یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند.

بازار سهام

رشد با احتیاط شاخص

دیروز شاخص کل بورس با رشد ۸۷ واحدی (۱۱/ ۰ درصدی) همراه شد. پس از ریزش‌های اخیر، بازگشت فضای خوش‌بینی معامله‌گران را به نمادهای خودرویی و بانکی سوق داد. همچنان با توجه به P/ E بالای گروه خودرویی و اثرپذیری این گروه از ریسک‌های سیاست خارجی، شاهد تشدید نوسانات این گروه با تغییر فضای بازار هستیم. در گروه بانکی نیز با وجود خوش‌بینی‌ها به تغییر شرایط بنیادین در میان مدت، اما زیان انباشته به دلیل الزام ذخیره‌گیری از سوی بانک مرکزی، عامل احتیاط در این نمادها است. خوش‌بینی‌ها به رشد قیمت محصولات پتروشیمی و سطوح مناسب قیمت جهانی فلزات پایه، عامل حمایت از صنایع مربوطه است. اما نشانه‌های سیاست‌های انقباضی چین، در روزهای اخیر افت قیمت فولاد و سنگ آهن را رقم زد. بنابراین با توجه به ریسک‌های موجود در بازارهای جهانی و انتظار بازگشایی بانک ها، تداوم احتیاط فشار عرضه را نیز تشدید کرده است.

بازار ارز

فشار کاهش تقاضا بر دلار

دیروز هر دلار آمریکا با افت 15 تومانی به نرخ 3835 تومان معامله شد. پس از رشد روزهای اخیر دلار با رشد تقاضای محافظه کارانه، اما به نظر می‌رسد فروکش کردن نگرانی‌ها عامل فشار بر نرخ دلار است. افت ارزش جهانی دلار به کف 2 ماهه با تشدید نگرانی‌ها نسبت به سیاست‌های ترامپ عامل فشار بر تقاضای آربیتراژی ارز بود. امری که در روزهای اخیر با کاهش نرخ درهم، با توجه به نرخ برابری ثابت دلار و درهم، عامل فشار بر دلار شد. این عامل همچنین کاهش تقاضا از سوی مناطق مرزی را نیز به دنبال داشت. علاوه بر این پس از افت دلار به زیر سطح 3900 تومانی در هفته‌های اخیر با چشم‌انداز تقویت مداخله دولت بر نرخ دلار، کاهش تقاضای سفته‌بازی ارز عامل دیگر فشار بر دلار است. بنابراین، با توجه به رکود تقاضای ارز، نوسان شدید دلار دور از انتظار است.

بازار سکه

اهرم طلا برای سکه

دیروز هر سکه طرح جدید با رشد ۶ هزار تومانی همراه شد. رشد اونس طلای جهانی در شرایط افت نرخ دلار از قیمت سکه حمایت کرد. روز گذشته اونس طلای جهانی به سقف ۳ ماهه (۱۲۳۷ دلار) رسید. شناسایی سود و افزایش عرضه معامله‌گران در کنار رشد شاخص دلار اونس طلا را از سقف مزبور بازگرداند، اما همچنان تقاضای محافظه کارانه از اونس طلا حمایت می‌کند. چشم‌انداز افزایش نرخ بهره آمریکا فشار بر اونس طلا را در میان مدت حفظ کرده است. اما ریسک‌های ترامپ و انتخابات اروپا از طلا در کوتاه مدت حمایت می‌کند. در بازار ارز نیز روز گذشته تداوم کاهش تقاضای محافظه کارانه، همچنین کاهش تقاضای سفته بازی ارز عامل فشار بر دلار است. همچنان خوش‌بینی معامله‌گران به طلا ی جهانی و انتظار بازگشت تقاضای مناسبتی سکه روز گذشته حباب (بیشتر بودن قیمت بازاری از ارزش ذاتی) سکه را به ۱۰۰ هزار تومان رساند.

