یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند.

بازار سهام

صدرنشینی خودرو

دیروز شاخص کل بورس با رشد ۲۵۴ واحدی ( ۳۳/ ۰ درصدی) در سطح ۷۷ هزار و ۹۶۱ واحدی ایستاد. پس از افت ۲ درصدی شاخص در ۴ روز معاملاتی اخیر، روز گذشته فضای مثبت گروه خودرویی از شاخص حمایت کرد. خوش‌بینی‌ها به نشست خودروسازان ایرانی و فرانسوی، با چشم‌انداز تقویت سرمایه‌گذاری در بخش خودرو (که پیش‌تر از تحریم‌ها متضرر شدند) ۳۴ درصد از ارزش کل معاملات را به این گروه اختصاص داد. همچنان رشد انتظارات بیش از واقعیت و P/ E بالای گروه، پایداری رشد خودرویی‌ها را مبهم کرده است. سطوح مناسب قیمت جهانی فلزی-معدنی‌ها از گروه فلزات اساسی حمایت کرد؛ در شرایطی که فضای منفی روزهای اخیر مانع از رشد نمادهای مزبور بود؛ اما فضای مثبت روز گذشته از این نمادها حمایت کرد. همچنان با حرکت معامله‌گران به سمت نمادهای کوچک تر رشد ۶/ ۰ درصدی شاخص کل هم وزن (اثرگذاری یکسان نمادها) رقم خورد.

بازار ارز

نزول دلار در کانال 3800 تومانی

دیروز هر دلار آمریکا با افت ۳۲ تومانی به نرخ ۳۸۳۰ تومان معامله شد . در ۶ روز معاملاتی اخیر شرایط تعادلی بازار ارز، حرکت نرخ دلار در بازه ۳۸۷۰ تا ۳۸۵۰ تومانی را رقم زد. کمبود تقاضای ارز به دلیل کاهش تقاضای آربیتراژی با کاهش ارزش جهانی دلار در هفته‌های اخیر و افت نرخ درهم، با توجه به رابطه مستقیم نرخ درهم و دلار، عامل فشار بر نرخ دلار شد. این عامل در کنار اظهارات بازارساز و تقویت چشم‌انداز کنترل بیشتر دولت بر نرخ دلار با تقویت احتیاط میان معامله‌گران کاهش تقاضای سفته بازی ارز را نیز رقم زد؛ بنابراین، کاهش تقاضا در کنار افزایش عرضه صرافی بانک‌ها حمایت سطح ۳۸۵۰ تومانی دلار را شکست و نوسانات نرخ دلار را در مسیر نزولی تشدید کرد. همچنان چشم‌انداز رشد ارزش جهانی دلار در میان مدت می‌تواند حمایت سطح ۳۸۰۰ تومانی از دلار را تقویت کند.

بازار سکه

سیگنال ارز به سکه

دیروز هر سکه طرح جدید با افت ۷ هزار تومانی همراه شد. افت ۳۲ تومانی نرخ دلار و افت اندک اونس طلا عامل فشار بر قیمت سکه شد. تعطیلات سال نوی چینی با کاهش حجم معاملات و بازگشت شاخص دلار به مسیر صعودی عامل فشار بر اونس طلا شد. چشم‌انداز رشد شاخص دلار به دلیل تسریع روند افزایش نرخ بهره آمریکا و دورنمای سیاست‌های تورم زای ترامپ عامل فشار بر اونس طلا است. اما نامشخص بودن سیاست‌های ترامپ، حمایت سطح تکنیکال ۱۱۸۲ دلاری را تقویت کرده است. در بازار ارز نیز روز گذشته با فشار کاهش تقاضا در کنار افزایش عرضه از سوی صرافی بانک ها، نرخ دلار به ۳۸۳۰ تومان رسید. اما همچنان کم‌واکنشی سکه به افت نرخ دلار در شرایط انتظاری برای سیگنال‌های طلای جهانی و چشم‌انداز بازگشت تقاضای مناسبتی سکه حباب (بیشتر بودن قیمت بازاری از ارزش ذاتی) سکه را بزرگ تر کرد.

