یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند.

بازار سهام

تشدید فشار فروش

دیروز شاخص کل بورس با افت ۳۲۵ واحدی (۴/ ۰ درصدی) همراه شد. پس از رسیدن شاخص کل به سقف تکنیکال، شناسایی سود میان معامله‌گران با تشدید فشار فروش، فضای منفی بازار را رقم زد. با وجود حمایت قیمت جهانی کالاها و رشد نرخ دلار، اما ابهام در پایداری قیمت جهانی کالاها، شناسایی سود میان معامله‌گران پس از رشدهای اخیر (رشد بیش از ۲۵درصدی شاخص صنعت کانه‌های فلزی و شاخص فلزات اساسی از ابتدای پاییز) و رشد انتظارات بیش از واقعیت، P/ E بالای سهام، ریسک‌های بین‌المللی موجود پس از انتخاب ترامپ، در کنار توقف نمادهای بانکی و خودرویی عوامل ابهام در بازار هستند. با این وجود خوش‌بینی به رشد قیمت نفت پس از توافق میان اوپک و غیراوپک، از نمادهای پالایشی حمایت کرد. همچنین انتشار صورت‌های مالی بانک‌ها، با وجود شناسایی زیان، اما می‌تواند چشم‌انداز بازگشایی نمادهای توقف بانکی را روشن‌تر کند.

بازار ارز

رفت و برگشت دلار حول 3900 تومان

دیروز هر دلار آمریکا با افت ۱۳ تومانی به نرخ ۳۸۹۵ تومان معامله شد. همچنان با وجود حمایت عوامل بنیادین، اما افزایش عرضه از سوی صرافی بانک‌ها با تقویت احتیاط میان معامله‌گران افزایش عرضه را به همراه داشت. به این ترتیب نرخ دلار مجددا به زیر سطح ۳۹۰۰ تومانی بازگشت. با این وجود نوسان ارزش جهانی دلار در سقف ۱۴‌ساله با افزایش تقاضای آربیتراژی از نرخ درهم، حمایت کرد و عامل حمایت از نرخ دلار شد. علاوه بر این، افزایش تقاضا در ماه آذر، با نزدیک شدن به پایان سال مالی میلادی نیز از نرخ دلار حمایت می‌کند اما توافق کشورهای اوپک و غیراوپک با خوش‌بینی به رشد قیمت نفت و افزایش درآمدهای نفتی، چشم‌انداز تقویت سمت عرضه ارز را ارائه می‌دهد. بنابراین در شرایط کنونی، شاهد نوسان دلار در بازه ۳۸۹۰ تا ۳۹۱۰ تومانی در ۷ روز معاملاتی اخیر هستیم.

بازار سکه

تداوم نوسانات محدود سکه

دیروز هر سکه طرح جدید با افت ۲ هزار تومانی همراه شد. افت ۱۳تومانی نرخ دلار در شرایط تعطیلی بازار طلای جهانی، بر قیمت سکه فشار آورد. در هفته‌های اخیر با وجود افت ۱۴۰ دلاری قیمت اونس طلای جهانی شاهد حرکت قیمت سکه با نرخ دلار هستیم. فشار شاخص دلار (نوسان در سقف ۱۴‌ساله) با چشم‌انداز افزایش نرخ بهره آمریکا و کاهش تقاضای محافظه‌کارانه با رشد بازارهای سهام جهانی اونس طلا را نزدیک کف ۱۰‌ماهه (۱۱۶۵ دلار) حفظ کرده است. با این وجود شاهد رشد ۹/ ۵ درصدی نرخ دلار از ابتدای آذر هستیم. موضوعی که در کنار تمایل معامله‌گران به کاهش نوسانات سکه و چشم‌انداز بازگشت تقاضای مناسبتی، مانع از واکنش سکه به ریزش طلا شده است. به این ترتیب حباب (بیشتر بودن قیمت بازاری از ارزش ذاتی) سکه بالاتر از ۶۰ هزار تومان قرار گرفته است.

