یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند.

بازار سهام

رشد شاخص در شرایط ابهام

شاخص کل بورس با رشد ۱/ ۱ درصدی برای پنجمین هفته در یک ماه و نیم اخیر صعودی شد. با فروکش کردن هیجانات در بازارهای جهانی پس از پیروزی ترامپ، ابهامات در تداوم رشد اقتصادی چین (با توجه به حباب مسکن و حجم بالای بدهی این کشور) همچنین رسیدن شاخص دلار به سقف ۱۳‌ساله، اولین افت هفتگی قیمت جهانی کالاها پس از ۴ هفته رقم خورد. امری که می‌تواند فشار بر فلزی-معدنی‌ها را تشدید کند. با این وجود همچنان در هفته اخیر رشد ۱۵ درصدی حجم و ۷ درصدی ارزش نسبت به هفته پیش‌تر رقم خورد. بنابراین با وجود عوامل ابهام در مورد روند قیمت جهانی کالاها، سیاست‌های خارجی ترامپ (اثرگذاری بر برجام) و وضعیت نامشخص نمادهای متوقف بانکی، حرکت معامله‌گران با هدف کسب سودهای کوتاه‌مدت به سمت صنایع کوچک‌تر، رشد ۱/ ۲ درصدی شاخص کل هم‌وزن (اثرگذاری یکسان نمادها) را در هفته اخیر رقم زد.

بازار ارز

حمایت جهانی از دلار

هر دلار آمریکا با رشد ۱/ ۱ درصدی برای نهمین هفته در ۱۰ هفته اخیر صعودی و به نرخ ۳۶۹۸ تومان معامله شد. در دو هفته اخیر، رشد ۴ درصدی ارزش جهانی دلار رقم خورد و روز جمعه ارزش جهانی دلار به بیشترین سطح در ۱۳ سال و نیم اخیر رسید. رشد ارزش جهانی دلار با رشد تقاضای آربیتراژی عامل حمایت از نرخ دلار در بازار داخلی بود. روز پنج‌شنبه نیز رشد نرخ درهم به ۱۰۱۸ تومان رسید و از نرخ دلار حمایت کرد. با این وجود، کاهش تقاضای ارز مسافرتی اربعین رشد دلار را تا حدی محدود کرد. علاوه بر این، تقویت انتظارات برای افزایش عرضه توسط صرافی بانک‌ها مانع از عبور دلار از سطح روانی ۳۷۰۰ تومانی شده است. با این وجود، در ماه‌های اخیر با تقویت چشم‌انداز تک‌نرخی شدن ارز، نوسانات دلار در جهت صعودی تسهیل شد.

بازار سکه

تشدید فشار طلا بر سکه

هر سکه طرح جدید با افت هفتگی یک درصدی همراه شد. تداوم روند نزولی اونس طلای جهانی بر قیمت سکه فشار آورد، اما رشد هفتگی یک درصدی نرخ دلار در کنار تمایل معامله‌گران به کاهش نوسانات سکه، باعث کم‌واکنشی سکه به اونس طلا شد و حباب (بیشتر بودن قیمت بازاری از ارزش ذاتی) سکه را بالاتر از سطح ۴۰ هزار تومانی تثبیت کرد. در هفته اخیر افت حدود ۸۰ دلاری اونس طلا رقم خورد، اما تا میانه روز پنج‌شنبه نوسانات محدود طلا بالاتر از سطح ۱۲۲۰ دلاری را شاهد بودیم. اما با سخنرانی جنت یلن، پس از تعطیلی بازارهای داخلی، رشد شاخص دلار با تقویت چشم‌انداز افزایش نرخ بهره در ماه دسامبر(عامل فشار بر طلا)، نوسان نزولی اونس طلا شدت گرفت و روز جمعه تا سطح ۱۲۰۲ دلاری نیز رسید. امری که می‌تواند امروز قیمت سکه را با خود همراه کند.