بازار طلای جهانی

حرکت طلا نزدیک سقف ۳ماهه

دیروز ساعت 16 اونس طلای جهانی به قیمت 1230 دلار معامله ‌شد. با وجود رشد شاخص دلار، اما تقاضای محافظه‌کارانه با توجه به ریسک‌های سیاسی ترامپ اونس طلا را به سقف 3ماهه (1137 دلار) رساند. اظهارات نمایندگان فدرال رزرو در مورد احتمال افزایش نرخ بهره در نشست مارس عامل رشد شاخص دلار بود. همچنین افت پوند و رسیدن به کف 2هفته‌ای با توجه به تداوم ریسک‌های خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا و همچنین افت یورو عامل حمایت از شاخص دلار شد. چشم‌انداز تجزیه بیشتر اروپا در صورت پیروزی مارین لوپن و اظهارات ماریو دراگی عامل فشار بر یورو شد. به گفته رئیس بانک مرکزی اروپا با توجه به ریسک‌های ناشی از سیاست‌های ترامپ و همچنین وضعیت نامناسب اشتغال، اکنون زمان مناسبی برای توقف سیاست‌های انبساطی اروپا نیست. همچنان چشم‌انداز تسریع روند افزایش نرخ بهره آمریکا فشار بر طلا را در میان مدت حفظ کرده است.

بازار اوراق مسکن

روند کم‌نوسان «تسه»ها

دیروز اوراق تسهیلات مسکن اسفند۹۳ (تسه۹۳۱۲) با رشد اندک ۰۴/ ۰درصدی همراه شدند. پس از رشد حدود ۵ درصدی «تسه»ها از ابتدای بهمن، شاهد تداوم حرکت «تسه»ها در بازه ۷۲ تا ۷۶ هزار تومانی هستیم. اما همچنان پایین بودن قدرت خرید متقاضیان مقاومت سقف ۷۷ هزار تومانی در مقابل رشد «تسه»ها را تشدید کرده است. در سمت عرضه با وجود رشد تعداد صدور پروانه‌های ساختمانی در تابستان، اما همچنان تداوم رکود سمت عرضه مشهود است. گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس از رشد منفی ارزش افزوده بخش مسکن، بر زمانبر بودن خروج سمت عرضه مسکن از رکود تاکید دارد. همچنین مرکز آمار ایران رشد ۴۸/ ۴ درصدی قیمت تولیدکننده نهاده‌های تولید در پاییز نسبت به سال گذشته را نشان داد. رشد نهاده‌های تولید، تقاضای بالقوه و کندی خروج عرضه مسکن از رکود، نگرانی‌ها برای تشدید قیمت مسکن در میان مدت را تقویت کرده است.

بازار نفت

افت نفت با سیگنال‌های آمریکا

دیروز ساعت 16 هر بشکه نفت خام آمریکا به قیمت 8/ 52 دلار معامله شد. با وجود تداوم خوش‌بینی‌ها به تعهد تولیدکنندگان به توافق، همچنان رشد شاخص دلار و چشم‌انداز رشد تولیدات شیل عامل فشار بر قیمت نفت شد. نشریه معتبر پلاتس کاهش 14/ 1 میلیون بشکه در روز از تولیدات تعهد 91 درصدی اعضای اوپک به توافق را تخمین زد و کاهش تولیدات عربستان را بیش از میزان تعهد شده و رسیدن تولیدات عربستان را به 98/ 9 میلیون بشکه در روز اعلام کرد. اما همچنان سیگنال‌های رشد تولیدات شیل در کنار نظرسنجی بلومبرگ از افزایش (5/ 2 میلیون بشکه) موجودی نفت تجاری برای پنجمین هفته پیش از انتشار گزارش رسمی، عامل فشار بر قیمت نفت شد. همچنان چشم‌انداز سیاست‌های ترامپ در راستای رشد تولیدات شیل با تسهیل مالیات‌های زیست‌محیطی، افزایش تعرفه‌های وارداتی و رشد تعداد دکل‌های نفتی در 8 ماه اخیر عامل فشار بر قیمت نفت است.