یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند.

تداوم کم نوسانی شاخص

دیروز شاخص کل بورس با رشد 25 واحدی همراه شد. با وجود غلبه فضای ابهام در بازار، حمایت حقوقی‌ها از نمادهای «وغدیر»، «اخابر»، «تاپیکو»، «پارسان»، «فولاد» و «وکار» مانع از افت شاخص کل شد. با وجود این تداوم فضای اصلاح بازار، شاخص کل هم‌وزن (اثرگذاری یکسان نمادها) را با افت 3/ 0 درصدی همراه کرد. همچنین، اعلام افزایش نرخ خوراک گاز پتروشیمی‌ها، با وجود رشد قیمت جهانی محصولات در ماه‌های اخیر، با افزایش هزینه تولید محصولات پتروشیمی (کاهش حاشیه سود) عامل فشار بر این نمادها شد. در شرایط کنونی، رشد قیمت جهانی کالاها، همچنین رشد نرخ دلار، در نمادهای فلزی-معدنی پیش‌خور شده است. همچنان توقف عمده نمادها، کاهش نوسانات قیمت جهانی کالاها در هفته اخیر و چشم‌انداز رشد شاخص دلار (عامل فشار بر کالاها)، در کنار ریسک‌های سیاسی عوامل غلبه فضای احتیاطی بازار هستند.

ناکامی دلار برای عبور از «سقف»

روز گذشته، هر دلار آمریکا با افت ۱۴ تومانی به نرخ ۳۹۴۰ تومان معامله شد. در هفته‌های اخیر افزایش تقاضای ارز با نزدیک شدن به پایان سال میلادی و رشد تقاضای محافظه‌کارانه نیز از دلار حمایت کردند. همچنین با تشدید ریزش اونس طلای جهانی، بخشی از معامله‌گران داخلی در‌صدد حمایت از سکه با نرخ دلار هستند و تقاضا در بازار ارز را افزایش دادند. دیروز اما، در شرایطی که برخی صعود به کانال ۴۰۰۰ تومانی را محتمل می‌دانستند، نرخ دلار نسبت به نرخ‌های پنج‌شنبه کاهش یافت. اصلاح نسبی نرخ درهم حواله‌ای تا سطح ۱۰۹۵ تومان با توجه به نرخ برابری ثابت دلار و درهم باعث کاهش قیمت‌ها در بازار ارز تهران شد. در سمت دیگر افزایش عرضه از سوی صرافی بانک‌ها نیز توانست انتظارات بازار ارز را کنترل و از رشد بیش از اندازه نرخ‌ها جلوگیری کند.

تداوم مقاومت سکه در برابر ریزش

دیروز هر سکه طرح جدید با افت هزار تومانی همراه شد. افت نرخ دلار در شرایط تعطیلی بازار طلای جهانی عامل فشار بر قیمت سکه شد. افزایش نرخ بهره آمریکا در نشست دسامبر فدرال رزرو و چشم‌انداز 3 بار افزایش نرخ بهره در 2017 (تسریع روند افزایش نرخ بهره) اونس طلا را به کمترین سطح در 10 ماه و نیم اخیر رساند و فشار بر اونس طلا را حفظ کرده است. به این ترتیب افت 160 دلاری اونس طلا در 8 هفته رقم خورد. در بازار ارز نیز با وجود حمایت عوامل بنیادین، اما نگرانی‌ها از افزایش عرضه افت دلار را رقم زد. تمایل معامله‌گران به کاهش نوسانات سکه، در روزهای اخیر افزایش تقاضای ارز از سوی معامله‌گران را رقم زد و حباب (بیشتر بودن قیمت بازاری از ارزش ذاتی) سکه نیز به بالاتر از 80 هزار تومان رسید.

