یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند.

بازار سهام

رشد اندک شاخص

دیروز شاخص کل بورس با رشد ۴۵ واحدی (۶/ ۰ درصدی) در سطح ۷۹ هزار و ۲۶۴ واحدی ایستاد. روز گذشته شاهد بازگشایی ۲۱ نماد بورسی و فرابورسی بودیم. با این وجود همچنان برخی از این نمادها به دلیل عدم کشف قیمت، مورد معامله قرار نگرفتند. از جمله بازگشایی نماد «فملی» پس از تعدیل مثبت ۵۴ درصدی سودآوری، رشد شاخص را در ساعات پایانی معاملات رقم زد. «فخوز» نیز دومین نماد تاثیرگذار بر رشد شاخص بود. با وجود رشد اندک قیمت جهانی کالاها روز دوشنبه با افت شاخص دلار، اما همچنان ریسک‌های موجود به ویژه دورنمای اقتصادی چین با ریسک اثر سیاست‌های خارجی ترامپ در کنار حباب مسکن و حجم بالای بدهی این کشور، چشم‌انداز قیمت جهانی کالاها را در ابهام قرار داده است اما رشد فعلی قیمت فلزات از نمادهای این گروه در معاملات دیروز حمایت کرد.

بازار ارز

رشد با احتیاط دلار

دیروز هر دلار آمریکا با رشد ۲۰ تومانی به نرخ ۳۸۶۰ تومان معامله شد. با توقف روند نزولی نرخ دلار، افزایش معاملات فردایی با چشم‌انداز صعودی، نرخ نقدی دلار را با آتی همراه کرد. رشد نرخ حواله‌ای درهم نیز با توجه به نرخ برابری ثابت دلار و درهم، عامل دیگر حمایت از دلار بود. پس از افت ۳ / ۴ درصدی دلار در ۷ روز معاملاتی، روز یکشنبه نرخ دلار به‌صورت مقطعی به زیر سطح ۳۸۰۰ تومانی افت داشت اما در ادامه افزایش تقاضا بازگشت دلار از کف مزبور را رقم زد. با وجود تداوم روند صعودی دلار روز گذشته، افزایش عرضه از سوی صرافی بانک‌ها مانع از رشد قابل‌توجه نرخ دلار بود. همچنان کاهش تقاضای آربیتراژی با افت ۷/ ۲ درصدی ارزش جهانی دلار در ۴ هفته اخیر، چشم‌انداز تقویت مداخله دولت در مسیر صعودی نرخ دلار عوامل فشار بر دلار هستند.

بازار سکه

بیش واکنشی سکه به رشد بازارهای اثرگذار

دیروز هر سکه طرح جدید با رشد ۱۲ هزار تومانی همراه شد. رشد اونس طلا در کنار بازگشت چشم‌انداز صعودی نرخ دلار از سکه حمایت کرد. ابهام در سیاست‌های ترامپ با افت شاخص دلار به کف ۶ هفته‌ای و تقویت ریسک گریزی معامله‌گران طلا را به سقف ۲ ماهه (۱۲۱۹ دلار) رساند. همچنان به دلیل چشم‌انداز ۳ بار افزایش نرخ بهره آمریکا در سال‌جاری، سطح ۱۲۲۰ دلاری در مقابل رشد طلا مقاومت می‌کند. در بازار ارز نیز، با توقف روند صعودی نرخ دلار روز یکشنبه، همچنان روز گذشته نیز رشد ۲۰‌تومانی نرخ دلار با معاملات آتی و رشد نرخ درهم رقم خورد. حمایت سطح ۳۸۰۰ تومانی در روزهای اخیر و انتظار حمایت سطح ۱۲۰۰ دلاری طلا، با خوش‌بینی معامله‌گران بیش واکنشی سکه رشد بازارهای اثرگذار و بزرگ‌تر شدن حباب (بیشتر بودن قیمت بازاری از ارزش ذاتی) سکه را رقم زد.