بازار طلای جهانی

مقاومت طلا در برابر ریزش

دیروز ساعت ۱۶ اونس طلای جهانی به قیمت ۱۱۹۰ دلار معامله شد. رشد شاخص دلار و تعطیلات سال نوی چینی با کاهش حجم معاملات و کاهش تقاضای فیزیکی اونس طلا در روزهای اخیر عامل فشار بر طلا است. در ساعات پایانی معاملات روز جمعه، رشد اقتصادی آمریکا کمتر از پیش‌بینی ها، عامل فشار بر شاخص دلار شد. اما چشم‌انداز تقویت رشد اقتصادی با سیاست‌های انبساطی مالی ترامپ و تسریع روند افزایش نرخ بهره، بازگشت شاخص دلار را از کف رقم زد و به‌صورت مقطعی حمایت سطح ۱۹۰۰ دلاری را شکست. با این وجود همچنان ریسک سیاست‌های ترامپ از جمله ممنوعیت ورود اتباع ۷ کشور به آمریکا و نامشخص بودن سیاست‌های تجاری و نظامی وی مانع از رشد قابل توجه دلار است. آمارهای اقتصادی آمریکا در کنار اولین نشست فدرال رزرو در سال جاری و نشست بانک ژاپن بر اونس طلا اثرگذار است.

بازار اوراق مسکن

«تسه»ها در سقف یک ماهه

دیروز اوراق تسهیلات مسکن اسفند۹۳ (تسه۹۳۱۲) با رشد ۶/ ۰ درصدی در بالاترین سطح در یک ماه اخیر معامله شدند. افزایش تعداد معاملات مسکن در دی نسبت به آذر، افزایش تقاضا با شناسایی کف و چشم‌انداز افزایش قیمت مسکن عوامل حمایت از «تسه»ها هستند. مدیر کل دفتر برنامه ریزی و اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی رشد ۹ درصدی معاملات را از ابتدای سال تا پایان آذر اعلام کرد. در سمت عرضه نیز توقف روند منفی صدور پروانه‌های ساختمانی را اعلام کرد. با وجود سیگنال‌های خروج تدریجی مسکن از رکود، رشد غیرتورمی مسکن و پایین بودن قدرت خرید متقاضیان چشم‌انداز زمان بر بودن خروج مسکن از رکود را تقویت کرده است. تقاضای بالقوه مسکن، کند بودن خروج سمت عرضه از رکود، رشد غیرتورمی مسکن و افزایش هزینه‌های ساخت و ساز، نگرانی‌هایی را برای تشدید نوسانات قیمت مسکن در بلندمدت به وجود آورده است.

بازار نفت

برآیند صفر نفت

دیروز ساعت ۱۶ هر بشکه نفت خام آمریکا به قیمت ۲/ ۵۳ دلار معامله ‌شد. تعطیلات سال نوی چینی، با کاهش حجم معاملات نوسانات قیمت نفت را ناپایدار کرده است. با وجود سیگنال‌های تعهد تولیدکنندگان به کاهش تولیدات، رشد شاخص دلار در کنار نگرانی‌ها از بازگشت تولیدات شیل مانع از رشد قیمت نفت شد. شرکت پترو-لاجیستکس که میزان حمل‌ونقل‌ نفت با نفتکش‌ها را ردیابی می‌کند، کاهش ۹۰۰ هزار بشکه در روز تولیدات اوپک، تعهد ۷۵ درصدی در ماه ژانویه را اعلام کرد. وزیر انرژی عربستان تعهد حدود ۸۰ درصدی تولیدکنندگان (شامل اوپک و غیراوپک) را اعلام کرده بود. با این وجود آمارها از رسیدن تولیدات آمریکا به بالاترین سطح از آوریل، رشد تعداد دکل‌های نفتی در ۸ ماه اخیر و رسیدن به بالاترین سطح از نوامبر ۲۰۱۵، با تقویت چشم‌انداز رشد قابل توجه تولیدات شیل عوامل فشار بر قیمت نفت هستند.