یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند.

بازار سهام

تداوم روزهای کم‌رمق بورس

دیروز شاخص کل بورس با رشد ۷۵ واحدی (۱/ ۰ درصدی) همراه شد. روز گذشته برای سومین روز متوالی افت قابل توجه حجم و ارزش معاملات (افت ۳۵ درصدی حجم و ۳۳ درصدی ارزش معاملات در آذر نسبت به میانگین آبان) را شاهد بودیم. با وجود این رشد قیمت جهانی کالاها از صنایع کالایی حمایت کرد. بنابراین فلزی- معدنی‌ها از جمله «کگل» و «فملی» رشد ملایمی داشتند. رشد قیمت نفت و نزدیک شدن برنت به ۵۰ دلار، عامل روانی برای حمایت از نمادهای پالایشی (بدون توجه به رشد بهای تمام‌شده محصولات) شد. «تاپیکو» نیز پس از رشدهای قابل توجه، وارد فاز اصلاح شد و بیشترین اثر منفی را بر شاخص داشت. همچنان قفل نقدینگی به دلیل توقف‌ نمادها در گروه بانکی، همچنین نماد «خساپا» و «خپارس» در گروه خودرویی و ابهام در پایداری رشد قیمت جهانی کالاها مانع از رشد پایدار شاخص است.

بازار ارز

دلار در کانال ۳۷۰۰ تومانی

دیروز هر دلار آمریکا با رشد 17 تومانی به نرخ 3700 تومان معامله شد. تداوم نوسان ارزش جهانی دلار در بالاترین سطح در 13 سال و نیم اخیر، با رشد تقاضای آربیتراژی عامل حمایت از نرخ دلار شد. بنابراین افزایش نرخ درهم تا سطح 1020 تومانی، از نرخ دلار حمایت کرد. با حمایت عوامل بنیادین، معاملات فردایی دلار بالاتر از معاملات نقدی قرار گرفت. موضوعی که در کنار افزایش تقاضای ارز به صورت سنتی در ماه آذر، از دلار حمایت کرد. پیش‌تر با چشم‌انداز افزایش عرضه توسط صرافی بانک‌ها، برای کاهش نوسانات بازار ارز، شاهد کم‌واکنشی نرخ دلار بودیم و مقاومت سطح 3700 تومانی تقویت شد. اما روز گذشته پس از دو روز استراحت دلار در مسیر صعودی، دلار برای اولین بار از دی 94 به سطح 3700 تومانی رسید. همچنان حرکت با احتیاط معامله‌گران در سطح کنونی محتمل است.

بازار سکه

تلاش سکه برای فاصله‌ گرفتن از کف

دیروز هر سکه طرح جدید با رشد ۷ هزار تومانی همراه شد. رشد ۱۷ تومانی نرخ دلار در کنار رشد اندک اونس طلا، عامل حمایت از قیمت سکه شد. روز گذشته با افت شاخص دلار و افزایش تقاضای محافظه‌کارانه اونس طلا رشد اندکی داشت. اما چشم‌انداز افزایش نرخ بهره آمریکا در ماه دسامبر طلا را زیر سطح ۱۲۲۰ دلاری حفظ کرد و افت بیشتر اونس طلا را محتمل کرده است. در بازار ارز نیز با حمایت عوامل بنیادین مقاومت سطح ۳۷۰۰ تومانی شکسته شد. همچنان با چشم‌انداز افزایش عرضه توسط صرافی بانک‌ها، انتظار می‌رود حرکت دلار در کانال ۳۷۰۰ تومانی با احتیاط باشد. در هفته‌های اخیر با وجود ریزش ۱۰۰ دلاری اونس طلا، اما رشد اندک نرخ دلار و تمایل معامله‌گران سکه به کاهش نوسانات، حمایت کف یک میلیون و ۱۰۰هزار تومانی از سکه را تقویت کرد.

