یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند.

بازار سهام

فاز احتیاطی بورس

دیروز شاخص کل بورس با رشد ۳۸ واحدی (۰۵/ ۰ درصدی) همراه شد. در ابتدای معاملات شاخص تا نزدیک سطح ۷۹ هزار و ۲۶۰ واحدی رشد داشت. اما در ادامه شناسایی سود به ویژه در صنایع کالایی و ابهام در تداوم روند صعودی قیمت جهانی کالاها، روند شاخص کل را از میانه معاملات نزولی کرد. در روزهای اخیر با پیروزی ترامپ، خوش‌بینی به نوسازی زیرساخت‌ها، همچنین سیاست‌های اقتصادی چین از کالاهای پایه حمایت کرد. اما نگرانی‌ از چشم‌انداز اقتصادی چین (با حجم بالای بدهی)، ابهام در مورد سیاست‌های ترامپ به ویژه سیاست خارجی با اثرگذاری بر چین و نحوه اجرای برجام، علاوه بر رشد انتظارات بیش از واقعیت ریسک‌های موجود در بازار است. اما خوش‌بینی‌های موجود، رشد ۲۵ درصدی حجم و ۱۸ درصدی ارزش معاملات نسبت به هفته گذشته، حرکت معامله‌گران به سمت صنایع کوچک‌تر از جمله انبوه‌سازی را رقم زد.

بازار ارز

مقاومت دلار در مسیر صعودی

دیروز هر دلار آمریکا با رشد یک تومانی به نرخ ۳۶۶۰ تومان معامله شد. در هفته اخیر، رشد ۲ درصدی ارزش جهانی دلار، بیشترین رشد هفتگی از سپتامبر ۲۰۱۱ رقم خورد. موضوعی که با حمایت تقاضای آربیتراژی از نرخ دلار در بازار داخلی حمایت کرد. علاوه بر این، روز جمعه افت نزدیک ۳ درصدی اونس طلای جهانی، شوکی را وارد بازار سکه کرد. بنابراین معامله‌گران برای کاهش نوسانات سکه، اقدام به افزایش تقاضای دلار (حمایت از سکه با اهرم دلار) کردند. همچنین با نزدیک شدن به اربعین، رشد تقاضای ارز مسافرتی نیز عامل دیگر حمایت از نرخ دلار است. با وجود این افزایش عرضه از سوی صرافی بانک‌ها، نرخ دلار را در میانه معاملات تا سطح ۳۶۴۰ تومان نیز کاهش داد. اما در ادامه حمایت عوامل بنیادین نرخ دلار را با رشد همراه کرد. روند ارزش جهانی دلار می‌تواند بر بازار ارز اثرگذار باشد.

بازار سکه

معامله‌گران در انتظار سیگنال طلا

دیروز هر سکه طرح جدید با رشد اندک هزار تومانی همراه شد. رشد اندک نرخ دلار، در شرایط تعطیلی بازار طلای جهانی از قیمت سکه حمایت کرد. رشد شاخص دلار و تقویت ریسک‌پذیری معامله‌گران اونس طلا را با بیشترین افت هفتگی از ژوئن ۲۰۱۳ همراه کرد و به کمترین سطح در ۵ ماه اخیر رساند. روز جمعه شکستن سطح تکنیکال ۱۲۵۰ دلاری افت اونس طلا را تشدید کرد و افت نزدیک به ۳ درصدی اونس طلا رقم خورد. اما با بازگشایی بازارهای داخلی، سکه در برابر ریزش همگام با اونس طلا مقاومت کرد. روز گذشته نیز همانند روز شنبه، معامله‌گران سکه درصدد حمایت از سکه با نرخ دلار برآمدند، اما افزایش عرضه صرافی بانک‌ها، باعث مقاومت دلار در برابر روند صعودی شد. بنابراین در شرایط کنونی توجه معامله‌گران به نوسانات طلای جهانی است.

