یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند.

بازار سهام

بیشترین افت هفتگی بورس از خرداد

شاخص کل بورس با ثبت افت ۷/ ۱ درصدی همراه شد. بازگشایی نماد بانک ملت، پس از توقف از ۲۸ تیر، با افت ۳۷ درصدی در روز بازگشایی و تشدید فضای منفی بازار بیشترین افت هفتگی نماگر سهام از خرداد را رقم زد. با وجود انتظار شوک منفی به بازار با بازگشایی سایر نمادهای بانکی، از جمله «وتجارت» و «ونوین» اما آزاد شدن نقدینگی قفل شده عامل مثبتی برای بازار سهام است. نامشخص بودن سیاست‌های تجاری و خارجی ترامپ و افت اندک قیمت جهانی کالاها در روزهای اخیر (پس از عبور مقطعی مس از سطح ۶۰۰۰ دلار و روی بالاتر از ۲۸۰۰ دلار) با بازگشت شاخص دلار به روند صعودی ریسک‌های موجود در بازار هستند. اما همچنان سطوح بالای کنونی قیمت جهانی کالاها در کنار پیش‌بینی بانک جهانی از تداوم رشد فلزی-معدنی‌ها با تضعیف سمت عرضه و تداوم رشد تقاضا، در سال ۲۰۱۷ می‌تواند از شاخص حمایت کند.

بازار ارز

رشد با احتیاط دلار

هر دلار آمریکا با رشد هفتگی ۴/ ۰ درصدی به نرخ ۳۸۷۲ تومان معامله شد. در روزهای پایانی هفته اخیر شاهد شرایط نسبتا متعادلی در بازار ارز بودیم. در ابتدای هفته، افت ارزش جهانی دلار به کف ۷ هفته‌ای با کاهش تقاضای آربیتراژی و افزایش عرضه صرافی بانک‌ها به‌صورت مقطعی حمایت سطح ۳۸۰۰ تومانی از دلار شکسته شد. اما در ادامه شناسایی کف از سوی معامله‌گران و کاهش فشار عرضه از سوی صرافی بانک ها، دلار در سطح ۳۸۵۰ تومانی نوسان داشت. روز پنج‌شنبه نیز با کاهش فعالیت صرافی بانک‌ها، همچنین اخبار سیاسی ناشی از سیاست‌های ترامپ در مورد تعلیق یک ماهه صدور ویزا برای شهروندان ۷ کشور از جمله ایران، افزایش تقاضای محافظه کارانه دلار و افزایش فعالیت معامله‌گران فردایی با چشم‌انداز صعودی، رشد ۷ تومانی نرخ دلار رقم خورد. با این وجود، چشم‌انداز تقویت مداخله دولت در مسیر صعودی دلار می‌تواند مانعی برای رشد قابل توجه دلار باشد.

بازار سکه

فشار دوجانبه بر سکه

هر سکه طرح جدید با افت هفتگی ۷/ ۰ درصدی برای دومین هفته متوالی نزولی و به قیمت یک میلیون و ۱۷۶ هزار تومان معامله شد. بازگشت شاخص دلار به مسیر صعودی پس از رسیدن به کف ۷ هفته‌ای و همچنین افزایش ریسک‌پذیری معامله‌گران و حرکت معامله‌گران به سمت دارایی‌های پرریسک تر حمایت سطح ۱۲۰۰ دلاری اونس طلا را شکست. از ساعات پایانی معاملات سکه روز پنج‌شنبه، اونس طلا وارد کانال ۱۱۸۰ دلاری شد؛ امری که می‌تواند بر قیمت سکه فشار آورد. در بازار ارز نیز از روز یکشنبه رشد ۵/ ۱ درصدی نرخ دلار رقم خورد. کاهش تقاضای آربیتراژی و چشم‌انداز مداخله دولت در مسیر صعودی دلار و تقویت سمت عرضه توسط صرافی بانک‌ها عامل فشار بر دلار است. اما همچنان روز پنج شنبه ریسک سیاسی ناشی از سیاست‌های خارجی ترامپ رشد تقاضای محافظه کارانه ارز را رقم زد.

