یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند.

بازار سهام

چهارمین سقف‌شکنی در پاییز

دیروز شاخص کل بورس با رشد ۱۰۴۱ واحدی (۳/ ۱ درصدی) بیشترین رشد از ۲۲ اسفند را ثبت کرد و در سطح ۸۰ هزار و ۳۴۱ واحدی ایستاد. روز گذشته رشد بازار با حمایت قیمت جهانی کالاها از جمله مس و سنگ‌آهن رقم خورد. همچنین رشد قیمت جهانی اوره و متانول با خوش‌بینی به رشد سودآوری شرکت‌های پتروشیمی، عامل اقبال سهامداران از شرکت‌ها و هلدینگ‌های پتروشیمی بود. با وجود این، پس از محاسبه نرخ خوراک مایع پتروشیمی‌ها با ارز آزاد، احتمال محاسبه نرخ خوراک گازی بر اساس ارز آزاد باعث افزایش هزینه تولید این شرکت‌ها می‌شود. بازگشایی نماد «حکشتی» پس از برگزاری مجمع سالانه بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص گذاشت. ورود نقدینگی جدید از سوی سهامداران حقیقی رشد ۱/ ۵ درصدی شاخص را از ابتدای مهر رقم زده است. اما رشد انتظارات بیش از واقعیت می‌تواند با ایجاد فرصت فروش، مانع از رشد پایدار شاخص شود.

بازار ارز

معاملات ارزی در آرامش

روز گذشته، هر دلار آمریکا تقریبا بدون تغییر ماند و در نهایت به نرخ ۳۶۲۱ تومان معامله شد. در حالی آرامش نسبی میان معامله‌گران دلار به چشم می‌خورد که بازارساز نیز عرضه در نرخ‌های پایین را در دستور کار نداشت. بنابراین، عدم نرخ‌شکنی از سوی صرافی بانک‌ها باعث شد دلار نوسانات آرامی در معاملات دیروز تجربه کند. در بازار حواله‌ای نیز درهم تغییر محسوسی را تجربه نکرد و نتوانست محرکی برای دلار بازار تهران باشد. حضور مداوم بازارساز در شرایط افزایش نرخ‌ها و همچنین نزدیک شدن به هدف تک‌نرخی شدن ارز از جمله موانع رشد پرشتاب نرخ دلار محسوب می‌شوند. این در حالی است که نزدیک شدن به اربعین حسینی و در ادامه ماه آذر که به‌طور سنتی تقاضای ارز را بالا می‌برد، برخی را همچنان به رشد نرخ دلار امیدوار نگه داشته است.

بازار سکه

اهرم اونس برای سکه

دیروز، هر سکه طرح جدید با افزایش ۴ هزار تومانی به قیمت یک میلیون و ۱۱۱ هزار تومان معامله شد. گرچه دلار نوسان محدودی را تجربه کرد، اما افزایش قیمت پایان هفته اونس طلای جهانی نسبت به نرخ روز پنج‌شنبه از قیمت سکه حمایت کرد. افت شاخص دلار به دنبال افزایش ریسک انتخاب «ترامپ» به‌عنوان رئیس‌جمهور جدید آمریکا، مهم‌ترین عامل افزایش تقاضای طلای جهانی بود. به هر حال، معامله‌گران سکه همچنان نسبت به رشد بیشتر بازارهای اثرگذار امیدواری بیشتری دارند. موضوعی که سبب شده طی یک ماه گذشته، حباب سکه مثبت باشد. به عبارت دقیق‌تر، ارزش واقعی سکه بر اساس ضریبی از نرخ دلار در بازار تهران و قیمت جهانی اونس طلا تعیین می‌شود که در شرایط کنونی، قیمت سکه در بازار حدود ۲۰ هزار تومان بیشتر از این ارزش ذاتی است.

بازار طلای جهانی

دومین تلاش اونس برای صعود

هفته گذشته برای دومین هفته متوالی، اونس طلای جهانی با افزایش همراه شد و قیمت فلز زرد با بازدهی ۷/ ۰ درصدی به ۱۲۷۵ دلار رسید. عمده این رشد پس از اعلام خبر تحقیق و تفحص FBI آمریکا از موضوع استفاده هیلاری کلینتون از ایمیل شخصی رقم خورد. در حالی یک هفته به انتخابات ریاست جمهوری آمریکا باقی مانده که برخی تحلیلگران معتقدند این مساله می‌تواند بازی را به نفع ترامپ، نماینده جمهوری‌خواهان تغییر دهد که ریسک اقتصاد جهانی را افزایش داده و به قیمت طلا کمک می‌کند. به دنبال این خبر، شاخص دلار نیز افت کرد (نخستین کاهش هفتگی پس از ۴ هفته). هفته جاری اما، نشست کمیته بازار آزاد فدرال رزرو (FOMC) که البته به نظر کارشناسان تاثیر محدودی دارد و همچنین انتشار آمار اشتغال ماه اکتبر از دیگر رویدادهایی هستند که بر قیمت طلا اثرگذار خواهند بود.

بازار اوراق مسکن

مقاومت 80 هزار تومانی در برابر «تسه»ها

روز گذشته، اوراق تسهیلات مسکن اسفند ۹۳ (تسه۹۳۱۲) با افت ۱/ ۱ درصدی به قیمت ۷۷ هزار و ۹۰۲ تومان معامله شدند. این در حالی بود که اواسط هفته گذشته و با رسیدن به این کف قیمتی، شاهد چرخش نسبی نرخ‌ها در بازار اوراق تسهیلات مسکن بودیم. بنابراین، همچنان می‌توان بازه ۷۵ تا ۸۰ هزار تومانی را برای نوسان «تسه»ها معتبر ارزیابی کرد. از اواسط تابستان با افزایش جذابیت سپرده سرمایه‌گذاری ممتاز برای دریافت اوراق تسهیلات، سمت عرضه این اوراق در فرابورس تقویت شد. همزمان با آغاز پاییز تقاضای فصلی مسکن نیز فروکش کرد که هر دو عامل در برابر رشد بیشتر قیمت‌ها در بازار «تسه»ها مقاومت نشان دادند. از سوی دیگر، نرخ سود واقعی وام دریافتی از طریق سپرده‌های بانکی همچنان نسبت به وام‌های رقیب چندان به صرفه نیست و مانعی دیگر در برابر جهش قیمت‌ها در این بازار است.

بازار نفت

توقف صعود نفت پس از 5 هفته

هر بشکه نفت خام آمریکا با افت هفتگی ۲/ ۴ درصدی برای اولین بار در شش هفته اخیر نزولی شد. پیش‌تر خوش‌بینی‌ها با توافق اولیه اوپک برای کاهش سقف تولیدات، رشد ۲/ ۱۸ درصدی قیمت نفت را در ۵ هفته رقم زده بود. توافق نهایی بر سهم هر یک از اعضا در ۳۰ نوامبر صورت خواهد گرفت. با وجود این، اولین جلسه برای بررسی سهم تولید اعضا روز جمعه بدون نتیجه به اتمام رسید. تمایل عراق به افزایش تولیدات، در کنار ایران، لیبی و ونزوئلا چالش‌های مهمی را پیش روی توافق قرار داده است. روز شنبه نشست مزبور با اعضای غیراوپک از جمله مکزیک، آذربایجان و قزاقستان ادامه یافت. کاهش خوش‌بینی‌ها به توافق باعث فشار بر قیمت نفت شد. بنابراین اولین افت تعداد دکل‌های نفتی آمریکا (۴ موردی) در ۴ ماه اخیر و افت شاخص دلار نیز نتوانست از قیمت نفت حمایت کند.