یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند.

بازار سهام

صعود بورس در فضای انتظاری

روز گذشته، شاخص بورس تهران در ادامه روند صعودی با افزایش ۲۴۰واحدی همراه شد. بنابراین از ابتدای پاییز نماگر بازار سهام رشد بیش از ۳ درصدی (معادل ۲۳۶۰ واحد) را تجربه می‌کند. این موضوع در شرایطی رخ داد که بار دیگر تک‌گروه‌ها و تک‌سهم‌ها توانستند دماسنج بورس را سبزپوش کنند. فولادی‌ها و سنگ آهنی‌ها با امید به وضعیت بازار جهانی و تولیدات داخلی میان نمادهای مثبت اثرگذار بر شاخص بورس قرار گرفتند. بوی رونق در فضای اقتصاد داخلی و جهانی در شرایطی شنیده می‌شود که همچنان برخی ابهامات در بازار سهام وجود دارد. رشد نسبتا پرشتاب قیمت‌ها در حالی است که هنوز نمی‌توان نسبت به هماهنگی آن با روند سودآوری شرکت‌ها اطمینان داشت. مساله‌ای که بخش مهمی از خریداران را در حالت انتظار و فروشندگان را در وضعیت آماده‌باش قرار داده که سدی برابر تداوم صعود پرشتاب قیمت‌ها است.

بازار ارز

خیز دلار با تقاضای آربیتراژی

دیروز در بازار ارز، نرخ دلار فاصله خود از کف 3600 تومانی را افزایش داد و با رشد یک‌روزه 13 تومانی، هر دلار آمریکا به 3620 تومان رسید. رشد نرخ درهم حواله‌ای با توجه به ثبات نسبت برابری دلار و درهم، مهم‌ترین عامل حمایت از نرخ‌ها در بازار تهران بود. در بازارهای جهانی، ضعف در اقتصادهای اروپایی و آسیایی و همچنین احتمال افزایش نرخ بهره در آمریکا باعث تقویت ارزش دلار شد. موضوعی که با ایجاد تقاضای آربیتراژی (استفاده از اختلاف نرخ‌های برابری میان ارزهای مختلف) موجب رشد دلار شد. با این حال، همچنان نگرانی از عرضه ارز از سوی صرافی بانک‌ها وجود دارد که می‌تواند مانعی جدی در برابر رشد قیمت‌ها در بازار ارز کشورمان باشد. از نگاه تکنیکال اما، ممکن است افزایش فاصله نرخ‌ها از سطح 3600 تومانی، مسیر رشد نرخ دلار در آینده را تسهیل کند.

بازار سکه

هم ‌نوایی سکه با دلار

روز گذشته، هر سکه طرح جدید با افزایش ۶ هزار تومانی به قیمت یک میلیون و ۱۰۹ هزار تومان معامله شد. گرچه طلای جهانی نوسان اندکی را تجربه می‌کرد، اما رشد ۱۳ تومانی نرخ دلار از قیمت سکه حمایت کرد. در بازار ارز با توجه به امکان مداخله صرافی بانک‌ها در سمت عرضه، نمی‌توان به رشد ادامه‌دار قیمت‌ها امیدوار بود. در بازار طلای جهانی نیز نوسانات محدودی در نیمه بالایی کانال ۱۲۰۰ دلاری مشاهده می‌شود. پس از شکست کف ۱۳۰۰ دلاری در بازار طلای جهانی، سکه نسبت به ریزش قیمت اونس طلا واکنش محدودی نشان داده است. مساله‌ای که باعث شده اندازه حباب سکه (بیشتر بودن قیمت بازاری از ارزش ذاتی سکه) به بیش از ۲۰ هزار تومان برسد. این موضوع عاملی است که در صورت عدم حمایت بازارهای ارز و طلای جهانی بر قیمت سکه فشار می‌آورد.

