یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند.

قفل نقدینگی در بورس

دیروز شاخص کل بورس با افت اندک 8 واحدی (01/ 0 درصدی) همراه شد. پس از رشد همگام بورس با بازارهای جهانی در هفته‌های اخیر، در شرایط کنونی ابهام در پایداری روند قیمت جهانی کالاها و شناسایی سود میان معامله‌گران، توقف روند صعودی به ویژه در فلزی-معدنی‌ها را رقم زده است. همچنین سایر عوامل ابهام از جمله توقف 64 نماد بورسی، شامل نمادهای بزرگ بانکی و خودرویی نیز با قفل نقدینگی و تقویت ابهام باعث افت بیش از 30 درصدی حجم و ارزش معاملات در آذر نسبت به میانگین آبان شده است. بنابراین با حمایت حقوقی‌ها، نمادهای «فخاس»، «شپدیس» و «شبهرن» بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص داشتند. در شرایط کنونی معامله‌گران حقیقی، با تمایل به کسب سودهای کوتاه‌مدت مجددا به سمت نمادهای کوچک‌تر بازار، انتشار و چاپ و سیمان حرکت کردند و شاخص کل هم‌وزن رشد 16/ 0 درصدی را ثبت کرد.

دلار در کانال 3700 تومانی

دیروز هر دلار آمریکا با رشد ۳۰ تومانی به نرخ ۳۷۳۰ تومان معامله شد. رشد ارزش جهانی دلار با رشد تقاضای آربیتراژی از نرخ دلار حمایت کرد. افزایش نرخ درهم تا سطح ۱۰۳۵ تومانی، با توجه به نرخ برابری ثابت دلار و درهم، از نرخ دلار حمایت کرد. با وجود رشد ۷ درصدی ارزش جهانی دلار از ابتدای شهریور (قرار گرفتن در بیشترین سطح از آوریل ۲۰۰۳)، نرخ دلار در بازار داخلی رشد ۵/ ۵ درصدی را ثبت کرد. چشم‌انداز افزایش عرضه توسط صرافی بانک‌ها با تقویت احتیاط معامله‌گران در مسیر صعودی کم‌واکنشی دلار را رقم زد. اما با رشد تقاضای آربیتراژی، افزایش تقاضای محافظه‌کارانه ارزپس از پیروزی ترامپ و رشد تقاضا به صورت سنتی در ماه آذر، مقاومت سطح ۳۷۰۰ تومانی شکسته شد. نرخ دلار تا سطح ۳۷۴۰ تومانی نیز رشد داشت. اما در ادامه تقویت احتیاط افت اندک دلار را رقم زد.

اثر تقابل عوامل بر سکه

دیروز هر سکه طرح جدید با رشد 5 هزار تومانی همراه شد. رشد 30 تومانی نرخ دلار در شرایط افت اندک اونس طلای جهانی عامل حمایت از قیمت سکه شد. پیش‌تر با وجود حمایت عوامل بنیادین، اما چشم‌انداز افزایش عرضه صرافی بانک‌ها مقاومت سطح 3700تومانی در برابر رشد دلار را تشدید کرد. اما رشد تقاضای آربیتراژی و افزایش تقاضای محافظه‌کارانه ارز در هفته‌های اخیر روند صعودی دلار را شدت بخشید. اما همچنان افزایش عرضه در سطوح کنونی دور از انتظار نیست. اونس طلا نیز با نوسان شاخص دلار در سقف 13 سال و نیم، نزدیک کف 1210 دلاری نوسان داشت. با وجود افت بیش از 100 دلاری اونس طلا، اما تمایل معامله‌گران سکه به کاهش نوسانات، در 10 روز معاملاتی اخیر حباب (بیشتر بودن قیمت بازاری از ارزش ذاتی) سکه را بالاتر از سطح 40 هزار تومان تثبیت کرده است.

