشان داد. بنابراین کاهش تولیدات اوپک 890 هزار بشکه در روز بود، در صورتی که میزان توافق شده کاهش 2/ 1میلیون بشکه در روز بود. با وجود خوش‌بینی‌ها به رسیدن بازار نفت به تعادل در نیمه دوم 2017، اما چشم‌انداز رشد تولیدات شیل، رسیدن به بالاترین سطح از آوریل و انتظار رشد تولیدات برزیل، کانادا، لیبی و نیجریه حبس بازه‌ای نفت زیر سطح 54 دلاری را رقم زده است.