یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند.

بازار سهام

فشار سیگنال‌های جهانی بر بورس

دیروز شاخص کل بورس با افت ۵۸۹ واحدی (۷۷/ ۰ درصدی) در کمترین سطح از ۳۱ شهریور ایستاد. اعلام بانک مرکزی چین در اولین روز کاری پس از تعطیلات سال نو، بر افزایش نرخ بهره وام‌های کوتاه‌مدت و چشم‌انداز تشدید سیاست‌های انقباضی برای کاهش حجم اعتبارات (به‌دلیل حجم بالای بدهی و نگرانی‌ها از حباب مسکن این کشور) بر خلاف روند سال‌های اخیر با تقویت احتمال کاهش تقاضای چین، بزرگ‌ترین مصرف‌کننده مواد خام، عامل فشار بر قیمت جهانی کالاها شد. این عامل در کنار کاهش انتظارات برای رشد قابل توجه دلار بر صنایع کالایی فشار آورد. همچنین اعمال تحریم‌های جدید از سوی آمریکا علیه ایران نیز عامل فشار بر صنایعی شد که پیش‌ از این از اخبار اجرایی شدن «برجام» منتفع شده بودند؛ بنابراین شاهد تشدید فشار فروش خودرویی‌ها بودیم، اما همچنان روز گذشته حقوقی‌ها از «وبملت» و «وتجارت» حمایت کردند.

بازار ارز

حمایت از دلار در ساعات پایانی

دیروز هر دلار آمریکا با رشد ۱۶ تومانی به نرخ ۳۸۴۶ تومان معامله شد. روز گذشته تا ساعت ۳ بعدازظهر شاهد نوسانات اندک نرخ دلار بودیم؛ اما در ساعات پایانی معاملات رشد قابل توجه نرخ دلار رقم خورد. اعمال تحریم‌های جدید از سوی آمریکا با افزایش تقاضای محافظه‌کارانه از دلار حمایت کرد. با این وجود افزایش عرضه از سوی صرافی بانک‌ها تا میانه معاملات مانع از رشد نرخ دلار بود، اما کاهش عرضه از سوی صرافی بانک‌ها، از دلار حمایت کرد و بیشترین رشد روزانه دلار در دو هفته اخیر رقم خورد. در هفته‌های اخیر اظهارات بازارساز با تقویت چشم‌انداز مداخله در بازار ارز، با تقویت احتیاط معامله‌گران عامل فشار بر دلار شد. امری که در کنار کاهش تقاضای آربیتراژی به دلیل افت ارزش جهانی دلار برای چهارمین هفته متوالی، میانگین دلار را در بهمن در سطح ۳۸۴۶ تومانی قرار داده است.

بازار سکه

سیگنال دلار به سکه

دیروز هر سکه طرح جدید با رشد ۳ هزار تومانی همراه شد و رشد طلای جهانی و افزایش نرخ دلار از قیمت سکه حمایت کرد. در ابتدای معاملات روز جمعه شاهد بازگشت اونس طلا از سقف ۱۱ هفته‌ای (۱۲۲۴دلار) بودیم، اما تداوم حمایت تقاضای محافظه‌کارانه از طلا با توجه به ریسک‌های نامشخص بودن سیاست‌های ترامپ در کنار رشد نرخ دستمزد، کمتر از پیش‌بینی‌ها عامل فشار بر شاخص دلار شد و اونس طلا را نزدیک سطح ۱۲۲۰ دلاری حفظ کرد. همچنان مقاومت سطح ۱۲۲۰دلاری در مقابل طلا مورد انتظار است. در بازار ارز نیز روز گذشته، با کاهش عرضه از سوی صرافی بانک‌ها در ساعات پایانی معاملات شاهد رشد نرخ دلار بودیم. اما همچنان احتیاط معامله‌گران با توجه به چشم‌انداز تقویت سمت عرضه، مانع از رشد قابل توجه دلار شد. بنابراین توجه معامله‌گران به دلار، قیمت سکه را همگام با دلار افزایش داد.

