یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند.

بازار سهام

فضای استراحت بورس

دیروز شاخص کل بورس با رشد ۶۳ واحدی (۰۸/ ۰ درصدی) همراه شد. پس از افت ۷/ ۱ درصدی شاخص در سه روز، روز گذشته شاهد استراحت شاخص بودیم. پس از افت‌های قابل توجه خودرویی‌ها، همچنان به نظر می‌رسد کف‌های تکنیکال از این نمادها حمایت می‌کند. علاوه بر این، توقف روند نزولی قیمت جهانی کالاها پس از بازگشایی بازار جهانی کالاها، حرکت مس بالاتر از ۵۸۰۰ دلار و روی بالاتر از ۲۷۰۰ دلار تا حدی از صنایع مرتبط حمایت کرد. همچنین به نظر می‌رسد همچنان حقوقی‌ها از نمادهای بانکی حمایت می‌کنند؛ به این ترتیب روز گذشته نمادهای «خساپا»، «وتجارت»، «وبملت» و «همراه» نیز (با حمایت حقوقی‌ها) بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص داشتند. همچنان بازگشایی سایر نمادهای بانکی، تداوم قطعی گاز پتروشیمی ها، نامشخص بودن اثر سیاست‌های ترامپ و چشم‌انداز سیاست‌های انقباضی بانک مرکزی چین بر صنایع کالایی عوامل ابهام در بازار هستند.

بازار ارز

شرایط تعادلی دلار

دیروز هر دلار آمریکا با افت ۱۵ تومانی به نرخ ۳۸۵۰ تومان معامله شد. پس از رشد نزدیک به یک درصدی نرخ دلار در ۲ روز، روز گذشته شاهد بازگشت فضای احتیاطی در بازار ارز بودیم. افزایش عرضه از سوی صرافی بانک‌ها در کنار افزایش فروش معامله‌گران با شناسایی سود عامل فشار بر دلار شد. اظهارات بازارساز با تقویت کنترل دولت بر نرخ دلار، باعث احتیاط معامله‌گران در مسیر صعودی دلار شده است. علاوه بر این، با تداوم حرکت ارزش جهانی دلار نزدیک سطح روانی ۱۰۰ واحدی، کاهش تقاضای آربیتراژی نیز عامل دیگر فشار بر دلار است. بنابراین روز گذشته افت نرخ درهم تا سطح ۱۰۸۵ تومانی، با توجه به نرخ برابری ثابت دلار و درهم، بر نرخ دلار فشار آورد. برآیند این عوامل نوسانات نرخ دلار را در بهمن محدود کرد و میانگین دلار در بهمن به ۳۸۴۸ تومان رسید.

بازار سکه

رشد سکه با طلا

دیروز هر سکه طرح جدید با رشد ۸ هزار تومانی همراه شد. در شرایط افت نرخ دلار، رشد اونس طلای جهانی عامل حمایت از قیمت سکه شد. روز گذشته تقاضای محافظه‌کارانه طلا در کنار سطح پایین شاخص دلار، اونس طلا را به سقف ۱۱ هفته‌ای رساند. به نظر می‌رسد تردیدها نسبت به سیاست‌های ترامپ و ریسک‌های سیاسی انتخابات اروپا عوامل حمایت از اونس طلا هستند. به این ترتیب روز گذشته اونس طلا مقاومت سطح ۱۲۲۰ دلاری را شکست و پس از ساعت ۱۶ تا سقف ۱۲۳۲ دلار نیز رشد داشت. در بازار ارز نیز روز گذشته افت نرخ درهم در کنار تقویت سمت عرضه عوامل فشار بر دلار بودند. اما خوش‌بینی معامله‌گران به افزایش تقاضای مناسبتی سکه در کنار خوش‌بینی به اونس طلا، حباب (بیشتر بودن قیمت بازاری از ارزش ذاتی) سکه را بالاتر از ۹۰ هزار تومان رساند.