بازار طلای جهانی

طلا نزدیک کف 1200 دلاری

دیروز ساعت ۱۶ اونس طلای جهانی به قیمت ۱۲۱۰ دلار معامله ‌شد. تقویت احتمال افزایش نرخ بهره آمریکا در نشست ۱۴-۱۳ دسامبر پس از سخنرانی جنت یلن (به ۹۶ درصد)، شاخص دلار را به بالاترین سطح از آوریل ۲۰۰۳ رساند. رئیس فدرال رزرو اعلام کرد آمارهای مناسب اقتصادی در زمینه تورم، اشتغال و مسکن، زمینه برای افزایش نرخ بهره در آینده نزدیک را تقویت کرده است. نرخ تورم مصرف‌کننده (سالانه) آمریکا در ماه دسامبر بیشترین رشد را در دو سال اخیر داشت. همچنان روند افزایش نرخ بهره با توجه به چشم‌انداز سیاست‌های تورمی ترامپ، در بلندمدت نامشخص است. بنابراین اونس طلا روز جمعه به کمترین سطح در ۵ ماه و نیم اخیر (۱۲۰۲ دلار) رسید. به نظر می‌رسد سطح تکنیکال ۱۲۱۰ دلاری از اونس طلا حمایت می‌کند، اما در صورت شکسته شدن سطح مزبور، حمایت تکنیکال بعدی سطح ۱۱۷۲ دلار است.

بازار اوراق مسکن

کاهش شتاب نزول «تسه»ها

اوراق تسهیلات مسکن اسفند۹۳ (تسه ۹۳۱۲) با افت اندک ۰۵/ ۰درصدی همراه شدند. پس از افت ۱۳ درصدی قیمت «تسه»ها از ابتدای مهر تا نیمه دوم آبان، در هفته‌های اخیر شاهد تعادل نسبی قیمت اوراق نزدیک سطح ۷۹ هزار تومانی هستیم. اوراق جدیدتر نیز نوسان محدودی در محدوده ۷۹ تا ۸۰ هزار تومانی دارند. اقدامات تقویت سمت عرضه از جمله با افزایش مهلت اعتبار اوراق، در کنار کاهش تقاضای فصل رونق مسکن (تابستان) عامل فشار بر قیمت «تسه»ها شد. به این ترتیب نرخ سود وام، با توجه به رابطه میان قیمت اوراق و نرخ سود واقعی وام در سطح ۲۲ درصد تثبیت شده است. با این وجود همچنان آمارها از جمله رشد ۱۸ درصدی تعداد معاملات مسکن در ماه‌های مهر و آبان در تهران (با وجود افت ۴۰درصدی در سایر شهرها) بر حمایت تقاضا از اوراق تاکید دارد.

بازار نفت

چشم‌انداز مبهم بازار نفت

دیروز ساعت ۱۶ هر بشکه نفت خام آمریکا به قیمت ۶/ ۴۵ دلار معامله شد. بازگشت خوش‌بینی‌ها به توافق میان اعضای اوپک برای کاهش سقف تولیدات در ۳۰ نوامبر، رشد ۵ درصدی قیمت نفت را از کف ۳ماهه رقم زده است. با این وجود، رشد شاخص دلار در کنار تداوم مازاد عرضه عامل فشار بر قیمت نفت است. رشد قابل‌توجه موجودی نفت تجاری آمریکا برای چهارمین هفته متوالی (۳/ ۵ میلیون بشکه) بیشتر از پیش‌بینی‌ها عامل فشار بر قیمت نفت است. علاوه بر این رشد رسیدن شاخص دلار به سقف ۱۳ سال و نیم اخیر، عامل فشار بر نفت است (که به دلار معامله می‌شود). با وجود اعلام خوش‌بینی به توافق از سوی وزیر انرژی عربستان و حمایت روسیه از آن، اما همچنان چشم‌انداز افزایش تولیدات ایران و تمایل عربستان به همکاری ایران و درخواست عراق به افزایش تولیدات موانع پیش روی توافق هستند.