یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند.

بازار سهام

هفته پرتلاطم شاخص سهام

شاخص کل بورس با ثبت رشد هفتگی ۵/ ۰ درصدی برای چهارمین هفته متوالی صعودی شد. با وجود قرار گرفتن شاخص بالاتر از سطح ۸۰ هزار واحدی برای سه روز، اما شناسایی سود با تشدید فشار فروش شاخص را از سطح مزبور بازگرداند. از ابتدای مهر با افزایش اعتبارات و تقویت خوش‌بینی‌‌ها رشد ۱۹ درصدی حجم و ارزش معاملات رقم خورد؛ موضوعی که روند صعودی شاخص را شدت بخشید. در هفته اخیر رشد قیمت جهانی کالاها، از جمله لمس سقف ۵‌ساله روی (بالاتر از ۲۴۴۰ دلار) و قیمت مس در سقف ۳‌ماهه (بالاتر از ۴۹۰۰ دلار) در کنار سایر قیمت کالاهای پایه و رشد قیمت جهانی برخی محصولات پتروشیمی، از صنایع کالایی حمایت کرد. اما قیمت نفت، به سطح ۴۵ دلاری افت کرد. روند قیمت جهانی کالاها، در کنار بحث انتخابات آمریکا و احتمال بازگشایی نمادهای بانکی می‌توانند بر بازار اثرگذار باشند.

بازار ارز

ادامه روند صعودی دلار

هر دلار آمریکا با رشد هفتگی ۱/ ۰ درصدی برای هفتمین هفته در ۸ هفته اخیر صعودی شد. رشد ۵/ ۲ درصدی ارزش جهانی دلار در دو ماه اخیر با رشد تقاضای آربیتراژی عامل حمایت از نرخ دلار شد. به این ترتیب نرخ دلار در هفته اخیر با حمایت عوامل بنیادین مجددا به بیشترین سطح در سال جدید (۳۶۲۵ تومان) رسید. با این وجود، احتمال افزایش عرضه توسط صرافی بانک‌ها و افزایش عرضه معامله‌گران با شناسایی سود، مانع از صعود شدید نرخ دلار شد و بازدهی دلار از ابتدای مهر به ۷/ ۱ درصد رسید. در روزهای اخیر ارزش جهانی دلار از سقف ۹‌ماهه بازگشت. موضوعی که می‌تواند عامل فشار بر نرخ دلار شود. همچنین روز پنج‌شنبه افزایش عرضه از سوی صرافی بانک‌ها نرخ دلار را تا سطح ۳۶۱۱ تومانی نیز پایین برد. اما در ادامه با افزایش تقاضا نرخ دلار به سطح ۳۶۲۴ تومانی رسید.

بازار سکه

سیگنال طلا به سکه

هر سکه طرح جدید با رشد هفتگی ۵/ ۱ درصدی برای سومین هفته متوالی صعودی شد. کمرنگ شدن احتمال پیروزی هیلاری کلینتون در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا با فشار بر شاخص دلار و افزایش تقاضای محافظه‌کارانه، نوسانات اونس طلا را نزدیک سطح ۱۳۰۰ دلاری حفظ کرده است. رشد تقاضای فیزیکی از سوی چین و صندوق‌های با پشتوانه طلا نیز عامل دیگر حمایت از طلا است. روز جمعه نیز شاهد بازگشت طلا به بالاتر از سطح ۱۳۰۰ دلاری بودیم. امری که می‌تواند امروز از سکه حمایت کند. انتظار می‌رود نزدیک شدن به انتخابات ریاست جمهوری (۱۸ آبان) از اونس طلا حمایت کند. اما تقویت احتمال افزایش نرخ بهره در ماه دسامبر، چشم‌انداز نزولی طلا در میان‌مدت را ارائه می‌دهد. در بازار ارز نیز افت ارزش جهانی دلار، با کاهش تقاضای آربیتراژی، همچنین احتمال افزایش عرضه معامله‌گران و صرافی بانک‌ها می‌تواند بر دلار فشار آورد.