بازار طلای جهانی

بازگشت طلا به کانال 1180 دلاری

دیروز ساعت ۱۶ اونس طلای جهانی به قیمت ۱۱۸۲ دلار معامله ‌شد. گزارش‌های مالی مناسب شرکت ها، چشم‌انداز تعهد ترامپ به وعده‌های انتخاباتی شامل نوسازی زیرساخت ها، ترغیب تولیدکنندگان خودرو به گشایش واحدهای تولیدی در آمریکا و امتیازات کاهش مالیاتی با چشم‌انداز توسعه صنعتی و تکنولوژی، همچنین دورنمای سیاست‌های تورم زای ترامپ با تسریع روند افزایش نرخ بهره آمریکا، عامل افزایش حاشیه سود موسسات مالی و بانک ها، برای اولین بار شاخص صنعتی داو جونز را بالاتر از ۲۰ هزار واحدی قرار داد و بازارهای سهام آسیا و اروپا نیز با رشد قابل توجه همراه کرد. این عامل در کنار رشد نرخ بازدهی اوراق خزانه (سیگنال برای شاخص دلار) و افت ین با تداوم سیاست‌های انبساطی ژاپن و بازگشت پوند از سقف ۵هفته‌ای، با حمایت از شاخص دلار حمایت سطح ۱۲۰۰ دلاری اونس طلا را شکست. همچنان آمارهای اقتصادی آمریکا می‌تواند بر طلا اثرگذار باشد.

بازار اوراق مسکن

دومین هفته صعود اوراق

اوراق تسهیلات مسکن اسفند۹۳ (تسه۹۳۱۲) با رشد ۷/ ۳ درصدی برای دومین هفته متوالی صعودی شد؛ پس از رسیدن قیمت «تسه»ها در میانه دی به کف ۱۳ ماهه، شاهد بازگشت روند صعودی اوراق از سطح مزبور هستیم. به این ترتیب با توجه به رابطه مستقیم قیمت و نرخ سود، نرخ سود واقعی از ۵/ ۲۱ درصد به ۸/ ۲۱ درصد رسیده است. با وجود رشد بیش از ۴۰ درصدی تعداد معاملات مسکن در دی ماه نسبت به آذر، اما همچنان افت قابل توجه تعداد معاملات مسکن از ابتدای پاییز، روند نزولی «تسه»ها در دی ماه را رقم زد. اما بازگشت «تسه»ها به روند صعودی، اوراق را با رشد ۶/ ۴ درصدی از ابتدای بهمن همراه کرده است. همچنان رشد ۹/ ۹ درصدی قیمت مسکن در دی ماه نسبت به مدت مشابه سال گذشته، (رشد غیرتورمی مسکن) به خروج تدریجی مسکن از رکود تاکید دارد.

بازار نفت

سیگنال‌های مثبت به بازار نفت

دیروز ساعت ۱۶ هر بشکه نفت خام آمریکا به قیمت ۴/ ۵۳ دلار معامله شد. خوش‌بینی‌ها به کاهش تولیدات اوپک و رشد قابل توجه بازارهای سهام آمریکا (عبور شاخص صنعتی داو جونز از ۲۰ هزار واحد) با خوش‌بینی به رشد تقاضای آمریکا، عامل حمایت از قیمت نفت شد؛ بنابراین روز پنج‌شنبه قیمت نفت به بالاترین سطح در ۳ هفته اخیر (۰۶/ ۵۴ دلار) رسید. عربستان سعودی تعهد بیش از ۸۰ درصدی اعضا و وزیر انرژی الجزیره چشم‌انداز کاهش ۸/ ۱ میلیون بشکه در روز تولیدات نفت را اعلام کرد. وزیر نفت کویت نیز اظهار داشت کاهش تولیدات نفت طبق تعهدات، بازار نفت را به تعادل باز خواهد گرداند؛ اما همچنان انتظار برای نشانه‌های واقعی تعهد اعضا به توافق، چشم‌انداز بازگشت تولیدات شیل و سایر تولیدکنندگان نفت عوامل فشار بر قیمت نفت هستند. فروکش هیجان و رشد شاخص دلار افت اندک نفت را روز جمعه رقم زد.