ششمین هفته نزولی طلا

اونس طلای جهانی با افت هفتگی ۲/ ۲ درصدی برای ششمین هفته افت متوالی نزولی شد. افزایش شاخص دلار به بالاترین سطح در ۱۴ سال گذشته، روز پنج شنبه اونس طلا را به کف ۱۰ ماه و نیم اخیر (۹/ ۱۱۲۳ دلار) رساند. پیش‌تر افزایش ۲۵/ ۰ واحد درصدی نرخ بهره آمریکا برای دومین بار در یک دهه اخیر (رسیدن نرخ بهره به سطح ۵/ ۰ تا ۷۵/ ۰ واحد درصد) در اونس طلا پیش‌خور شده بود. اما احتمال ۳ بار افزایش نرخ بهره در سال ۲۰۱۷ (در مقابل انتظارات برای ۲ بار افزایش) با رشد بیشتر شاخص دلار، روند نزولی اونس طلا را تشدید کرد. با وجود فشار شاخص دلار اما سطوح تکنیکال و افزایش تقاضای فیزیکی می‌تواند در کوتاه‌مدت از طلا حمایت کند. در نظرسنجی هفتگی کیتکو (از ۱۶ کارشناس) ۷ نفر روند صعودی، ۶ نفر حرکت نزولی و ۳ کارشناس حرکت خنثی را برای طلا پیش‌بینی کردند.

رفت و برگشت محدود «تسه»ها

دیروز اوراق تسهیلات مسکن اسفند93 (تسه9312) با افت 7/ 1 درصدی به قیمت 74 هزار و 936 تومان معامله شدند. در هفته‌های اخیر کاهش تقاضای مسکن، قیمت اوراق را به کف 72 هزار تومانی (کمترین سطح در 11 ماه اخیر) رساند. اما همچنان چشم‌انداز خروج تدریجی مسکن از رکود، با حمایت کف مزبور، مانع از افت بیشتر قیمت «تسه»ها شد. بنابراین در ماه آذر، شاهد حبس بازه‌ای «تسه»ها در سطح 72 تا 76 هزار تومانی هستیم. همچنان اقدامات دولت در راستای کاهش سفته‌بازی «تسه»ها از جمله محدودیت حجمی و زمانی فروش (عدم امکان فروش تا 4 ماه)، قیمت اوراق را با تقاضای واقعی مسکن همراه کرده است. بنابراین از ابتدای پاییز با کاهش تقاضای فصلی تابستان مسکن، در کنار خروج تقاضای سازندگان مسکن و تقویت سمت عرضه با افزایش نرخ سود وام حساب ممتاز ویژه شاهد تشدید روند نزولی اوراق بودیم.

نشانه‌های مثبت تعهد به توافق

هر بشکه نفت خام آمریکا با رشد هفتگی ۸/ ۰ درصدی به قیمت ۹/ ۵۱ دلار معامله شد. خوش‌بینی‌ها به اجرای توافق صادرکنندگان نفتی، قیمت نفت را بالاتر از سطح ۵۱ دلاری حفظ کرد. توافق میان اوپک و غیراوپک برای کاهش تولیدات ۸/ ۱ میلیون بشکه در روز، رشد ۱۳ درصدی قیمت نفت را در یک ماه اخیر رقم زده است. همچنین نشانه‌های تعهد تولیدکنندگان به توافق از جمله اعلام عربستان، کویت و امارات به مشتری‌ها برای کاهش فروش، خوش‌بینی‌ها را تقویت کرده است. گلدمن ساکس با توجه به این کاهش تولیدات، (کاهش حدود ۲ درصدی تولیدات) قیمت برنت در نیمه اول ۲۰۱۷ را به ۵۸ دلار افزایش داد. وزیر انرژی روسیه نیز اعلام کرد همه تولیدکنندگان از جمله روسنفت برای کاهش تولیدات موافقت کرده‌اند. اما چشم‌انداز افزایش شاخص دلار، بازگشت تولیدات شیل، همچنین رشد (۱۲ موردی) تعداد دکل‌های نفتی عامل فشار بر نفت هستند.