بازار طلای جهانی

جدال نیروهای مثبت و منفی بازار طلا

دیروز ساعت 16، هر اونس طلای جهانی به قیمت 1271 دلار معامله ‌شد. پس از افت اخیر طلای جهانی به کانال 1200 دلاری، هنوز این بازار نتوانسته به سطح 1300 دلار نزدیک شود. به‌نظر می‌رسد آمارها و عوامل اقتصادی در تقابل با ریسک‌های سیاسی قرار گرفته‌اند. به عبارت دقیق‌تر، بالا بودن شاخص دلار و آمارهای نسبتا مناسب از اقتصادهای بزرگ دنیا عامل فشار بر قیمت طلا محسوب می‌شوند. این در حالی است که موضوع خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا و انتخابات ریاست جمهوری آمریکا ریسک‌های مهمی برای اقتصاد جهانی به شمار می‌آیند که در شرایط کنونی از قیمت‌ها حمایت می‌کنند. به هر حال، احتمال افزایش نرخ بهره آمریکا که با اظهارات متناقض مقامات فدرال رزرو همراه است، اصلی‌ترین عامل اقتصادی است که می‌تواند قیمت‌ها در بازار طلای جهانی را تحت‌تاثیر خود قرار دهد.

بازار اوراق مسکن

تغییر مسیر «تسه»ها پس از هفت روز

روز گذشته، اوراق تسهیلات مسکن اسفند ۹۳ (تسه۹۳۱۲) با افزایش ۷۵/ ۱ درصدی به قیمت ۷۸ هزار و ۵۷۸ تومان معامله شدند. «تسه»ها که هفت روز متوالی با افت قیمت مواجه بودند، روز گذشته مجددا با اقبال خریداران، رشد نسبی را تجربه کردند. پس از اوج‌گیری قیمت اوراق تسهیلات مسکن در میانه تابستان (رسیدن به سطح ۱۰۰ هزار تومانی) مسیر اصلاحی قیمت‌ها در این بازار ادامه یافت. کاهش تقاضا بر‌اساس سنت بازار مسکن پس از عبور از تابستان از یکسو و تقویت سمت عرضه وام، مهم‌ترین عواملی هستند که قیمت‌ها در این بازار را با کاهش مواجه کردند. به‌نظر می‌رسد محدوده ۷۵ تا ۸۰ هزار تومانی در شرایط کنونی عرضه و تقاضا، بازه متعادل اوراق تسهیلات مسکن باشد؛ محدوده‌ای که پیش از آغاز فصل تقاضای مسکن (از خرداد) نوسان قیمت‌ها را شاهد بود.

بازار نفت

تلاش نفت برای حفظ کانال ۵۰ دلاری

دیروز ساعت 16، هر بشکه نفت خام آمریکا به قیمت 5/ 50 دلار معامله ‌شد. در شرایطی که معامله‌گران نسبت به توافق اوپک با وجود تردیدها امیدوارند، بزرگان نفتی ترافیکی از ملاقات با یکدیگر را تجربه می‌کنند. به عقیده کارشناسان، تا تعیین تکلیف نهایی بحث توافق اوپک برای کاهش تولیدات، بازار نفت تمایلی به واگذاری سطح 50 دلاری ندارد. در این خصوص، مدیر آژانس بین‌المللی انرژی (IEA) نسبت به اثرگذاری کاهش عرضه اوپک مردد است و با توجه به وضعیت تقاضای موجود، متعادل شدن عرضه و تقاضای نفت را تا نیمه سال 2017 بعید ارزیابی می‌کند. این هفته، حجم ذخایر نفت آمریکا می‌تواند عاملی کوتاه‌مدت برای نوسان قیمت نفت باشد. گرچه نظرسنجی رویترز انتظار افزایش 800 هزار بشکه‌ای ذخیره نفت را دارد، اما در صورت غافلگیری آمار رسمی اداره اطلاعات انرژی آمریکا (مشابه هفته گذشته) می‌توان شاهد یک رالی صعودی در بازار نفت بود.