بازار طلای جهانی

طلا در کف 10‌ماهه

اونس طلای جهانی برای پنجمین هفته متوالی (۵/ ۱ درصد) نزولی شد. نوسان شاخص دلار در سقف ۱۴‌ساله و افزایش ریسک‌پذیری معامله‌گران اونس، طلا را روز جمعه به کمترین سطح در ۱۰ ماه اخیر (۱۱۵۶ دلار) رساند. پیش‌خور شدن احتمال ۱۰۰ درصدی افزایش نرخ بهره آمریکا به میزان ۲۵/ ۰ واحد درصد در نشست هفته جاری فدرال‌رزرو، حبس بازه‌ای اونس طلا را در سطح ۱۱۶۰ تا ۱۱۸۰ دلاری رقم زده است. همچنین رشد بازارهای سهام به سقف ۱۶ ماهه عامل فشار بر اونس طلا است. نشست هفته جاری فدرال رزرو تصویر روشن‌تری از روند بلندمدت افزایش نرخ بهره آمریکا ارائه می‌دهد که در حال حاضر کارشناسان چشم‌انداز ۲ بار افزایش را در سال ۲۰۱۷ پیش‌بینی کرده‌اند. در نظرسنجی هفتگی کیتکو (از ۱۹ کارشناس) ۱۱ نفر روند صعودی، ۵کارشناس روند نزولی و ۳ نفر حرکت خنثی را برای طلا پیش‌بینی کردند.

بازار اوراق مسکن

حبس بازه‌ای «تسه»ها

دیروز اوراق تسهیلات مسکن اسفند۹۳ (تسه۹۳۱۲) با افت ۲/ ۰درصدی به قیمت ۷۵ هزار و ۳۸۶ تومان معامله شدند. از نیمه دوم آذر با افزایش تدریجی تقاضای اوراق، شاهد بازگشت «تسه»ها از کف ۱۰‌ماهه بودیم. با وجود اینکه در ماه‌های اخیر کاهش تقاضای اوراق، با توجه به کاهش تقاضای مسکن به دلیل قدرت خرید پایین متقاضیان در کنار کاهش تقاضای فصلی، همچنین تقویت سمت عرضه با افزایش مهلت اعتبار اوراق در کنار افزایش نرخ سود حساب ویژه ممتاز (که وام از طریق اوراق به آن تعلق می‌گیرد) روند نزولی اوراق شدت یافت اما همچنان نشانه‌های خروج تدریجی مسکن از رکود، باعث حبس بازه‌ای «تسه»ها در سطح ۷۲ هزار تا ۷۶ هزار تومانی شده است. علاوه بر این با توجه به رابطه مستقیم قیمت و نرخ سود وام، هم اکنون نرخ سود واقعی وام به سطح ۸/ ۲۱ درصد رسیده است.

بازار نفت

سیگنال مثبت «توافق» برای بازار نفت

هر بشکه نفت خام آمریکا پس از ۳ هفته صعودی با افت ۳/ ۰ درصدی همراه شد. در هفته اخیر ابهامات در مورد نشست اوپک و غیراوپک، نوسانات نفت را نزدیک سطح ۵۱ دلاری حفظ کرد اما روز شنبه توافق اوپک و غیراوپک برای اولین بار از سال ۲۰۰۱، برای کاهش تولیدات خوش‌بینی‌ها به بازگشت بازار نفت به تعادل را تقویت کرد و کشورهای غیراوپک کاهش ۵۵۸ هزار بشکه در روز را اعلام کردند؛ روسیه، کاهش ۳۰۰ هزار بشکه در روز (از سقف تولیدات ۳۰‌ساله)، مکزیک ۱۰۰ هزار، جمهوری آذربایجان ۳۵ هزار و عمان کاهش ۴۰ هزار بشکه در روز را توافق کردند. پیش از این توافق اوپک برای کاهش ۲/ ۱میلیون بشکه در روز، رشد ۱۵ درصدی قیمت نفت را از ۳۰ نوامبر رقم زد. همچنان بازگشت تولیدات شیل (با افزایش توجیه‌پذیری تولیدات) می‌تواند اثر این کاهش تولید را بر بازار کمرنگ کند.