یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند.

بازار سهام

حمایت نفت در فضای ابهام

دیروز شاخص کل بورس با رشد ۴۰ واحدی (۰۵/ ۰ درصدی) همراه شد. رشد قیمت نفت پس از توافق اوپک برای کاهش سقف تولیدات، از نمادهای پالایشی و پتروشیمی حمایت کرد. با وجود این نگرانی‌ها از ریسک‌های سیاسی در مورد برجام، پس از رای کنگره آمریکا به تمدید برخی تحریم‌ها، فضای کلی بازار را منفی کرد. بنابراین صنایع کوچک‌تر بازار که پیش‌تر با هدف کسب سودهای کوتاه‌مدت مورد توجه سهامداران قرار می‌گرفتند، بیشترین افت را ثبت کردند و شاخص کل هم‌وزن (اثرگذاری یکسان نمادها) با افت یک درصدی همراه شد. اصلاح قیمت جهانی فلزات اساسی در روزهای پایانی هفته اخیر نیز عامل فشار بر فلزی-معدنی‌ها شد. روز گذشته همچنین شاهد صف‌های فروش طولانی در نماد «خودرو» در شرایط تداوم توقف نماد «خساپا» بودیم. با توجه به توقف نمادهای بزرگ بانکی و خودرویی، بازگشایی این نمادها می‌تواند فشار بر بازار را تشدید کند.

بازار ارز

اهرم دوجانبه رشد دلار

دیروز هر دلار آمریکا با رشد ۴۰ تومانی برای هشتمین روز متوالی در ۹ روز اخیر صعودی و به نرخ ۳۸۵۵ تومان معامله شد. تداوم حرکت ارزش جهانی دلار در سقف ۱۴‌ساله عامل افزایش تقاضای آربیتراژی دلار است. به این ترتیب، افزایش نرخ درهم روز گذشته تا سطح ۱۰۷۰تومانی، با توجه به نرخ برابری ثابت دلار و درهم، از نرخ دلار حمایت کرد. این عامل در کنار ریسک‌های سیاسی و نگرانی معامله‌گران در مورد روند اجرایی برجام، پس از تمدید برخی تحریم‌ها در کنگره آمریکا، افزایش تقاضای محافظه‌کارانه دلار را رقم زد. بنابراین با وجود عرضه سنگین از سوی صرافی بانک‌ها، در میانه معاملات نرخ دلار را تا سطح ۳۷۸۳ تومانی نیز رساند. اما همچنان عوامل مزبور در کنار افزایش تقاضا در ماه آذر (با نزدیک شدن به پایان سال میلادی) رشد قابل توجه دلار را رقم زد.

بازار سکه

نگاه سکه به دلار

دیروز هر سکه طرح جدید با رشد ۱۳ هزار تومانی همراه شد. رشد ۴۰تومانی نرخ دلار در شرایط نوسان اندک اونس طلا روز جمعه، عامل حمایت از سکه شد. اونس طلا با تقویت احتمال افزایش نرخ بهره آمریکا در نشست دسامبر فدرال رزرو، برای چهارمین هفته متوالی نزولی شد و نزدیک کف ۱۰‌ماهه در کانال ۱۱۷۰ دلاری نوسان می‌کند. در بازار ارز نیز با وجود فشار عرضه از سوی صرافی بانک‌ها اما همچنان افزایش تقاضای آربیتراژی و همچنین رشد تقاضای محافظه‌کارانه ارز، عامل حمایت از نرخ دلار است. همچنان سقف ۳۹۰۰ تومانی می‌تواند در مقابل رشد نرخ دلار مقاومت کند. اما در هفته‌های اخیر افت بیش از ۱۳۰ دلاری اونس طلا، با کم‌واکنشی در بازار سکه همراه شده است. بنابراین حباب (بیشتر بودن قیمت بازاری از ارزش ذاتی) سکه در سه‌هفته اخیر بالاتر از ۴۰ هزار تومان تثبیت شده است.