بازار طلای جهانی

طلا در سقف 11 هفته‌ای

دیروز ساعت ۱۶ اونس طلای جهانی به قیمت ۱۲۲۷ دلار معامله ‌شد. روز گذشته فضای احتیاطی با ریسک‌های ترامپ در کنار افت شاخص دلار با نرخ دستمزدهای آمریکا کمتر از پیش‌بینی‌ها از اونس طلا حمایت کرد. احتمال تعویق روند افزایش نرخ بهره ازسوی فدرال رزرو برای مشخص تر شدن اثرات سیاست‌های ترامپ بر اقتصاد در کنار احتمال اتخاذ سیاست‌هایی برای پایین نگه داشتن شاخص دلار توسط دولت ترامپ، عوامل فشار بر شاخص دلار هستند. با این وجود افت یورو به دلیل چشم انداز تجزیه بیشتر اتحادیه اروپا با روی کار آمدن مارین لوپن در فرانسه، افت شاخص دلار را محدود کرد. احتمال ۲ بار افزایش نرخ بهره آمریکا، (احتمال ۷۰ درصد در ژوئن) همچنان عامل فشار بر طلا در میان مدت است. اما ریسک‌های سیاسی از جمله انتخابات فرانسه، آلمان و هلند در کنار نااطمینانی از سیاست‌های ترامپ می‌توانند در کوتاه‌مدت از طلا حمایت کنند.

بازار اوراق مسکن

تداوم حبس بازه‌ای «تسه»ها

دیروز اوراق تسهیلات مسکن اسفند۹۳ (تسه۹۳۱۲) با رشد ۷/ ۰ درصدی همراه شدند. از ابتدای بهمن شاهد رشد ۱/ ۵ درصدی قیمت «تسه»ها هستیم. همچنان رشد تدریجی تقاضا عامل حمایت از «تسه»ها است؛ امری که بازگشت «تسه»ها را از کف ۶۹ هزار تومانی رقم زد و نوسان «تسه»ها را در بازه ۷۲ تا ۷۶ هزار تومانی از ابتدای بهمن به دنبال داشته است. همچنان پایین بودن قدرت خرید متقاضیان مانع از رشد قابل توجه اوراق است. مدیر عامل بانک مسکن نیز اعلام کرد افزایش سطح وام یا کاهش نرخ بهره در کوتاه‌مدت دور از انتظار است. بنابراین عواملی از جمله چشم‌انداز خروج تدریجی تقاضا از رکود، تقاضای بالقوه مسکن، کند بودن خروج سمت عرضه مسکن از رکود و رشد هزینه‌های ساخت‌و‌ساز مسکن نگرانی‌ها از تشدید نوسانات قیمت مسکن را در بلندمدت تقویت کرده است.

بازار نفت

احتمال تشدید نوسانات نفت

دیروز ساعت ۱۶ هر بشکه نفت خام آمریکا به قیمت ۹/ ۵۳ دلار معامله ‌شد. همچنان خوش‌بینی‌ها به تعهد تولیدکنندگان به توافق در کنار ریسک‌های ژئوپولیتیک با اعمال تحریم‌های جدید از سوی آمریکا علیه ایران و افت شاخص دلار از قیمت نفت حمایت کرد. اما چشم انداز بازگشت تولیدات شیل مانع از رشد قابل توجه نفت است. خوش‌بینی‌ها به تعهد حدود ۷۳ درصدی طبق نظرسنجی رویترز به توافق برای کاهش تولیدات و کاهش تولیدات عراق به میزان ۱۸۷ هزار بشکه در روز، عامل حمایت از نفت است. گزارش اوپک در ۱۳ فوریه تصویر روشن‌تری ارائه می‌دهد. اما رشد تعداد دکل‌های نفتی در ۸ ماه اخیر و رسیدن به بیشترین سطح از اکتبر ۲۰۱۵ مانع از رشد نفت است. کارشناسان معتقدند سیاست‌های ترامپ و چشم‌انداز رشد تولیدات شیل می‌تواند نوسانات نفت را تشدید کند و در بازه ۵۲ تا ۶۲ دلاری رقم بزند.