یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند.

قدم‌های آهسته بورس در مسیر مثبت

دیروز شاخص کل بورس با رشد اندک ۱۱ واحدی (۰۱/ ۰ درصدی) برای پنجمین روز متوالی صعودی شد. با وجود خوش‌بینی‌ها به بهبود وضعیت بنیادین به ویژه در صنایع کالایی با رشد قیمت جهانی فلزی- معدنی‌ها در کنار رشد قیمت نفت، اما شرایط احتیاطی مانع از رشد شاخص است. روز گذشته «فولاد» با حمایت حقوقی‌ها، همچنین «کچاد» و «کگل» با اندکی تاخیر در واکنش به رشد قیمت جهانی سنگ‌آهن، بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص داشتند. همچنان با شکسته‌شدن کف تکنیکال «وکار» و رسیدن قیمت به زیر بازه یکساله نیز این نماد دومین نماد منفی شاخص بود. در گروه‌های خودرویی شاهد نوسان اندک قیمت‌ها با حمایت سطوح تکنیکال هستیم. همچنان روند قیمت جهانی کالاها با ریسک سیاست‌های اقتصادی ترامپ و چین، انتظار بازگشایی سایر نمادهای بانکی، تسویه اعتبار کارگزاری‌ها در اسفند و ریسک‌های سیاست‌های خارجی ترامپ عوامل تقویت احتیاط میان معامله‌گران هستند.

تداوم شرایط رکودی بازار ارز

دیروز هر دلار آمریکا با افت 9 تومانی به نرخ 3825 تومان معامله شد. تداوم رکود تقاضا در کنار چشم‌انداز تقویت سمت عرضه، روز گذشته نرخ دلار را به کمترین سطح در 3 هفته اخیر رساند. افت حدود 3درصدی ارزش جهانی دلار از ابتدای سال 2017، با کاهش تقاضای آربیتراژی عامل فشار بر دلار بود. با این وجود با بازگشت ارزش جهانی دلار از کف، اولین هفته صعودی دلار در سال 2017 رقم خورد. همچنان سیاست‌های اقتصادی ترامپ می‌تواند بر ارزش جهانی دلار و نرخ دلار اثرگذار باشد. اما اظهارات بازارساز با تقویت چشم‌انداز مداخله دولت بر بازار ارز، کاهش تقاضای سفته‌بازی ارز را نیز رقم زده است. بنابراین با تداوم شرایط رکودی، دلار روز گذشته زیر سطح 3830تومانی قرار گرفت. همچنان بازگشت تقاضای ارز مسافرتی با نزدیک شدن به نوروز می‌تواند حمایت سطح 3800 تومانی را تقویت کند.

انتظار سکه برای سیگنال طلا


دیروز هر سکه طرح جدید با رشد ۳ هزار تومانی همراه شد. با وجود افت نرخ دلار در شرایط تعطیلی بازار طلای جهانی، عدم تمایل معامله‌گران به افت سکه، رشد اندک قیمت سکه را رقم زد. در هفته اخیر در بازار طلای جهانی اونس طلا از سقف ۳ماهه افت داشت. اما همچنان نامشخص بودن سیاست‌های ترامپ در کنار ریسک‌های انتخابات فرانسه و آلمان، عامل حمایت از اونس طلا در کوتاه مدت است. در بازار ارز نیز با تداوم فضای رکودی به دلیل کاهش تقاضا و تداوم چشم‌انداز افزایش عرضه از سوی صرافی بانک ها، روز گذشته نرخ دلار به کف ۳ هفته‌ای رسید. همچنان انتظار حمایت سطح ۳۸۰۰ تومانی از دلار و خوش‌بینی‌ها به حمایت سطح ۱۲۱۸ دلاری از اونس طلا در کنار چشم‌انداز بازگشت تقاضای مناسبتی حباب (بیشتر بودن ارزش بازاری از قیمت ذاتی) سکه را بالاتر از ۸۰ هزار تومان حفظ کرده است.

