یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند.

بازار سهام

اولین افت هفتگی پس از یک ماه

شاخص کل بورس پس از چهار هفته صعود متوالی، با افت هفتگی ۶/ ۱ درصدی در سطح ۷۸ هزار و ۴۱۲ واحدی ایستاد. در هفته اخیر شاهد حرکت همگام بورس با بازارهای جهانی بودیم. به این ترتیب روز چهارشنبه با انتخاب ترامپ به عنوان ریاست جمهوری آمریکا، با توجه به نامشخص بودن سیاست‌های خارجی و ابهام در روند اجرای برجام، بورس تهران با شوک همراه شد و افت ۹/ ۱ درصدی را ثبت کرد، اما لحن مصالحه‌جویانه ترامپ پس از پیروزی، با بازگشت بازارها همچنین افت قابل توجه قیمت سهام، فرصت خرید را ایجاد کرد. همچنین در روزهای اخیر با خوش‌بینی به تداوم رشد تقاضای چین در کنار خوش‌بینی به افزایش تقاضای کالاهای پایه با چشم‌انداز تغییرات زیرساختی ترامپ، قیمت کالاهای پایه (نزدیک شدن مس به ۶۰۰۰ دلار و روی بالاتر از ۲۵۰۰ دلار) می‌تواند از صنایع کالامحور حمایت کند.

بازار ارز

صعود بدون توقف دلار

هر دلار آمریکا با رشد هفتگی ۹/ ۰ درصدی به نرخ ۳۶۵۷ تومان معامله شد. در روزهای اخیر مجددا با خوش‌بینی به وضعیت اقتصادی آمریکا پس از انتخاب شدن دونالد ترامپ به ریاست جمهوری آمریکا، شاهد بازگشت ارزش جهانی دلار به روند صعودی هستیم. از ابتدای شهریور، تقویت ارزش جهانی دلار، رشد ۵ درصدی، با افزایش تقاضای آربیتراژی دلار در بازار داخلی، رشد ۵/ ۳ درصدی نرخ دلار را در همین بازه رقم زد. روز پنج‌شنبه نیز افزایش نرخ درهم، با توجه به نرخ برابری ثابت دلار و درهم، از دلار بازار تهران حمایت کرد. همچنین در شرایط کنونی نزدیک شدن به آذر (با افزایش تقاضا به صورت سنتی) و همچنین رشد تقاضای ارز مسافرتی با نزدیک شدن به اربعین نیز از دلار حمایت می‌کنند. با وجود حمایت عوامل بنیادین، شاهد احتیاط دلار در مسیر صعودی با چشم‌انداز افزایش عرضه از سوی صرافی بانک‌ها هستیم.

بازار سکه

روند معکوس عوامل اثرگذار بر سکه

هر سکه طرح جدید با رشد یک درصدی برای چهارمین هفته متوالی صعودی شد. رشد ۹/ ۰ درصدی در شرایط افت اندک اونس طلا در یک هفته اخیر عامل حمایت از سکه بود. انتخابات آمریکا و نتیجه آن به نفع دونالد ترامپ نوسانات شدیدی را در بازارهای جهانی از جمله اونس طلا ایجاد کرد، اما روز پنج‌شنبه فروکش ریسک‌گریزی در بازارها، با لحن آرام‌تر ترامپ و با چشم‌انداز تقویت اقتصاد آمریکا با رشد شاخص دلار روند نزولی اونس طلا تشدید شد. به صورتی که در ساعات کار‌ بازارهای داخلی روز پنج‌شنبه، اونس طلا در سطح ۱۲۸۰ دلاری نوسان داشت، موضوعی که افت ۱۱ هزار تومانی سکه را رقم زد. اما رشد نرخ دلار تا سطح ۳۶۵۷ تومانی، مانع از افت شدید سکه شد. روز جمعه اونس طلا به ۱۲۵۰ دلار نزدیک شد که می‌تواند امروز بر قیمت سکه اثرگذار باشد.