بازار طلای جهانی

فشار شاخص دلار بر طلا

اونس طلای جهانی پس از سه هفته صعود، با افت هفتگی ۹/ ۵ درصدی، بیشترین افت هفتگی از ژوئن ۲۰۱۳ را ثبت کرد. رسیدن شاخص دلار به سقف ۱۰‌ماهه، اونس طلا را به کمترین سطح در ۵ ماه اخیر رساند. پس از پیروزی ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، خوش‌بینی به رشد اقتصادی آمریکا و نزدیک شدن به نرخ تورم هدف، با تقویت چشم‌انداز افزایش تدریجی نرخ بهره آمریکا، بیشترین رشد هفتگی شاخص دلار از سپتامبر (رشد ۲ درصدی) رقم خورد. همچنان سیاست‌های ترامپ می‌تواند بر بازارها در میان‌مدت اثرگذار باشد. همچنان حتمال افزایش نرخ بهره در نشست دسامبر فدرال رزرو بالا است. در هفته جاری آمارهای نرخ تورم، خرده‌فروشی و سخنان جنت یلن می‌توانند بر اونس طلا اثرگذار باشند. در نظرسنجی هفتگی کیتکو (از ۱۸ کارشناس) ۹ نفر روند صعودی، ۸ کارشناس حرکت نزولی و یک نفر روند خنثی را برای طلا پیش‌بینی کردند.

بازار اوراق مسکن

نوسان اندک «تسه»ها

دیروز اوراق تسهیلات مسکن اسفند۹۳ (تسه۹۳۱۲) با رشد ۲/ ۲ درصدی همراه شدند. در شرایط کنونی با چشم‌انداز قرار گرفتن مسکن در فاز پیش‌رونق، سمت تقاضا از اوراق حمایت می‌کند. اما با توجه به رابطه مستقیم قیمت و نرخ سود، نرخ سود واقعی وام در شرایط کنونی در سطح ۱/ ۲۲ درصد عامل فشار بر اوراق است. پایین بودن قدرت خرید متقاضیان مسکن نیز مانع از رشد پرشتاب تقاضا است. بنابراین از میانه آبان «تسه»ها در بازه ۷۸ هزار و ۸۰ هزار تومانی نوسان دارند. پیش‌تر، با شتاب گرفتن رشد تقاضا در فصل رونق مسکن (تابستان) اقداماتی برای تقویت سمت عرضه فشار بر «تسه»ها را تشدید کرد. در شرایط کنونی عدم همراهی عرضه با تقاضا را شاهد هستیم. در این زمینه طرح‌هایی از جمله ایجاد شرایط لیزینگ مسکن می‌تواند به خروج تدریجی سمت عرضه مسکن در بلندمدت کمک کند.

بازار نفت

سومین هفته نزول نفت

هر بشکه نفت خام با افت هفتگی ۵/ ۱ درصدی، سومین هفته نزولی را ثبت کرد. رشد شاخص دلار (رسیدن به سقف ۱۰‌ماهه) و بازگشت توجه معامله‌گران به مازاد عرضه بر نفت فشار آوردند. افزایش حجم ذخیره نفت تجاری آمریکا در هفته اخیر، افزایش (۲ موردی) تعداد دکل‌های نفتی، همچنین رشد تولیدات اوپک در ماه اخیر و رسیدن به ۶۴/ ۳۳ میلیون بشکه در روز و چشم‌انداز رشد تولیدات کانادا، برزیل، روسیه و قزاقستان، با تقویت چشم‌انداز تداوم مازاد عرضه عامل فشار بر قیمت نفت است. پیش‌تر خوش‌بینی به توافق اوپک و کاهش سطح تولیدات تا سقف ۵/ ۳۲ تا ۳۳ میلیون، به صورت مقطعی از قیمت نفت حمایت کرد. اما کاهش خوش‌بینی‌ها با سیگنال‌های دوگانه اعضای اوپک و حجم بالای تولیدات اوپک، با کمرنگ کردن خوش‌بینی‌ها به توافق افت ۱۵ درصدی قیمت نفت را در سه هفته اخیر رقم زده است.