یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند.

بازار سهام

پنجمین هفته متوالی افت شاخص

شاخص کل بورس با ثبت افت ۵/ ۰ درصدی برای پنجمین هفته متوالی نزولی شد. پیش‌خور شدن خوش‌بینی‌ها نسبت به سودآوری صنایع کالایی با رشد قیمت‌های جهانی کالاها و رشد حدود ۸ درصدی نرخ دلار، رشدهای قابل توجه قیمت سهام را در ماه‌های اخیر رقم زد. بنابراین در شرایط کنونی با شناسایی سود میان معامله‌گران صف‌های فروش را در کنار صف‌های خرید شاهد هستیم؛ همچنان رشد قیمت فلزی-معدنی‌ها در روزهای اخیر تا حدی از این صنایع حمایت کرد. تعدیل منفی سودآوری پالایشی‌ها در کنار فشار فروش در گروه خودرویی، با توجه به P/ E بالای این گروه فشار بر شاخص را تشدید کرد. همچنان در شرایط احتیاطی با توجه به توقف نمادها، ریسک‌های سیاسی و جذابیت دارایی‌های کم ریسک تر، گزارش‌های ۹ ماهه شرکت‌ها می‌تواند بر روند شاخص اثرگذار باشد. انتشار گزارش‌های مالی بانک‌ملت و بانک تجارت، چشم‌انداز بازگشایی این نمادها را تقویت کرده است.

بازار ارز

رشد دلار در ساعات پایانی

هر دلار آمریکا با رشد هفتگی ۹/ ۰ درصدی به نرخ ۳۹۸۵ تومان معامله شد. با وجود حمایت عوامل بنیادین، اما تقویت احتیاط میان معامله‌گران مانع از رشد قابل توجه دلار بود. در هفته اخیر رشد نرخ درهم، با توجه به نرخ برابری ثابت دلار و درهم و رشد تقاضای آربیتراژی دلار از مناطق مرزی از نرخ دلار حمایت کرد. با این وجود، سیگنال‌های بازارساز با تقویت احتمال افزایش مداخله دولت در بازار ارز، باعث تقویت احتیاط میان معامله‌گران در مسیر صعودی نرخ دلار بود. روز پنج شنبه نیز در ابتدای معاملات با عرضه بازارساز، دلار روند کم‌نوسانی داشت. اما در ساعات پایانی توقف عرضه صرافی بانک‌ها، رشد ۱۷ تومانی نرخ دلار را رقم زد. تقابل این عوامل از ۱۱ دی، مقاومت سطح ۴۰۰۰ تومانی در مقابل دلار را تقویت کرد و میانگین نرخ دلار در بازه مزبور در سطح ۳۹۴۶ تومانی قرار گرفت.

بازار سکه

حمایت دوجانبه از سکه

هر سکه طرح جدید با رشد ۹ هزار تومانی به قیمت یک میلیون و ۲۰۴ هزار تومان معامله شد. روز پنج شنبه رشد ۱۷‌تومانی نرخ دلار در کنار رسیدن اونس طلا به سقف ۷‌هفته‌ای و لمس سطح ۱۲۰۰‌دلاری عامل حمایت از قیمت سکه شد. کمرنگ شدن خوش‌بینی‌ها نسبت به سیاست‌های مالی ترامپ پس از اولین کنفرانس خبری وی با تقویت تردیدها نسبت به تسریع روند افزایش نرخ بهره و افزایش تقاضای محافظه‌کارانه طلا، اونس طلا را به سقف ۱۲۰۰ دلاری نزدیک کرد. در بازار ارز نیز با وجود حمایت عوامل بنیادین، اما تقویت احتیاط میان معامله‌گران مقاومت سطح ۴ هزار تومانی را تقویت کرده است. همچنان چشم‌انداز رشد تقاضای مناسبتی عامل حمایت از سکه است. با توجه به حباب (بیشتر بودن قیمت‌ بازاری از ارزش ذاتی) متورم سکه شاهد کم‌واکنشی سکه به رشد بازارهای اثرگذار بودیم.

