یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند.

بازار سهام

رشد شاخص در ساعات پایانی

دیروز شاخص کل بورس با رشد ۱۹۶ واحدی (۲/ ۰ درصدی) همراه شد. با وجود افت شاخص تا سطح ۷۹ هزار و ۳۲ واحدی در میانه معاملات، اما حمایت حقوقی‌ها در ساعات پایانی شاخص کل را صعودی کرد؛ به این ترتیب «اخابر»، «وغدیر»، «کگل» بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص داشتند. همچنین شاهد حمایت حقوقی‌ها از «فارس» و نمادهای خودرویی نیز بودیم. اما سطوح تکنیکال در مقابل رشد بیشتر قیمت سهام مقاومت می‌کنند؛ P/ E بالای گروه خودرویی و عدم انتشار گزارش‌های مالی ۹ ماهه این شرکت‌ها، می‌تواند مانع از تداوم رشد این نمادها شود. در گروه سیمانی گزارش‌های مالی نسبتا مناسب به دلیل افزایش نرخ فروش و تعهد سیمانی‌ها به سهمیه بندی فروش، اقبال معامله‌گران از این نمادها را رقم زده است. اما پیش‌خور شدن خوش‌بینی‌ها در قیمت سهام و کمرنگ بودن خوش‌بینی‌ها به رشد مقدار فروش می‌تواند مانع از پایداری رشد این نمادها شود.

بازار ارز

کف‌شکنی دلار

دیروز هر دلار آمریکا با افت 45 تومانی به نرخ 3890 تومان معامله شد. اظهارات وزیر اقتصاد در مورد اثرات روانی نامطلوب افزایش نرخ دلار بر دیدگاه مردم بار دیگر بر سیاست دولت مبنی بر کنترل نرخ ارز تاکید داشت و عامل روانی فشار بر نرخ دلار شد. همچنین مغایرت قابل توجه نرخ عرضه ارز از سوی صرافی بانک‌ها و سایر صرافی‌ها نیز روند نزولی نرخ دلار را تشدید کرد و به این ترتیب بیشترین افت روزانه دلار در 3 هفته اخیر رقم خورد. روز گذشته صرافی بانک‌ها در ساعات پایانی معاملات نرخ دلار را نزدیک به سطح 3800 تومان معامله کردند. اما برخی دیگر از صرافی‌ها نرخ دلار را در سطح 3890 تومان عرضه کردند. همچنین روز گذشته ارزش جهانی دلار در ساعاتی به کمترین سطح از دسامبر رسید. موضوعی که با کاهش تقاضای آربیتراژی می‌تواند بر دلار فشار آورد.

بازار سکه

سیگنال دلار به سکه

دیروز هر سکه طرح جدید با افت ۶ هزار تومانی همراه شد. افت ۴۵ تومانی نرخ دلار در شرایط رشد اونس طلای جهانی، عامل فشار بر قیمت سکه شد. روز گذشته مجددا شاهد صعود طلا در سقف ۷‌هفته‌ای بودیم. افت شاخص دلار در کنار تقویت تقاضای محافظه‌کارانه طلا عامل حمایت از اونس طلا شد. روز گذشته ریسک نحوه خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا، اظهارات ترامپ و تقویت تردیدها نسبت به سیاست‌های وی عامل فشار بر شاخص دلار شد و نوسانات طلا را بالاتر از سطح ۱۲۱۰ دلاری رقم زد. همچنین چشم انداز تقویت کنترل دولت بر دلار و پایین تر بودن نرخ عرضه از سوی صرافی بانک‌ها عوامل فشار بر دلار شد. به این ترتیب احتمال افت بیشتر دلار، بیش واکنشی سکه نسبت به افت دلار را رقم زد و حباب (بیشتر بودن قیمت بازاری از ارزش ذاتی) سکه را اندکی تخلیه کرد.