تداوم حرکت طلا در کف

دیروز ساعت ۱۶ اونس طلای جهانی به قیمت ۱۲۱۰ دلار معامله ‌شد. رشد شاخص دلار و تداوم نوسان در سقف ۱۳ سال و نیم اخیر، عامل فشار بر اونس طلا است اما کف ۱۲۰۰ دلاری از طلا حمایت می‌کند. تقویت احتمال افزایش نرخ بهره آمریکا در نشست ۱۳ و ۱۴ دسامبر و احتمال تسریع روند افزایش نرخ بهره در بلندمدت با چشم‌انداز سیاست‌های تورم‌زای ترامپ اونس طلا را در سطح ۱۲۱۰ دلاری حفظ کرد. صورتجلسه نشست پیشین فدرال رزرو چشم‌انداز روشن‌تری ارائه می‌دهد. آمارهای سفارش کالاهای بادوام، شاخص اعتماد مصرف‌کننده و مسکن آمریکا نیز بر شاخص دلار اثرگذار است. همچنان چشم‌انداز افزایش تقاضای فیزیکی آسیا با نزدیک شدن به سال نوی میلادی و چینی عوامل حمایت از طلا هستند و حمایت تقاضای محافظه‌کارانه از طلا با ریسک‌های سیاسی از جمله رفراندوم ایتالیا (۴ دسامبر) دور از انتظار نیست.

«تسه»ها در کف ۱۱ ماهه

دیروز اوراق تسهیلات مسکن اسفند93 (تسه9312) با افت 3/ 3 درصدی، با ثبت بیشترین افت روزانه در یک ماه اخیر همراه شد و به کمترین سطح از 19 دی 94 رسید. سطوح کمتر از 72 هزار تومان را پیش‌تر قبل از افزایش سقف وام در دی 94، شاهد بودیم. در ماه‌های اخیر افت تقاضا و تقویت سمت عرضه، افت 4/ 18 درصدی «تسه»ها از ابتدای مهر را رقم زده است. با نزدیک شدن به پاییز (خروج از فصل رونق مسکن) روند نزولی اوراق رقم خورد و در آبان نیز با شدت کمتری تداوم یافت. اما از ابتدای آذر، روند نزولی اوراق تشدید شد. با اینکه چشم‌انداز پیش‌رونق مسکن، روند صعودی اوراق از ابتدای دی سال گذشته را رقم زد و در تابستان به اوج 100 هزار تومانی رساند؛ اما همچنان پایین بودن قدرت خرید متقاضیان، مانع از افزایش قابل توجه تقاضا است.


تشدید نوسانات نفت در سقف

دیروز ساعت ۱۶ هر بشکه نفت خام آمریکا به قیمت ۲/ ۴۸ دلار معامله شد. خوش‌بینی به توافق اوپک در ۳۰ نوامبر، نفت را نزدیک سقف ۳‌هفته‌ای حفظ کرد، اما رشد شاخص دلار و ابهامات موجود، مانع از رشد قابل توجه نفت است. روز گذشته در جلسه کمیته سطح بالای اوپک، پیشنهاد کاهش ۴ تا ۵/ ۴ درصدی سهم هر یک از اعضای اوپک به جز لیبی و نیجریه مطرح شد. اما ابهام در حصول توافق، با توجه به تمایل عراق و ایران به افزایش تولیدات، نوسانات نفت را شدت بخشید. در این طرح پیشنهاد کاهش تولیدات ایران از سطح ۴ میلیون بشکه مطرح شد، اما ایران تمایل دارد کاهش تولیدات از سطح ۱/ ۴ یا ۲/ ۴ میلیون بشکه‌ای در نظر گرفته شود. همچنان آماررسمی ذخایر نفت تجاری (تخمین API، موسسه نفت آمریکا از افزایش ۲/ ۱ میلیون بشکه‌ای) نیز می‌تواند بر نفت اثرگذار باشد.