بازار طلای جهانی

حرکت طلا نزدیک کف 10‌ماهه

اونس طلای جهانی با افت هفتگی ۵/ ۰ درصدی برای چهارمین هفته متوالی نزولی شد. پیش‌خور شدن افزایش نرخ بهره آمریکا در نشست ۱۳ و ۱۴ دسامبر، با تثبیت شاخص دلار در سقف ۱۴ ساله عامل فشار بر اونس طلا است. بنابراین روز جمعه با وجود انتشار آمار اشتغال آمریکا بیشتر از پیش‌بینی‌ها (۱۷۸ هزار شغل جدید) و رسیدن نرخ بیکاری به ۶/ ۴ درصد، کمترین سطح در ۹ سال اخیر، نوسانات شدیدی در بازار طلا ایجاد نکرد. تقویت احتمال افزایش نرخ بهره، افت ۱/ ۸ درصدی طلا در نوامبر (بیشترین افت ماهانه اونس طلا از ژوئن ۲۰۱۳) را رقم زد. همچنان چشم انداز تسریع افزایش نرخ بهره در بلندمدت نیز تقویت شده است که عامل فشار بر طلا است. با وجود این ریسک‌های سیاسی اروپا، شامل رفراندوم ایتالیا و انتخابات ریاست جمهوری اتریش نیز می‌تواند افزایش تقاضای محافظه‌کارانه طلا را رقم بزند.

بازار اوراق مسکن

فشار کاهش تقاضا بر «تسه»ها

دیروز اوراق تسهیلات مسکن اسفند۹۳ (تسه۹۳۱۲) با افت ۳/ ۱درصدی به قیمت ۷۲ هزار و ۶۸۳ تومان معامله شدند. در شرایط کنونی کاهش تقاضا عامل فشار بر قیمت «تسه»ها است؛ اوراق جدیدتر نیز نزدیک سطح ۷۴ هزار تومانی معامله شدند. تشدید فشار تقاضا از ابتدای آذر، افت ۶ درصدی اوراق را در این بازه رقم زده است. از میانه تابستان با افزایش تقاضای فصلی، قیمت اوراق تا سطح ۱۰۰هزار تومان نیز افزایش یافت. اما در ادامه اقدامات برای تقویت سمت عرضه، از جمله تمدید مهلت اعتبار اوراق ۹۳ به مدت ۶ ماه اوراق را از سطح مزبور بازگرداند. این عامل در کنار کاهش تقاضای مسکن، افت ۱۹ درصدی قیمت اوراق را از ابتدای شهریور تا کنون رقم زده است. همچنان با وجود رشد تعداد معاملات و قیمت مسکن در ماه‌های اخیر، اما پایین بودن قدرت خرید متقاضیان مانع از حمایت از اوراق است.

بازار نفت

پیش‌بینی‌ها از میزان تعهد اعضای اوپک

هر بشکه نفت خام آمریکا با رشد هفتگی ۲/ ۱۲ درصدی با ثبت بیشترین رشد از ژانویه ۲۰۰۹، به قیمت ۶۸/ ۵۱ دلار معامله شد. توافق اوپک برای کاهش سقف تولیدات به میزان ۵/ ۳۲ میلیون بشکه در روز، (سهم ایران ۸/ ۳ میلیون بشکه در روز) قیمت نفت را به بالاترین سطح از جولای ۲۰۱۵ رساند. با وجود توافق اولیه، اما تعهد به توافق عامل اثرگذار بر قیمت نفت در میان‌مدت است. در این رابطه گلدمن‌ساکس تعهد ۷۳ درصدی (۳۳ میلیون بشکه در روز) را پیش‌بینی کرد. موسسه JBC Energy نیز احتمال اجرای توافق اوپک را ۷۰ تا ۸۰درصد پیش‌بینی کرد، اما افزایش تولیدات با افزایش تقاضای تابستانی را محتمل دانست. همچنان احتمال توافق غیراوپک (روسیه به میزان ۳۰۰ هزار بشکه در روز) در نشست روزهای آتی میان اوپک و غیراوپک نیز می‌تواند بر بازار اثرگذار باشد.