بازار طلای جهانی

تداوم حرکت طلا در سقف

دیروز ساعت 16 اونس طلای جهانی به قیمت 1213 دلار معامله ‌شد. افت شاخص دلار در کنار رشد تقاضای محافظه‌کارانه اونس طلا را به سقف 7هفته‌ای (75/ 1218 دلار) رساند. اظهارات ترامپ در مورد بالا بودن ارزش دلار در شرایط کنونی، افت نرخ بازدهی اسناد خزانه آمریکا (سیگنال چشم‌انداز نرخ بهره) و رشد پوند افت شاخص دلار را رقم زد. رسیدن نرخ تورم انگلیس به بیشترین سطح در دو سال در کنار سخنرانی نخست‌وزیر انگلیس از «رویکرد متعادل» خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا برخلاف انتظارات، رشد پوند از کف را رقم زد. این عامل در کنار تردید‌ها نسبت به سیاست‌های ترامپ باعث افت شاخص دلار و تقویت تقاضای محافظه کارانه طلا شد. همچنان ریسک‌های مرتبط با «برگزیت»، نامشخص بودن سیاست‌های ترامپ و ریسک بازارهای مالی چین، با سیاست‌های خارجی ترامپ و حجم بالای بدهی این کشور چشم‌انداز حمایت از اونس طلا را ارائه می‌دهد.

بازار اوراق مسکن

«تسه»ها در تعادل

دیروز اوراق تسهیلات مسکن اسفند۹۳ (تسه۹۳۱۲) با رشد ۷/ ۱ درصدی به قیمت ۷۳ هزار و ۲۹۶ تومان معامله شدند. همچنان شاهد حبس بازه‌ای «تسه»ها هستیم. در دی ماه، میانگین قیمت اوراق در سطح ۷۳ هزار و ۲۷۷ تومان قرار گرفت. از سویی تداوم روند کاهشی تقاضا به دلیل پایین بودن قدرت خرید متقاضیان عامل فشار بر قیمت «تسه»ها است؛ امری که حمایت سطح ۷۲ هزار تومانی را شکست. اما همچنان نشانه‌های خروج تدریجی مسکن از رکود مانع از افت شدید «تسه»ها است. روز گذشته معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی افزایش ۹ درصدی مبایعه نامه‌ها و افزایش ۵ درصدی تعداد صدور پروانه‌های ساختمانی در ۶ ماه نخست سال را اعلام کرد. اما افزایش قیمت مسکن حدود ۸ درصد در ۹ ماه نخست سال گزارش شده است. رشد غیرتورمی قیمت مسکن بر زمانبر بودن خروج مسکن از رکود تاکید دارد.

بازار نفت

خیز نفت با افت دلار

دیروز ساعت 16، هر بشکه نفت خام آمریکا با رشد 5/ 1 درصدی به قیمت 2/ 53 دلار معامله ‌شد. هرچند در ساعات ابتدایی معاملات، وعده وزیر نفت عربستان مبنی بر متعهد ماندن صادرکنندگان نفتی به سطوح تولید تعیین‌شده در توافق اوپک از قیمت‌ها تا حدودی حمایت می‌کرد، اما در ادامه افت قابل توجه شاخص دلار موجب صعود ناگهانی قیمت نفت شد. اظهارات اخیر ترامپ مبنی بر آنکه افزایش ارزش دلار در برابر یوآن چین منجر به نابودی آمریکایی‌ها می‌شود و همچنین، خوش‌بینی بیشتر به آینده اقتصادی بریتانیا که به تقویت پوند کمک کرد هر دو عوامل اصلی افت شاخص دلار بودند. با این حال، در میان‌مدت رویکردهای متفاوت مقامات نفتی و احتمال بازگشت سایر تولیدکنندگان به بازار نفت می‌تواند نوسان قیمت نفت را تشدید کند. امروز همچنین، انتشار آمار رسمی حجم ذخایر نفت آمریکا می‌تواند بر قیمت طلای سیاه اثرگذار باشد.