یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند.

بازار سهام

سقف‌شکنی شاخص

دیروز شاخص کل بورس با رشد ۱۹۷ واحدی (۲۵/ ۰ درصدی) همراه شد. حمایت حقوقی‌ها صعود شاخص به کانال ۷۹ هزار واحدی را پس از ۹ روز معاملاتی رقم زد؛ «همراه»، «مبین»، «فولاد»، «حکشتی»، «خودرو» بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص داشتند. همچنان اخبار مثبت از واگذاری بلوک «خگستر»، زیرمجموعه ایران خودرو عامل حمایت از «خودرو» است. اما احتمال زمانبر بودن این واگذاری وجود دارد. نماد «کگل» نیز پس از رشدهای روزهای اخیر با شناسایی سود معامله‌گران بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص داشت. در روزهای اخیر شاخص صنعت کاشی و سرامیک به دلیل رشد ۲۰ درصدی نرخ فروش محصولات با رشد همراه شد، اما وضعیت نامناسب فروش به دلیل تداوم رکود مسکن، در کنار P/ E بالای این گروه می‌تواند مانع از پایداری رشد این گروه شود. همچنان خوش‌بینی به حفظ برجام، گزارش‌های ۹ماهه و بازگشایی‌ها می‌توانند بر شاخص اثرگذار باشند.

بازار ارز

تداوم روند نزولی دلار

دیروز هر دلار آمریکا با افت ۲۰ تومانی به نرخ ۳۹۴۰ تومان معامله شد. پس از چرخش فضای بازار از روز شنبه، روز گذشته نیز عوامل کاهشی بر نرخ دلار فشار آوردند. در روزهای اخیر کاهش ارزش جهانی دلار و کاهش تقاضای آربیتراژی عامل فشار بر نرخ دلار بود. به این ترتیب افت نرخ حواله‌ای درهم، با توجه به نرخ برابری ثابت دلار و درهم، همچنین کاهش تقاضای دلار از سوی مناطق مرزی بر نرخ دلار فشار آورد. علاوه بر این با تقویت خوش‌بینی‌ها نسبت به حفظ برجام با سیگنال‌های مثبت از سوی کابینه ترامپ، کاهش تقاضای محافظه‌کارانه ارز نیز رقم خورد. این عوامل در کنار برخورد نیروی انتظامی با برخی دلالان بازار باعث تغییر فضای بازار در روزهای اخیر بود. امری که معاملات فردایی، با چشم‌انداز کاهش نرخ دلار را افزایش داد و عامل دیگر فشار بر معاملات نقدی بود.

بازار سکه

چرخش انتظارات سکه نسبت به دلار

دیروز هر سکه طرح جدید با افت ۹ هزار تومانی همراه شد. افت ۲۰ تومانی نرخ دلار در شرایط تعطیلی بازار طلای جهانی بر قیمت سکه فشار آورد. در سه هفته اخیر رشد اونس طلا از کف ۱۳۰۰ دلاری رقم خورد. با اینکه پیش تر سطح ۱۱۷۰ دلاری در برابر عبور طلا مقاومت می‌کرد؛ اما افت شاخص دلار به کف یک ماهه با تردیدها نسبت به روند افزایش نرخ بهره آمریکا و رشد تقاضای محافظه کارانه پس از کنفرانس خبری ترامپ اونس طلا را به ۱۲۰۰ دلار نزدیک کرد. عبور طلا از سطح مزبور محتمل است. اما در بازار ارز با کاهش ارزش جهانی دلار و چشم‌انداز توقف روند صعودی دلار، افت دلار رقم خورد. بنابراین کاهش انتظارات نسبت به رشد قابل توجه دلار با بیش واکنشی سکه نسبت به افت دلار، حباب سکه (بیشتر بودن قیمت بازاری از ارزش ذاتی) را اندکی تخلیه کرد.

