یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند.

بازار سهام

حرکت آرام شاخص در مسیر نزولی

دیروز شاخص کل بورس با افت 109 واحدی (14/ 0 درصدی) همراه شد. روز گذشته تداوم فضای اصلاح، با وجود حمایت حقوقی‌ها از برخی نمادها، عامل فشار بر بازار سهام شد. با اینکه پیش‌تر در شرایط اصلاح، شاهد حرکت معامله‌گران به سمت صنایع کوچک‌تر بودیم اما در فضای کنونی بازار، اصلاح دسته‌جمعی صنایع از 20 آذر، افت 2/ 3 درصدی شاخص کل‌ هم‌وزن (اثرگذاری یکسان نمادها) در مقابل افت 2 درصدی شاخص کل را رقم زده است. در روزهای اخیر با ابهامات در مورد نرخ خوراک پتروشیمی‌ها، همچنین فاصله گرفتن نرخ آزاد (عامل اثرگذار بر فروش) از نرخ ارز مبادله‌ای (عامل اثرگذار بر بهای تمام‌شده تولید) نیز اقبال معامله‌گران از نمادهای پتروشیمی را رقم زده است. اما عواملی از جمله شناسایی سود پس از رشدهای قابل‌توجه، جذابیت دارایی‌های کم‌ریسک‌تر، تداوم توقف نمادها و ریسک‌های سیاسی تقویت احتیاط را در بازار رقم زده است.

بازار ارز

توقف روند صعودی دلار

دیروز هر دلار آمریکا با افت ۴۰ تومانی به نرخ ۴۰۹۵ تومان معامله شد. روز گذشته روند صعودی نرخ دلار پس از ۴ روز متوقف شد. با عبور دلار از سطح ۴ هزار تومانی در ابتدای دی، تشدید فضای هیجانی و کاهش حجم معاملات (به دلیل تردید معامله‌گران در ثبات دلار در سطوح کنونی) با تشدید نوسانات صعودی، رشد ۳/ ۴ درصدی نرخ دلار از ابتدای دی رقم خورد. اما برخورد نرخ درهم به سقف روز دوشنبه، افزایش عرضه توسط صرافی بانک‌ها و چشم‌انداز کاهش تقاضا (با خروج از زمان اوج تقاضای تجاری ارز) دلار را تا سطح ۴۰۸۰ تومانی پایین آورد، اما شناسایی کف با افزایش تقاضا رشد اندک دلار را رقم زد. همچنان با وجود کاهش فضای هیجانی، عواملی از جمله افزایش ارزش جهانی دلار و رشد تقاضای محافظه‌کارانه بازگشت دلار به کف‌های پیشین را دور از انتظار کرده است.

بازار سکه

تثبیت حباب متورم سکه

دیروز هر سکه طرح جدید با افت 13 هزار تومانی به قیمت یک میلیون و 204 هزار تومان معامله شد. افت 40 تومانی نرخ دلار در کنار افت اندک اونس طلا عوامل فشار بر قیمت سکه بودند. همچنان فشار عوامل، در شرایط حجم اندک معاملات، حبس بازه‌ای اونس طلا را در سطح 1135 تا 1145 دلاری (نزدیک کف 10 ماهه) رقم زده است. در بازار ارز نیز با کاهش فضای هیجانی نرخ دلار به زیر سطح 4 هزار و 100 تومانی بازگشت. چشم‌انداز افزایش عرضه از سوی صرافی بانک‌ها در کنار احتیاط معامله‌گران عامل فشار بر نرخ دلار بود. همچنان با تمایل معامله‌گران به عدم ریزش سکه، همراه با افت اونس طلا (نزدیک به 200 دلار در یک ماه)، چشم‌انداز بازگشت تقاضای مناسبتی و رشد نرخ دلار، حباب (بیشتر بودن قیمت بازاری از ارزش ذاتی) سکه به بالاتر از 100 هزار تومان رسید.