بازار طلای جهانی

حبس بازه‌ای طلا

دیروز ساعت 16 اونس طلای جهانی به قیمت 1216 دلار معامله شد. افت شاخص دلار برای دومین روز متوالی، با رشد ین و دلار استرالیا، عامل حمایت از اونس طلا شد. علاوه بر این افزایش تقاضای محافظه‌کارانه اونس طلا به دلیل زمین‌لرزه ژاپن نیز از اونس طلا حمایت کرد. اما رشد بازارهای سهام جهانی با حمایت قیمت کالاهای پایه از جمله نفت، همچنین تقویت چشم‌انداز افزایش نرخ بهره آمریکا در ماه دسامبر، حبس بازه‌ای طلا در سطح 1213 تا 1220 دلاری را رقم زد. احتمال 96 درصدی از افزایش نرخ بهره در نشست 14-13 دسامبر فدرال رزرو و چشم‌انداز سیاست‌های تورم‌زای ترامپ، با تسریع روند افزایش نرخ بهره در بلندمدت فشار را بر اونس طلا حفظ کرده است. صورتجلسه نشست اخیر فدرال رزرو، روز چهارشنبه تصویر روشن‌تری از روند افزایش نرخ بهره آمریکا ارائه می‌دهد.

بازار اوراق مسکن

حرکت «تسه»ها نزدیک به کف

دیروز اوراق تسهیلات مسکن اسفند۹۳ (تسه۹۳۱۲) با افت ۱ / ۲ درصدی به قیمت ۷۵ هزار و ۳۷۱ تومان معامله شدند. با فشار کاهش تقاضا، روز گذشته قیمت اوراق به کمترین سطح از اردیبهشت و نزدیک به کمترین سطح در سال جاری (۷۴ هزار و ۴۲۸ تومان) رسید. در ماه‌های پیش تقویت سمت عرضه اوراق در کنار کاهش تقاضای فصلی روند نزولی اوراق را شدت بخشید. به این ترتیب با وجود اینکه در ماه آبان شاهد حمایت سطح ۷۸ هزار تومانی از اوراق بودیم. اما از ابتدای آذر، به نظر می‌رسد کاهش تقاضا حمایت سطح مزبور را شکسته است. به این ترتیب نرخ سود اوراق با توجه به رابطه مستقیم قیمت و نرخ سود، به ۸/ ۲۱ درصد رسید. چشم‌انداز خروج تدریجی مسکن از رکود، مانع از افت شدید اوراق در ماه‌های اخیر شد. موضوعی که همچنان می‌تواند از شتاب روند نزولی اوراق بکاهد.

بازار نفت

نزدیک شدن نفت به ۵۰ دلار

دیروز ساعت 16 هر بشکه نفت خام آمریکا به قیمت 3/ 48 دلار معامله ‌شد. با افت شاخص دلار و پررنگ‌شدن احتمال توافق اوپک برای کاهش سقف تولیدات، قیمت نفت به بیشترین سطح در سه هفته اخیر(2/ 49 دلار) رسید. از دوشنبه، دومین کمیته سطح بالای اوپک برای ارائه پیشنهاد در مورد نحوه حصول توافق در نشست 30 نوامبر تشکیل شد. پیش‌تر تمایل عراق به کاهش تولیدات و شرط همکاری ایران در کاهش تولیدات توسط عربستان، موانعی برای توافق بودند. اما سیگنال‌های مثبت در نشست کنونی و اظهارات مقامات ایران و عراق، رشد 8/ 11 درصدی قیمت نفت را در 6 روز معاملاتی اخیر رقم زده است. با تقویت خوش‌بینی به توافق گلدمن‌ساکس پیش‌بینی قیمت نفت در نیمه اول 2017 را تا 55 دلار (از 45 تا 50 دلار) افزایش داد، اما همچنان تا نشست 30 نوامبر اوپک، این عامل می‌تواند نوسانات نفت را تشدید کند.