یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند.

بازار سهام

چرخش بورس پس از چهار هفته

شاخص کل بورس تهران با افت هفتگی ۸/ ۰ درصدی پس از چهار هفته رشد متوالی، روند نزولی را تجربه کرد. کم‌رمقی معاملات به دلیل توقف طولانی‌مدت بخش مهمی از نمادها در کنار برخی نگرانی‌های اقتصادی-سیاسی مهم‌ترین عوامل فضای کم‌رمق معاملات سهام محسوب می‌شوند. در مهم‌ترین رویداد پایان هفته، فدرال رزرو آمریکا نرخ بهره دلار را افزایش داد. این امر از سویی مانعی در برابر رشد قیمت کالاها محسوب می‌شود و از سمت دیگر، رشد نرخ دلار در بازار تهران را به همراه دارد. بر این اساس، رشد نرخ دلار انجام شد که بر بخش مهمی از شرکت‌های بورسی اثر مثبت دارد، اما قیمت‌های جهانی کالاها افت چندانی را تجربه نکردند. هرچند اثر منفی نگرانی از افت قیمت کالاها تا حدودی خنثی شده، اما کارشناسان نوسان قیمت بازارهای کالایی را در هفته جاری محدودتر پیش‌بینی می‌کنند که فرصت مناسبی برای ارزش‌گذاری به دور از هیجان قیمت سهام است.

بازار ارز

1+3 محرک رشد دلار

دلار هشتمین هفته صعودی خود را با افزایش ۱/ ۱ درصدی به پایان رساند و نرخ هر دلار در بازار تهران به ۳ هزار و ۹۵۴ تومان رسید. این در حالی بود که روز پنج‌شنبه، نرخ‌ها در بازار آزاد تا بیش از ۳ هزار و ۹۷۰ تومان نیز افزایش داشت. بانک مرکزی آمریکا نرخ بهره را در نشست چهارشنبه شب افزایش داد. مساله‌ای که از یک سو با ایجاد تقاضای آربیتراژی (رشد نرخ دلار نسبت به سایر ارزها در بازارهای جهانی) و از سمت دیگر با کاهش قیمت طلا به افزایش نرخ دلار کمک کرد. در واقع، قیمت سکه که تحت فشار قیمت جهانی طلا بود، رابطه سنتی الاکلنگی خود با دلار را تکرار کرد و تقاضای دلار را افزایش داد. همچنین، افزایش نرخ درهم حواله‌ای در کنار اوج تقاضای فصلی در پایان سال میلادی عوامل حمایت از نرخ دلار در معاملات هفته گذشته محسوب می‌شوند.

بازار سکه

«حباب سخت» در بازار سکه

در پایان معاملات پنج‌شنبه، قیمت سکه به یک میلیون و ۱۳۹ هزار تومان رسید. سکه در حالی تغییرات هفتگی قیمت خود را به صفر رساند که حباب قیمتی در این بازار به بیش از ۸۰ هزار تومان رسید. به عبارت دقیق‌تر، ارزش ذاتی سکه را می‌توان با ضریبی از قیمت اونس طلای جهانی و نرخ دلار تهران محاسبه کرد که اکنون قیمت بازاری سکه حدودا ۸۲ هزار تومان از این ارزش ذاتی بالاتر است. موضوعی که تاکید می‌کند معامله‌گران سکه مقاومتی جدی در برابر عوامل منفی دارند. پس از افزایش نرخ بهره دلار از سوی فدرال رزرو آمریکا و در نتیجه افت قابل توجه قیمت طلای جهانی، سکه در معاملات پنج‌شنبه تحت فشار قرار داشت. با این حال، رشد حدود ۲۰ تومانی نرخ دلار در کنار مقاومت فروشندگان سکه باعث شد قیمت‌ها در این بازار افت چندان زیادی تجربه نکنند.