بازار طلای جهانی

حمایت دوجانبه از اونس طلا

دیروز ساعت ۱۶ اونس طلای جهانی به قیمت ۱۲۱۴ دلار معامله شد. افت شاخص دلار و رشد تقاضای محافظه کارانه، طلا را روز گذشته به سقف ۲ ماهه (۱۲۱۹ دلار) رساند. سخنرانی تند ترامپ در مراسم تحلیف و ابهام در سیاست‌های تجاری و نظامی وی، روز دوشنبه شاخص دلار را به کف ۶ هفته‌ای رساند. همین عامل با تقویت ریسک‌گریزی معامله‌گران، بازارهای سهام اروپا را به کف ۳ هفته‌ای رساند و رشد تقاضای طلا را رقم زد. علاوه بر این، آمارهای مناسب اقتصادی انگلیس در کنار کاهش نگرانی‌ها در مورد روند خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا، با رشد پوند به سقف یک ماهه، عامل دیگر تشدید فشار بر شاخص دلار بود، بنابراین همچنان با وجود چشم‌انداز ۳ بار افزایش نرخ بهره در سال جاری، اما ریسک‌های مربوط به سیاست‌های ترامپ رشد معاملات آتی با چشم‌انداز صعودی طلا برای دومین هفته متوالی را رقم زد.

بازار اوراق مسکن

تداوم حبس بازه‌ای «تسه»ها

دیروز اوراق تسهیلات مسکن اسفند۹۳ (تسه۹۳۱۲) با رشد ۷/ ۱درصدی به قیمت ۷۳ هزار و ۳۱۰ تومان معامله شدند. روز گذشته رئیس اتحادیه مشاوران املاک توقف روند صعودی تقاضای مسکن در تهران از آذر را اعلام کرد و همچنین کاهش حدود ۵۰ درصدی تعداد معاملات مسکن در ماه‌های آذر و دی را در سراسر کشور نسبت به سال گذشته اعلام کرد. در شرایط کنونی پایین بودن قدرت خرید متقاضیان عامل فشار بر تقاضا است. با این وجود، رشد قیمت مسکن کمتر از نرخ تورم در ماه‌های اخیر، حجم بالای تقاضای بالقوه مسکن در کنار رشد هزینه‌های ساخت و ساز و همچنان دورنمای زمان بری خروج سمت عرضه مسکن از رکود، نگرانی‌هایی را برای تشدید نوسانات قیمت مسکن در بلندمدت ایجاد کرده است. همچنان روند کنونی تقاضای مسکن، حبس بازه‌ای «تسه»ها را در سطح ۷۰ تا ۷۵ هزار واحدی رقم زده است.

بازار نفت

سایه بازگشت شیل بر نفت

دیروز ساعت ۱۶ هر بشکه نفت خام آمریکا به قیمت ۵/ ۵۲ دلار معامله ‌شد. روز گذشته تداوم افت شاخص دلار و خوش‌بینی‌ها به تعهد تولیدکنندگان به توافق، عامل حمایت از قیمت نفت شد. با این وجود، چشم‌انداز بازگشت تولیدات شیل، با ابهام در اثرگذاری کاهش تولیدات سایر تولیدکنندگان بر بازگشت سمت عرضه و تقاضای نفت به تعادل، همچنان بر قیمت نفت فشار می‌آورد. در نشست اخیر اوپک و روسیه، کاهش تولیدات روسیه به میزان میانگین ۱۰۰ هزار بشکه در کنار کاهش تولیدات عربستان، الجزیره و کویت بیشتر از میزان تعهد‌شده، خوش‌بینی‌ها به کاهش تولیدات را تقویت کرد. همچنین وزیر انرژی عربستان اعلام کرد تا‌کنون ۵/ ۱ میلیون بشکه از ۸/ ۱ میلیون بشکه توافق شده کاهش یافته است. افزایش ۲۹ موردی تعداد دکل‌ها و روند صعودی رشد تعداد دکل‌ها در ۸ ماه اخیر، بر افزایش قابل توجه تولیدات شیل اشاره دارد.