نگاه طلا به سیگنال‌های آمریکا


اونس طلای جهانی با رشد ۱/ ۱ درصدی برای ششمین هفته در ۷ هفته اخیر صعودی شد. اما رشد شاخص دلار و کاهش تقاضای محافظه‌کارانه، طلا را از سقف ۳ماهه (۱۲۴۴ دلار) پایین آورد. وعده ترامپ برای اعلام برنامه «فوق‌العاده» کاهش مالیات با تقویت چشم‌انداز سیاست‌های تورم‌زای ترامپ و اعلام نزدیک شدن به «بازی منصفانه ارزی» در گفت‌وگوی ترامپ با نخست‌وزیر ژاپن، از شاخص دلار حمایت کرد (پیش‌تر ترامپ چین، ژاپن و آلمان را متهم به پایین نگه داشتن مصنوعی ارز کرده بود). با توجه به نامشخص بودن اثر سیاست‌های ترامپ بر اقتصاد روند افزایش نرخ بهره آمریکا در ابهام است؛ سخنرانی جنت یلن در مقابل کنگره و آمارهای اقتصادی آمریکا می‌تواند تصویر روشن‌تری ارائه دهد. در نظرسنجی هفتگی کیتکو (از ۱۸ کارشناس) ۱۰ نفر مسیر صعودی، ۳کارشناس روند نزولی و ۵ نفر حرکت خنثی را برای طلا پیش‌بینی کردند.

بازگشت «تسه»ها به سقف آذر


دیروز اوراق تسهیلات مسکن اسفند۹۳(تسه۹۳۱۲) با رشد ۵/ ۰درصدی به قیمت ۷۶ هزار و ۵۹۵ تومان معامله شدند و مجددا شاهد بازگشت قیمت «تسه»ها به بالاترین سطح از اول آذر هستیم. تقویت تقاضا رشد ۱۱ درصدی «تسه»ها را از کف ۶۹ هزار تومانی در هفته سوم دی، رقم زده است اما همچنان قیمت اوراق افت ۳/ ۱۴ درصدی را نسبت به اول مهر نشان می‌دهد. از ابتدای مهر، فروکش تقاضای مسکن، کاهش تقاضای اوراق از سوی سازندگان و تقویت سمت عرضه با افزایش نرخ سود وام حساب ویژه بانک مسکن (که وام از طریق اوراق به آن تعلق می‌گیرد) عامل فشار بر قیمت «تسه»ها است. پایین بودن قدرت خرید متقاضیان، مهم‌ترین عامل تداوم فشار بر «تسه»ها است. امری که در کنار رشد غیرتورمی مسکن و رشد ۹/ ۹ درصدی در یک سال تا ابتدای بهمن، بر زمانبر بودن خروج مسکن از رکود تاکید دارد.

چهارمین هفته صعود نفت


هر بشکه نفت خام آمریکا با رشد ۰۶/ ۰ درصدی برای چهارمین هفته متوالی صعودی شد. خوش‌بینی‌ها به تعهد تولیدکنندگان عامل حمایت از قیمت نفت است. با این وجود چشم‌انداز بازگشت شیل فشار را بر نفت حفظ کرده است. آژانس بین‌المللی انرژی تعهد ۹۰ درصدی اوپک به کاهش تولیدات را در ماه ژانویه پیش‌بینی کرد. اما افزایش (۸ موردی) تعداد دکل‌های نفتی برای چهاردهمین هفته در ۱۵ هفته اخیر و قرار داشتن در بالاترین سطح از اکتبر ۲۰۱۵ در کنار رسیدن تولیدات شیل به بالاترین سطح از آوریل بر قیمت نفت فشار می‌آورد. آژانس بین‌المللی انرژی (IEA)‌ روند صعودی رشد تولیدات شیل در پایان سال ۲۰۱۷ را پیش‌بینی کرد. با وجود خوش‌بینی‌ها به رسیدن بازار نفت به تعادل در ۶ ماه اول ۲۰۱۷، اما همچنان وزیر انرژی روسیه و پیش‌تر وزیر نفت کشورمان بر احتمال لزوم تمدید قرارداد کاهش تولیدات تاکید کردند.