یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند.

بیشترین رشد هفتگی شاخص از مرداد

شاخص کل بورس با رشد 55/ 1 درصدی برای سومین هفته متوالی صعودی و در بیشترین سطح از 25 فروردین ایستاد. رشد قیمت جهانی کالاها با توجه به سهم 60 درصدی صنایع کالایی در هفته اخیر از بازار حمایت کرد. خوش‌بینی‌ها به رشد سودآوری شرکت‌ها عامل حمایت از صنایع کالایی در هفته‌های اخیر بود. اما پیش‌خور شدن خوش‌بینی‌ها، نسبت قیمت به درآمد (P/ E) بازار را بالاتر 5/ 7 واحد (بیشتر از میانگین تاریخی) قرار داد. از ابتدای مهر شاهد افزایش فعالیت حقیقی‌ها در بازار هستیم. در هفته اخیر نیز تغییر مالکیت از سهامداران حقوقی‌ به حقیقی‌ به میزان 49 میلیارد تومان رقم خورد. افزایش فعالیت حقیقی‌ها سیگنال مثبتی برای بورس است؛ اما حرکت سهامداران بدون تحلیل و با هدف کسب سودهای کوتاه‌مدت و همچنین رشد انتظارات بیش از واقعیت، می‌تواند مانع از پایداری رشد شاخص شود.

حمایت جهانی از دلار

هر دلار آمریکا با رشد هفتگی ۸/ ۰ درصدی به نرخ ۳۶۲۰ تومان معامله شد. در هفته اخیر با حمایت عوامل بنیادین مجددا مقاومت سطح ۳۶۰۰ تومانی شکسته شد. رشد ۶/ ۳ درصدی ارزش دلار در سطح بین‌المللی رشد تقاضای آربیتراژی را در بازار داخلی رقم زد. همچنین تثبیت نرخ دلار بالاتر از سطح ۳۶۰۰ تومانی در ۴ روز معاملاتی اخیر، با تقویت انتظارات، معاملات فردایی را بالاتر از معاملات نقدی قرار داده است. موضوعی که عامل حمایت از نرخ دلار است. علاوه بر این با تاکید دولت بر تک‌نرخی شدن ارز و رشد همگام (۵ درصدی) نرخ ارز مبادله‌ای با نرخ ارز مرجع، شاهد تغییر نقش صرافی بانک‌ها هستیم. به صورتی که به جای تلاش بر فشار بر ارز، بیشتر اقدام به کنترل نوسانات ارز می‌کنند. بنابراین کاهش عرضه صرافی بانک‌ها نیز از فشار بر دلار کاسته است.

نگاه سکه به اونس طلا

هر سکه طرح جدید با رشد هفتگی 2/ 1 درصدی، برای دومین هفته متوالی صعودی شد. روز پنج‌شنبه با تداوم رشد شاخص دلار و رسیدن به سقف7ماهه بازگشت اونس طلا به زیر سطح 1270 دلاری رقم خورد. امری که قیمت سکه را با افت همراه کرد. در بازار ارز نیز روز پنج‌شنبه شاهد تداوم رشد نرخ دلار با حمایت عوامل بنیادین بودیم. اما چشم‌انداز افزایش عرضه توسط صرافی بانک‌ها برای کاهش نوسانات دلار به ویژه در مسیر صعود، می‌تواند دلار را از سطح مزبور بازگرداند. روز جمعه نیز در میانه معاملات، با انتشار آمار مناسب تولید ناخالص داخلی آمریکا، افت اونس طلا تا نزدیکی سطح 1260 دلاری رقم خورد. امری که می‌تواند امروز بر قیمت سکه اثرگذار باشد. همچنان انتظار می‌رود با توجه به ریسک انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و ریسک‌های اقتصادی در کوتاه‌مدت سطح 1250 دلاری از اونس طلا حمایت کند.

افت طلا با سیگنال آمریکا

دیروز ساعت ۱۶ اونس طلای جهانی به قیمت ۱۲۶۳ دلار معامله ‌شد. آمار تولید ناخالص داخلی سه‌ماه سوم آمریکا بیش از پیش‌بینی‌ها با حمایت از شاخص دلار (تقویت احتمال افزایش نرخ بهره در دسامبر) بر اونس طلا فشار آورد. پیش‌تر نیز شاهد حرکت اونس طلا در بازه ۱۲۶۰ تا ۱۲۷۰ دلاری بودیم. آمار مناسب اقتصادی آمریکا و تداوم افت پوند و یورو عوامل حمایت از شاخص دلار بودند. اظهارات یکی از مقامات بانک مرکزی اروپا با چشم‌انداز تداوم سیاست‌های انبساطی این بانک، عامل فشار بر یورو بود. همچنین با نگرانی‌ از ریسک‌های خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا، رشد تولید ناخالص داخلی انگلیس بیش از پیش‌بینی‌ها (تضعیف احتمال کاهش بیشتر نرخ بهره) نیز نتوانست مانع از افت پوند شود. با وجود حرکت شاخص دلار در سقف ۷‌ماهه، اما تقاضای فیزیکی و ریسک‌های سیاسی و اقتصادی مانع از افت شدید طلا در کوتاه‌مدت است.

افت آرام «تسه»ها

اوراق تسهیلات مسکن اسفند93 (تسه9312) با افت 05/ 0درصدی برای دومین هفته متوالی نزولی شدند. از ابتدای مهر با فاصله گرفتن از فصل پیک تقاضای مسکن، روند نزولی قیمت اوراق رقم خورد. به این ترتیب شاهد افت 12 درصدی «تسه»ها از ابتدای مهر هستیم. بنابراین با توجه به رابطه مستقیم قیمت و نرخ سود اوراق، در شرایط کنونی نرخ سود در سطح 22 درصد قرار گرفته است. در هفته اخیر «تسه»ها کمترین سطح از خرداد را لمس کردند. اما حمایت تقاضا بازگشت اوراق از سطح مزبور را رقم زد. به نظر می‌رسد همچنان حمایت تقاضا با نشانه‌های خروج تدریجی مسکن از تقاضا، نوسان اوراق در بازه 75 تا 80 هزار تومانی را رقم بزند. اما پایین بودن قدرت خرید متقاضیان در سقف کنونی وام و مازاد عرضه موجود در بخش مسکن، مانع از رشد همزمان عرضه و تقاضا شده است.

فشار «تردید در توافق» بر نفت

دیروز ساعت ۱۶ هر بشکه نفت خام آمریکا به قیمت ۳/ ۴۹ دلار معامله ‌شد. در روزهای اخیر شاهد نوسان قیمت نفت زیر سطح ۵۰ دلاری بودیم. نشست دوروزه برای بررسی سهم هر یک از اعضا با حضور برخی اعضای غیر اوپک شامل روسیه، آذربایجان، قزاقستان و برزیل روز گذشته در وین آغاز شد. اما توافق نهایی در نشست رسمی اوپک در ۳۰ نوامبر صورت می‌گیرد. تردیدها نسبت به توافق با احتمال عدم همکاری عراق، در کنار ایران، نیجریه و ونزوئلا عامل فشار بر قیمت نفت است. روز چهارشنبه کاهش ذخیره نفت تجاری آمریکا بر خلاف انتظارات (به میزان ۵۵۳ هزار بشکه) برای هفتمین هفته در ۸ هفته اخیر را شاهد بودیم. کاهش موجودی نفت تجاری در زمان فصل نگهداری پالایشگاه‌ها نامتعارف است. اما با تشدید تردیدها، با وجود کاهش ذخایر تجاری، افت یک درصدی نفت در روز چهارشنبه رقم خورد.