بازار طلای جهانی

لمس مقطعی 1200 دلاری طلا

دیروز ساعت ۱۶ اونس طلای جهانی به قیمت ۱۱۹۸ دلار معامله شد. روز جمعه شاهد حرکت طلا نزدیک سقف ۱۲۰۰ دلاری بودیم. پس از اولین کنفرانس خبری ترامپ، افت شاخص دلار به کف یک ماهه، اونس طلا را به سقف ۷‌هفته‌ای (۳/ ۱۲۰۴ دلار) رساند. پیش از این خوش‌بینی‌ها به سیاست‌های انبساطی مالی ترامپ، با چشم‌انداز افزایش شتاب رشد نرخ تورم، دورنمای تسریع روند افزایش نرخ بهره آمریکا (عامل فشار بر طلا) را تقویت کرده بود. اما عدم اشاره به سیاست‌های مزبور (از جمله کاهش مالیات و تزریق ۵۰۰ میلیون دلار برای نوسازی زیرساخت ها) نگرانی‌ها را در بازار تقویت کرد. تردیدها نسبت به روند افزایش نرخ بهره از اونس طلا حمایت کرد. خوش‌بینی به سیاست‌های ترامپ، رشد بازارهای سهام را رقم زده بود، اما شرایط کنونی می‌تواند با تقویت ریسک گریزی میان معامله‌گران از اونس طلا حمایت کند.

بازار اوراق مسکن

تداوم روند نزولی «تسه»ها

اوراق تسهیلات مسکن اسفند۹۳ (تسه۹۳۱۲) با افت هفتگی ۳/ ۸ درصدی برای سومین هفته در ۴ هفته اخیر نزولی شد. همچنان کاهش تقاضای مسکن عامل فشار بر قیمت «تسه»ها است. در هفته اول دی با رسیدن قیمت «تسه»ها به کف ۷۰ هزار تومانی، پس از آن افزایش تقاضا با شناسایی کف بازگشت اوراق را رقم زد. اما مجددا روز چهارشنبه حمایت سطح ۷۰ هزار تومانی نیز شکسته شد و قیمت اوراق به کمترین سطح از آذر ۹۴ رسید. در شرایط کنونی به نظر می‌رسد قدرت خرید پایین متقاضیان عامل فشار بر تقاضای مسکن است. بنابراین تداوم روند نزولی «تسه»ها دور از انتظار نیست. همچنان در سمت عرضه، افزایش تعداد صدور پروانه‌های ساخت در تابستان و رشد تدریجی قیمت مسکن، چشم‌انداز خروج تدریجی مسکن از رکود را تقویت کرده است. اما رشد غیرتورمی قیمت مسکن بر زمانبر بودن این امر تاکید دارد.

بازار نفت

بازگشت محدود نفت از کف

دیروز ساعت ۱۶ هر بشکه نفت خام آمریکا به قیمت ۴/ ۵۲ دلار معامله ‌شد. افت شاخص دلار، در کنار خوش‌بینی‌ها به تعهد اعضای اوپک به توافق رشد قیمت نفت را از کف ۸/ ۵۰ دلاری رقم زد. وزیر انرژی عربستان رسیدن تولیدات عربستان به کمترین سطح از فوریه ۲۰۱۵ (کمتر از ۱۰ میلیون بشکه در روز) و کویت کاهش تولیدات بیش از میزان تعهدشده را اعلام کرد. افزایش واردات نفت چین در دسامبر و چشم‌انداز رشد ۳/ ۵ درصدی واردات نفت در ۲۰۱۷ عامل دیگر حمایت از نفت شد. اما گزارش EIA از افزایش ذخیره نفت تجاری بیش از پیش‌بینی‌ها (۱ / ۴ میلیون بشکه در روز) و سطح ذخیره فرآورده‌های نفتی به بالاترین سطح در ۶ سال اخیر رشد نفت را محدود کردند. همچنان تردیدها به میزان تعهد اعضا، چشم‌انداز بازگشت تولیدات نیجریه، لیبی و شیل، نفت را در سطح ۵۲ دلاری حفظ کرد.