بازار طلای جهانی

سومین هفته صعود طلا

اونس طلای جهانی با ثبت رشد ۱/ ۲ درصدی برای سومین هفته متوالی صعودی شد. افت شاخص دلار و تقویت ریسک‌گریزی معامله‌گران اونس طلا را نزدیک به سقف ۷‌هفته‌ای (۱۰۲۴ دلار) قرار داد. پیش‌تر خوش‌بینی به سیاست‌های تورم‌زای ترامپ، با چشم‌انداز تسریع روند افزایش نرخ بهره رشد شاخص دلار به سقف ۱۴‌ساله و رشد بازارهای سهام را رقم زد. اما اتمام نشست خبری ترامپ بدون ارائه سیگنال مشخصی از سیاست‌های مالی انبساطی (کاهش مالیات و تزریق ۵۰۰ میلیون دلار نقدینگی برای نوسازی زیرساخت‌ها) با افت شاخص دلار و تقاضای محافظه کارانه طلا، از اونس طلا حمایت کرد. نشست بانک مرکزی اتحادیه اروپا، سخنرانی نخست‌وزیر انگلیس، نرخ تورم آمریکا و مراسم تحلیف ترامپ عوامل اثرگذار بر اونس هستند. در نظرسنجی هفتگی کیتکو (از ۱۸ کارشناس) ۱۱ نفر روند صعودی، ۶ کارشناس حرکت نزولی و یک نفر روند خنثی را برای طلا پیش‌بینی کرد.

بازار اوراق مسکن

تداوم روند نزولی تقاضای مسکن

دیروز اوراق تسهیلات مسکن اسفند۹۳ (تسه۹۳۱۲) با افت ۵/ ۱ درصدی به قیمت ۷۱ هزار و ۱۸۶ تومان معامله شدند. آمارها حاکی از تداوم روند کاهشی تقاضای مسکن در دی ماه است؛ رئیس اتحادیه مشاوران املاک افت حدود ۷ درصدی تعداد معاملات مسکن را تا ۲۴ دی ماه نسبت به مدت مشابه سال گذشته اعلام کرد. به نظر می‌رسد همچنان پایین بودن قدرت خرید متقاضیان عامل فشار بر تقاضای مسکن است. با این وجود در دی ماه، چشم‌انداز افزایش قیمت مسکن به دلیل رشد قیمت نهاده‌های تولید، با ایجاد موج هیجانی نوسانات قیمت «تسه»ها را تشدید کرد. اما همچنان به دلیل پایین بودن تقاضا، حمایت کف ۷۲ هزار تومانی که در آذر از قیمت «تسه»ها حمایت می‌کرد، شکسته شد. با توجه به رابطه مستقیم قیمت و نرخ سود، نرخ سود واقعی وام به ۶/ ۲۱ درصد رسیده است.

بازار نفت

توقف روند صعودی نفت

هر بشکه نفت خام آمریکا پس از چهار هفته صعودی، با افت ۳ درصدی همراه شد. با وجود حمایت افت شاخص دلار، اما تردیدها نسبت به میزان تعهد صادرکنندگان به توافق برای کاهش سطح تولیدات بر قیمت نفت فشار آورد. اعلام وزیر انرژی عربستان و وزیر نفت کویت از کاهش تولیدات بیشتر از میزان تعهدشده (رسیدن تولیدات عربستان به کمترین سطح از فوریه ۲۰۱۵) خوش‌بینی‌ها را تقویت کرد. اما همچنان بازار در انتظار نشانه‌هایی برای میزان سطح تولیدات ژانویه و نشست اوپک در ۲۲ ژانویه برای بررسی نحوه نظارت بر تعهد اعضا است. تعداد دکل‌های نفتی پس از رسیدن به بالاترین سطح در یک سال اخیر، هفته اخیر پس از ۱۲ هفته برای اولین بار کاهش (۷ موردی) داشت. با چشم‌انداز بازگشت تولیدات شیل، لیبی و نیجریه کارشناسان سقف ۶۰ دلاری را برای میانگین قیمت نفت در سال جاری پیش‌بینی کرده‌اند.