یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند.

سرایت هیجان بازارهای جهانی به بورس

دیروز شاخص کل بورس با رشد 495 واحدی (6/ 0 درصدی) همراه شد. کاهش ریسک پیروزی ترامپ در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا پس از رد اتهامات FBI از هیلاری کلینتون، با ایجاد فضای خوش‌بینی در بازارهای جهانی، رشد قیمت مس (بالاتر از سطح 5000 دلار)، روی (بالاتر از 2450 دلار) و سایر کالاهای پایه از جمله زغال‌سنگ و سنگ‌آهن (مواد اولیه تولید فولاد) را رقم زد. به این ترتیب نمادهای «فملی»، «فولاد»، «وامید» و «کگل» بیشتثرین تاثیر مثبت را بر شاخص داشتند. همچنین حمایت کف‌های تکنیکال، نماد «خودرو» نیز بر رشد شاخص اثرگذار شد، همچنان پایداری رشد قیمت جهانی کالاها مورد ابهام است. رشد انتظارات بیش از واقعیات نیز می‌تواند با شناسایی سود مانع از پایداری رشد شاخص شود. بررسی وضعیت بانک‌ها در مرکز پژوهش‌های مجلس، با توجه به توقف نماد بانک‌های اصلی نیز می‌تواند چشم‌انداز روشن‌تری ارائه دهد.

رشد دلار در شرایط احتیاطی

دیروز هر دلار آمریکا با رشد ۲ تومانی به نرخ ۳۶۲۹ تومان معامله شد. رشد ارزش جهانی دلار روز گذشته (پس از چند روز افت متوالی از سقف ۹‌ماهه)، رشد نرخ درهم را رقم زد. موضوعی که با توجه به نرخ برابری ثابت دلار و درهم، از نرخ دلار حمایت کرد. علاوه بر این، افت اونس طلای جهانی نیز رقم خورد، بنابراین معامله‌گران سکه با تمایل به کاهش نوسانات سکه و برای حمایت از سکه با اهرم دلار، اقدام به افزایش تقاضای ارز کردند. پیش‌تر با رسیدن نرخ دلار به سطح ۳۶۳۰ تومانی، افزایش عرضه توسط صرافی بانک‌ها نوسانات دلار در جهت صعودی را محدود کرد، بنابراین با چشم‌انداز افزایش عرضه در سطح کنونی، تقویت احتیاط در معامله‌گران را شاهد بودیم، همچنین نزدیک شدن به انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا (روز سه‌شنبه) فضای احتیاطی در بازار ارز را تقویت کرد.

افت سکه با فشار اونس طلا

دیروز هر سکه طرح جدید با افت 8 هزار تومانی به قیمت یک میلیون و 118 هزار تومان معامله شد. افت 3/ 1 درصدی اونس طلای جهانی روز گذشته عامل فشار بر قیمت سکه شد. پیش‌تر با شانه به شانه شدن رقابت هیلاری کلینتون و ترامپ در نظرسنجی‌ها، اونس طلا برای اولین‌بار در یک ماه گذشته به سطح 1300 دلاری رسید اما روز گذشته با رد اتهامات FBI از هیلاری کلینتون، اونس طلا نتوانست سطح 1300 دلاری را حفظ کند و نزدیک سطح 1287 دلاری نوسان داشت. در بازار سکه نیز شاهد فضای احتیاطی برای نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا هستیم. همچنان با توجه به چشم‌انداز افزایش نرخ بهره آمریکا، افت طلا در میان‌مدت دور از انتظار نیست. در بازار ارز نیز عوامل بنیادین نرخ دلار را تا نزدیکی سطح 3630 تومانی رسید. رشد شدید نرخ دلار دور از انتظار است.

افت طلا با تقویت ریسک‌پذیری

دیروز ساعت ۱۶ اونس طلای جهانی به قیمت ۱۲۸۷ دلار معامله ‌شد. تقویت خوش‌بینی‌ها به پیروزی هیلاری کلینتون در انتخابات با رد اتهامات از سوی FBI، از شاخص دلار حمایت کرد و باعث کاهش تقاضای محافظه‌کارانه طلا شد. به این ترتیب بازارهای سهام اروپا از کف ۴‌ماهه فاصله گرفتند. با وجود پیشی‌گرفتن هیلاری از ترامپ در نظرسنجی‌ها، همچنان نتیجه نهایی انتخابات می‌تواند بر اونس طلا اثرگذار باشد. در میان‌مدت نیز تقویت چشم‌انداز افزایش نرخ بهره آمریکا در ماه دسامبر با رشد مناسب اشتغال و اظهارات نماینده فدرال‌رزرو بر لزوم افزایش نرخ بهره، می‌تواند عامل فشار بر اونس طلا شود. تا مشخص شدن نتیجه انتخابات، کارشناسان حمایت سطح ۱۲۸۷ دلاری (میانگین ۲۰۰-روزه) از اونس طلا را پیش‌بینی می‌کنند، همچنین رشد تقاضای فیزیکی از سوی صندوق‌های با پشتوانه طلا و از سوی هند و چین نیز از طلا حمایت کرد.

تداوم حبس بازه‌ای «تسه»ها

دیروز اوراق تسهیلات مسکن اسفند93 (تسه9312) با رشد 3/ 0 درصدی به قیمت 78 هزار و 902 تومان معامله شدند. همچنان شاهد شرایط تعادلی در «تسه»ها هستیم. موضوعی که از ابتدای آبان حبس بازه‌ای اوراق در سطح 75 تا 80 هزار تومانی را رقم زده است. با وجود تقویت سمت عرضه اوراق اما حمایت تقاضای مسکن، مانع از افت شدید «تسه»ها است. در روزهای اخیر وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد تسهیلات بانک مسکن در 7 ماه اخیر با رشد 108 درصدی نسبت به سال گذشته همراه شده است. امری که چشم‌انداز خروج تدریجی سمت تقاضا از رکود را ارائه می‌دهد. با این وجود، معاون وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد متوسط سهم مسکن از بودجه خانوار 33 درصد است، بنابراین پایین بودن قدرت خرید متقاضیان همچنان مانع از رشد پرشتاب تقاضا است.

بازگشت نرم نفت از کف

دیروز ساعت ۱۶ هر بشکه نفت خام آمریکا به قیمت ۷/ ۴۴ دلار معامله ‌شد. روز گذشته تقویت خوش‌بینی‌ها در بازارها با کاهش ریسک پیروزی ترامپ در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا، معامله‌گران را وارد بازارهای پرریسک‌تر کرد. با این وجود این عامل با رشد شاخص دلار، مانع از رشد شدید بازارهای کالایی از جمله نفت شد. پیش‌تر کمرنگ شدن خوش‌بینی به توافق اوپک از جمله شرط عربستان برای کاهش تولیدات ایران (بر‌خلاف توافق اولیه)، در کنار تمایل عراق برای افزایش تولید، همچنین پیش‌بینی‌ها از افزایش تولید اوپک، افت ۱۳ درصدی قیمت نفت در دو هفته را رقم زد. با وجود موانع جدی پیش‌روی توافق، روز دوشنبه بارکیندو، دبیر‌کل اوپک اعلام کرد ما به اجرای توافق اولیه برای کاهش تولید متعهد هستیم. همچنان ابهام در توافق و نگرانی‌ها از تداوم مازاد عرضه با افزایش تولید غیراوپک، مانع رشد قیمت نفت هستند.