بازار طلای جهانی

اهرم دلاری ریزش اونس طلا

اونس طلای جهانی با افت هفتگی ۲/ ۲ درصدی برای ششمین هفته متوالی نزولی شد. افزایش ۲۵/ ۰ واحد درصدی نرخ بهره دلار (رسیدن به ۵/ ۰ تا ۷۵/ ۰ درصد) از سوی فدرال رزرو مهم‌ترین عامل فشار بر قیمت فلز زرد بود. همچنین، مطابق اظهارات نمایندگان فدرال رزرو، سه مرتبه افزایش نرخ بهره در سال ۲۰۱۷ از بیشترین شانس برخوردار است. بنابراین، هرچند بازار انتظار افزایش نرخ بهره را داشت، اما تکرار این اقدام در سال آینده تا حدودی معامله‌گران را غافلگیر کرد. بانک مرکزی سوئیس نیز نرخ بهره منفی را تثبیت کرد که در مجموع موجب رسیدن شاخص دلار به بیشترین سطح ۱۴ سال اخیر شد (عامل فشار بر طلا). روز جمعه اما، توقیف زیردریایی بدون سرنشین آمریکا از سوی چین با ایجاد برخی نگرانی‌های سیاسی از طلا حمایت کرد. با این حال، در کوتاه‌مدت عوامل کاهشی در بازار طلا پررنگ‌تر هستند، هرچند برخی کارشناسان به آینده طلا امیدوار هستند.

بازار اوراق مسکن

سه هفته صعود متوالی «تسه»ها

هفته گذشته، اوراق تسهیلات مسکن اسفند ۹۳ (تسه۹۳۱۲) با رشد ۵/ ۱ درصدی همراه شدند و هر برگه از این اوراق به قیمت ۷۶ هزار و ۲۳۶ تومان معامله شد. پس از سه هفته رشد متوالی، قیمت این اوراق به بیشترین سطح خود از ابتدای آذر رسیدند. این اتفاق در شرایطی افتاد که در هفته ابتدایی آذرماه با کاهش تقاضای فصلی و همزمان افزایش عرضه مسکن قیمت «تسه»ها تا نیمه پایینی کانال ۷۰ هزار تومانی نزول کرده بودند. به نظر می‌رسد نشانه‌های بهبود در معاملات بازار مسکن، از قیمت «تسه»ها حمایت می‌کند. همچنین، برگشت از کف نرخ سود در بازار بدهی و بازار بین بانکی نیز باعث تقویت تقاضای وام مسکن از طریق اوراق شده است. از سوی دیگر، برخی نگرانی‌های غیراقتصادی افراد را به سمت دارایی‌های امن‌تر نظیر دلار و مسکن در کشورمان سوق داده که می‌تواند از قیمت «تسه»ها حمایت کند.

بازار نفت

رفت و برگشت نفت در پایان هفته

نفت خام آمریکا در ساعات پایانی معاملات چهارشنبه، تحت تاثیر افزایش شاخص دلار (تصمیم فدرال رزرو مبنی بر افزایش نرخ بهره) با افت قابل توجهی مواجه شد. اما در پایان هفته این ریزش را جبران کرد. گلدمن ساکس پیش‌بینی خود از قیمت نفت را برای سال آینده افزایش داد. این عامل در کنار سیگنال‌های کاهش فروش از سوی کشورهای متعهد به توافق اوپک منجر به بازگشت قیمت‌ها در این بازار شد تا در نهایت طلای سیاه، ۸/ ۰ درصد رشد هفتگی به ثبت برساند. پیش‌تر، عربستان، کویت و امارات کاهش فروش نفت را به مشتریان خود اعلام کرده بودند و جمعه، وزیر نفت روسیه نیز آمادگی شرکت‌های نفتی این کشور برای کاهش سطح تولیدات را اعلام کرد. با این حال، احتمال افزایش تولید عراق، لیبی و آمریکا و همچنین افزایش ۱۲ موردی دکل‌های حفاری شیل بر قیمت نفت خام فشار می‌آورند.