بازار طلای جهانی

بازگشت اونس به سطح 1250 دلاری

دیروز ساعت ۱۶ اونس طلای جهانی به قیمت ۱۲۵۷ دلار معامله ‌شد. رشد شاخص دلار و تقویت ریسک‌پذیری معامله‌گران، عوامل فشار بر اونس طلا هستند. با نتیجه انتخابات به نفع دونالد ترامپ، شاهد رشد اونس طلا تا سطح ۱۳۳۸ دلار بودیم، اما در ادامه لحن مصالحه‌جویانه ترامپ در سخنرانی پس از پیروزی، همچنین تاکید وی بر نوسازی زیرساخت‌های آمریکا، عامل حمایت از بازارهای سهام آمریکا و اروپا شد. به این ترتیب شاخص Dow Jones‌ روز پنج‌شنبه به بیشترین سطح ثبت شده خود رسید. با این وجود، احتمال تشدید سیاست‌های انقباضی (افزایش نرخ بهره) بازارهای سهام نوظهور را با افت همراه کرد؛ بنابراین اونس طلا نزدیک سطح ۱۲۵۰ دلاری نوسان کرد، اما در قیمت‌های کنونی، تقاضای فیزیکی آسیا از اونس طلا حمایت می‌کند. همچنان با توجه به انتخاب غیرمنتظره ترامپ، تردیدهایی در مورد روند افزایش نرخ بهره آمریکا وجود دارد.

بازار اوراق مسکن

حرکت «تسه»ها در نقطه تعادل

اوراق تسهیلات مسکن اسفند ۹۳ (تسه۹۳۱۲) پس از سه هفته افت، با رشد هفتگی یک درصدی همراه شوند. از ابتدای آبان «تسه»ها در بازه ۷۵ تا ۸۰ هزار تومانی نوسان دارند. در اوج تقاضای تابستان، با افزایش قیمت اوراق به سطح بالاتر از ۱۰۰ هزار تومان، اقداماتی برای تقویت سمت عرضه؛ افزایش مدت اعتبار اوراق، در کنار کاهش نرخ سود حساب ویژه (که وام از طریق اوراق به آن تعلق می‌گیرد) بر اوراق فشار آورد. در ادامه کاهش تقاضای فصل تابستان (فصل رونق مسکن) نیز روند نزولی اوراق را شدت بخشید، اما همچنان تداوم تقاضا، مانع از افت شدید قیمت اوراق است. به این ترتیب میانگین قیمت اوراق از ابتدای آبان در سطح ۷۸ هزار و ۵۳۲ تومان قرار گرفته است. نرخ سود واقعی وام نیز با توجه به رابطه مستقیم قیمت و نرخ سود، در سطح ۲۲ درصد تثبیت شده است.

بازار نفت

تثبیت نفت زیر 45 دلار

دیروز ساعت ۱۶ هر بشکه نفت خام آمریکا به قیمت ۴۴ دلار معامله ‌شد. همچنان نگرانی‌ها از مازاد عرضه در کنار کاهش خوش‌بینی‌ها به توافق اوپک در ۳۰ نوامبر، نوسانات نفت را زیر ۴۵ دلار رقم زده است. افزایش حجم ذخیره نفت تجاری آمریکا در هفته اخیر (۳/ ۴ میلیون بشکه) بیشتر از پیش‌بینی‌ها عامل فشار بر قیمت نفت شد. همچنین در هفته‌های اخیر شرط عربستان برای همکاری ایران در توافق و تمایل عراق به افزایش تولیدات خوش‌بینی‌ها به توافق اوپک را کمرنگ کرده است. آژانس بین‌المللی انرژی، افزایش تولیدات اوپک و غیراوپک شامل روسیه، برزیل، کانادا و قزاستان را گزارش کرد. همچنین اعلام کرد عدم توافق اوپک می‌تواند مازاد عرضه را در سال ۲۰۱۷ نیز تداوم بخشد. سیاست‌های ترامپ که به اعتقاد کارشناسان، می‌تواند به افزایش تولیدات و اکتشافات نفتی منجر شود می‌تواند در بلندمدت بر بازار نفت اثرگذار باشد.