بازار طلای جهانی

حمایت دوجانبه از طلا

اونس طلای جهانی با رشد هفتگی ۴/ ۲ درصدی به قیمت ۵/ ۱۲۱۹دلار معامله شد. روز جمعه با وجود رشد اشتغال بیش از پیش‌بینی‌ها (ایجاد ۲۲۷ هزارشغل جدید)، اما رشد دستمزدها کمتر از پیش‌بینی‌ها تردیدها را نسبت به رسیدن نرخ تورم به هدف فدرال رزرو تقویت کرد موضوعی که با احتمال کند شدن روند افزایش نرخ بهره آمریکا شاخص دلار را مجددا زیر سطح ۱۰۰ واحدی قرار داد. پیش‌تر نیز فدرال رزرو در اولین نشست سال جاری اعلام کرد که با توجه به ابهام نسبت به اثرات اقتصادی سیاست‌های ترامپ، این نهاد منتظر سیگنال‌های بیشتری برای تعیین روند افزایش نرخ بهره خواهد بود. بنابراین افت شاخص دلار در کنار نگرانی‌ها نسبت به سیاست‌های اقتصادی و سیاسی ترامپ، با رشد تقاضای محافظه‌کارانه عامل حمایت از طلا شد. همچنان چشم‌انداز افزایش نرخ بهره آمریکا عامل فشار بر اونس طلا در میان‌مدت است.

بازار اوراق مسکن

«تسه»ها در سقف 10 هفته‌ای

دیروز اوراق تسهیلات مسکن اسفند۹۳ (تسه۹۳۱۲) با رشد ۴/ ۰درصدی، به بالاترین سطح از اول آذر رسیدند. چشم‌انداز خروج تدریجی مسکن از رکود در کنار احتمال تشدید نوسانات قیمت مسکن در میان‌مدت عامل حمایت از قیمت «تسه»ها است. امری که رشد ۴/ ۵ درصدی قیمت اوراق را در نیمه اول بهمن رقم زده است. با این وجود همچنان پایین بودن قدرت خرید متقاضیان و با توجه به اختصاص ۳۳ درصدی هزینه‌های مسکن در سبد هزینه خانوار، مانع از رشد قابل توجه قیمت «تسه»ها است. به گزارش «دنیای اقتصاد» عدم امکان افزایش سرمایه بانک عامل بخش مسکن نیز عامل دیگر رکود مسکن است؛ پیش‌تر قرار بود افزایش سرمایه از محل «فروش اموال غیرمنقول» و «تسویه بدهی بخش دولتی با بانک‌ها» تامین شود که همچنان نافرجام مانده است. بنابراین در شرایط کنونی تداوم حبس بازه‌ای «تسه»ها در سطح ۷۲ تا ۷۶ هزار تومانی محتمل است.

بازار نفت

رشد بااحتیاط نفت

هر بشکه نفت خام آمریکا با رشد هفتگی ۲۴/ ۱ درصدی برای سومین هفته متوالی صعودی شد. خوش‌بینی‌ها به تعهد اعضای اوپک و غیراوپک به تعهد در کنار افت شاخص دلار عامل حمایت از قیمت نفت شد. اظهارات وزیر انرژی روسیه از کاهش ۴/ ۱ میلیون بشکه در روز و گزارش‌ها از کاهش صادرات اوپک در ژانویه و نتیجه نظرسنجی‌ رویترز از تعهد ۷۳ درصدی تولیدکنندگان، عامل حمایت از نفت است. اما افزایش (۱۷ موردی) تعداد دکل‌های نفتی برای سیزدهمین هفته در ۱۴ هفته اخیر و رسیدن تعداد دکل‌ها به بالاترین سطح از اکتبر ۲۰۱۵، در کنار پیش‌بینی‌ها از افزایش تولیدات و رسیدن حجم صادرات آمریکا به ۸۰۰ هزار بشکه در روز در سه ماهه چهارم عامل فشار بر قیمت نفت است. علاوه بر این چشم‌انداز افزایش تولیدات نیجریه و سایر تولیدکنندگان از جمله برزیل نیز فشار بر نفت را حفظ کرده است.