بازار طلای جهانی

حبس بازه‌ای طلا

دیروز ساعت ۱۶ اونس طلای جهانی به قیمت ۱۱۳۷ دلار معامله ‌شد. در شرایط حجم اندک معاملات، نوسانات طلا در محدوده ۱۱۴۰ دلاری تشدید شد. با وجود فشار عوامل بنیادین، معامله‌گران با تحلیل‌های تکنیکال اقدام به معامله می‌کنند. آمارهای مناسب اقتصادی آمریکا (رشد شاخص اعتماد مصرف‌کننده بیش از پیش‌بینی‌ها در ماه دسامبر) و چشم‌انداز سیاست‌های تورم‌زای ترامپ و نتیجه نشست فدرال‌رزرو، چشم‌انداز تسریع روند افزایش نرخ بهره آمریکا را در سال ۲۰۱۷ تقویت کرده است. بازارهای سهام آسیا نیز روز گذشته پس از ۷ روز وارد مسیر صعودی شدند و بازارهای سهام اروپا و آمریکا نیز نزدیک سقف‌های روانی حرکت داشتند. بنابراین صعود قابل‌توجه اونس طلا در روزهای آتی دور از انتظار است. تقویت ریسک‌پذیری در کنار چشم‌انداز رشد شاخص دلار، کاهش ۱۳ درصدی دارایی‌ها از بزرگ‌ترین صندوق با پشتوانه طلا را از زمان پیروزی ترامپ رقم زده است.

بازار اوراق مسکن

تشدید روند نزولی اوراق

دیروز اوراق تسهیلات مسکن اسفند93 (تسه9312) با افت یک‌درصدی همراه شدند. از ابتدای دی اوراق نزدیک میانگین آذر نوسان داشتند اما در دو روز اخیر افت 2/ 5 درصدی قیمت «تسه»ها رقم خورد. پیش‌تر، تقویت چشم‌انداز خروج تدریجی مسکن در تابستان قیمت «تسه»ها را به بالاتر از سطح 100 هزار تومان نیز رساند اما کاهش تقاضای مسکن، در کنار تقویت سمت عرضه، افت 19 درصدی قیمت «تسه»ها را از ابتدای پاییز رقم زده است.امری که در روند قیمت مسکن نیز قابل ردیابی است؛ با وجود رشد 6/ 1 درصدی قیمت مسکن در مهر نسبت به شهریور، اما در ادامه همراه با کاهش تعداد معاملات مسکن، روند افزایش قیمت مسکن (رشد 5/ 0 درصدی در آذر نسبت به آبان) نیز شتاب خود را از دست داد. همچنان پایین بودن قدرت خرید متقاضیان، فشار را بر اوراق حفظ کرده است.

بازار نفت

حرکت نفت نزدیک سقف

دیروز ساعت ۱۶ هر بشکه نفت خام آمریکا به قیمت ۱/ ۵۴ دلار معامله ‌شد. خوش‌بینی‌ها به کاهش تولیدات اوپک و غیراوپک، قیمت WTI را نزدیک سقف ۱۲ دسامبر، بیشترین سطح در سال ۲۰۱۶ (۵/ ۵۴ دلار) حفظ کرده است. با این وجود، حجم اندک معاملات را نیز به دلیل تعطیلات پایان سال شاهد هستیم. اظهارات وزیر نفت کشورمان در مورد احتمال بالای پایبندی اوپک به تعهدات کاهش تولید در سال آینده، خوش‌بینی به تعهد اعضا به توافق را تقویت کرده است. ونزوئلا نیز کاهش تولید ۹۵ هزار بشکه در روز را اعلام کرد. با این وجود همچنان چشم‌انداز افزایش تولیدات شیل (افزایش ۳/ ۴ درصدی در دسامبر نسبت به جولای) و رشد تعداد دکل‌های نفتی آمریکا در ماه‌های اخیر، همچنین رشد شاخص دلار عوامل فشار بر قیمت نفت هستند.