بازار طلای جهانی

نوسان طلا در سطح 1300 دلاری

دیروز ساعت ۱۶ اونس طلای جهانی به قیمت ۱۳۰۰ دلار معامله ‌شد. افزایش تقاضای محافظه‌کارانه طلا با شانه به شانه شدن ترامپ و هیلاری کلینتون در نظرسنجی‌ها تنها چند روز پیش از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا (۱۸ آبان) عامل فشار بر شاخص دلار و تقویت ریسک‌گریزی معامله‌گران است. شاخص بازارهای سهام به کمترین سطح در ۴ ماه اخیر رسید. تقویت چشم‌انداز افزایش نرخ بهره آمریکا در ماه دسامبر با نتیجه نشست فدرال رزرو و با افزایش درآمدها و ایجاد ۱۶۱ هزار شغل جدید (سیگنالی از رشد تدریجی اشتغال با وجود اینکه کمتر از پیش‌بینی‌ها است) نیز نتوانست از شاخص دلار حمایت کند. کاهش احتمال تشدید سیاست‌های انبساطی بانک انگلیس و لزوم رای پارلمان برای آغاز پروسه خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا با تقویت پوند عامل فشار بر دلار شد. انتظار می‌رود ریسک سیاسی انتخابات د ر روز ماه آتی از طلا حمایت کند.

بازار اوراق مسکن

تداوم شیب نزولی «تسه»ها

اوراق تسهیلات مسکن اسفند۹۳ (تسه۹۳۱۲) با افت هفتگی ۱/ ۱ درصدی، چهارمین هفته افت متوالی را ثبت کردند. از ابتدای مهر با خروج تدریجی تقاضای فصل رونق مسکن (تابستان) افت اوراق رقم خورده است. پیش‌تر نیز تقویت سمت عرضه با تمدید مهلت اعتبار اوراق و کاهش نرخ سود حساب ویژه بانک مسکن بر قیمت اوراق عامل فشار بر «تسه»ها بود. به این ترتیب از ابتدای پاییز افت ۱۳ درصدی قیمت اوراق رقم خورده است. نرخ سود واقعی وام، با توجه به رابطه مستقیم قیمت و نرخ سود در سطح ۲۲ درصد قرار گرفته است (نسبت به ۷/ ۲۲ درصدی در ابتدای پاییز). موضوعی که با توجه به رشد کم‌شتاب قیمت مسکن (رشد ۴ درصدی قیمت در ۷ ماه ابتدایی سال) عامل دیگر فشار بر اوراق است. اما همچنان حمایت تقاضا (رشد ۲/ ۱۱ درصدی در ۷ ماه ابتدایی) مانع از افت شدید اوراق است.

بازار نفت

نفت در کف 5‌هفته‌ای

دیروز ساعت ۱۶ هر بشکه نفت خام آمریکا به قیمت ۴/ ۴۴ دلار معامله ‌شد. نگرانی‌ها از مازاد عرضه و کاهش خوش‌بینی‌ها به توافق اوپک در ۳۰ نوامبر، نفت را به کمترین سطح در ۵ هفته اخیر (۳/ ۴۴ دلار) رساند. روند نزولی نفت پس از بی‌نتیجه ماندن نشست اولیه برای تعیین سهم اعضای اوپک آغاز شد. گزارش اداره اطلاعات انرژی آمریکا (EIA) از افزایش ۴/ ۱۴ میلیون بشکه‌ای موجودی نفت تجاری آمریکا، بیشترین افزایش موجودی در ۳۰ سال اخیر عامل فشار بر قیمت نفت شد. همچنین پیش‌بینی‌ها از افزایش تولیدات اوپک در ماه اکتبر، دورنمای افزایش تولیدات غیراوپک شامل قزاقستان، برزیل و روسیه، در کنار چشم‌انداز رشد ۱۰ درصدی تولید نفت دریای شمال (بیشترین سطح در ۴ سال اخیر) نیز نگرانی‌ها از مازاد عرضه را تشدید کرده است. کارشناسان با عدم توافق اوپک، تشدید روند نزولی نفت را دور از انتظار نمی‌دانند.