یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند.

بازار سهام

تقویت خوش‌بینی به بورس

شاخص کل بورس با رشد ماهانه ۱/ ۲ درصدی و رشد هفتگی ۶/ ۰ درصدی برای اولین‌بار از شهریور بالاتر از سطح ۷۸ هزار واحدی ایستاد. رشد ۷۷درصدی حجم و ۶۹ درصدی ارزش معاملات نسبت به میانگین شهریور در مهر، در کنار تغییر مالیکت ۵۵ میلیارد تومانی به نفع حقیقی‌ها، به افزایش فعالیت حقیقی‌ها در بازار اشاره دارد. بخشی از این نقدینگی با هدف کسب‌ سودهای کوتاه‌مدت وارد نمادهای کوچک‌تر شد. بنابراین شاخص کل هم‌وزن (اثرگذاری یکسان نمادها) رشد ماهانه ۶/ ۴ درصدی را ثبت کرد. در هفته‌های اخیر با توجه به رشد قیمت جهانی کالاها، در کنار تثبیت قیمت نفت بالاتر از سطح ۵۰ دلاری، خوش‌بینی به گزارش‌های مناسب ۶ماهه شرکت‌های کالایی را تقویت کرده است اما همچنان حرکت معامله‌گران بر مبنای اخبار، عدم پایداری رشد در برخی شاخص صنایع را به دنبال داشت. انتشار گزارش‌های مالی شرکت‌ها می‌تواند حرکت بازار بر مبنای تحلیل را تقویت کند.

بازار ارز

کم‌واکنشی دلار به ارزش جهانی

هر دلار آمریکا با رشد ماهانه ۸/ ۰ درصدی به نرخ ۳۵۹۳ تومان معامله شد. در یک ماه اخیر رشد ۱/ ۳ درصدی ارزش دلار در سطح جهانی رقم خورد. موضوعی که با رشد تقاضای آربیتراژی عامل حمایت از نرخ دلار در بازار داخلی شد. با این وجود در بازار داخلی، با افزایش عرضه توسط صرافی بانک‌ها شاهد کم‌واکنشی دلار به رشد ارزش جهانی آن بودیم. به این ترتیب با وجود عبور دلار از سطح ۳۶۰۰ تومانی برای اولین بار از بهمن، اما تنها ۲ روز بالاتر از سطح مزبور ایستاد. عدم توانایی دلار برای رشد بیشتر، افزایش عرضه از سوی معامله‌گران با شناسایی سود را نیز به دنبال داشت. به این ترتیب میانگین دلار در ماه مهر در سطح ۳۵۸۶ تومانی قرار گرفت. قرار گرفتن ارزش جهانی دلار در سطح ۷ ماهه روز جمعه، می‌تواند با رشد تقاضای آربیتراژی از دلار حمایت کند.

بازار سکه

ریزش سکه با طلا

هر سکه طرح جدید با افت ماهانه ۲ درصدی همراه شد. در یک ماه اخیر افت ۴ درصدی اونس طلای جهانی (حدود ۶۰ دلاری) در شرایط رشد ۸/ ۰ درصدی نرخ دلار و کاهش تقاضای مناسبتی با قرار داشتن در ماه محرم، عامل فشار بر قیمت سکه شد. در ماه اخیر اونس طلای جهانی با تقویت احتمال افزایش نرخ بهره در ماه دسامبر و شکستن سطح تکنیکال ۱۳۰۰ دلاری، به کف ۱۲۵۰ دلاری رسید. همچنان انتظار می‌رود سطح مزبور در کوتاه‌مدت از طلا حمایت کند. در بازار ارز نیز با وجود رشد ۸/ ۰ درصدی نرخ دلار، شاهد مقاومت سطح ۳۶۰۰ تومانی در برابر رشد دلار بودیم. اما خوش‌بینی به حمایت دلار و انتظار بازگشت طلا از سطح مزبور، باعث کم‌واکنشی سکه به اونس طلا و بزرگ شدن حباب (بیشتر بودن قیمت بازاری از ارزش ذاتی) سکه شد.

بازار طلای جهانی

حبس بازه‌ای اونس طلا

دیروز ساعت ۱۶ اونس طلای جهانی به قیمت ۱۲۶۶ دلار معامله شد. بر همین اساس شاهد حبس بازه‌ای طلا در بازه ۱۲۶۰ تا ۱۲۷۲ دلاری هستیم. با وجود فشار شاخص دلار (در سقف ۷ ماهه) اما افزایش تقاضای فیزیکی طلا از سوی صندوق‌های با پشتوانه طلا و تقاضای فیزیکی هند و چین از طلا حمایت می‌کند. تقویت احتمال افزایش نرخ بهره آمریکا در ماه دسامبر با آمار مناسب مسکن بیشتر از پیش‌بینی‌ها و افت یورو به کف ۴‌ماهه با چشم‌انداز تداوم سیاست‌های انبساطی اروپا، در کنار افت یوآن از شاخص دلار حمایت کرد. چشم‌انداز تشدید سیاست‌های انبساطی ژاپن و اروپا در مقابل سیاست‌های انقباضی آمریکا(افزایش نرخ بهره) چشم‌انداز رشد شاخص دلار را ارائه می‌دهد. بنابراین با اینکه انتظار حمایت سطح ۱۲۵۰ دلاری در کوتاه‌مدت می‌رود اما بانک جهانی با چشم‌انداز کاهش تقاضای محافظه‌کارانه و رشد شاخص دلار، سطح ۱۲۱۹ دلاری طلا را برای سال آینده پیش‌بینی کرد.

بازار اوراق مسکن

دومین ماه متوالی افت «تسه»ها

اوراق تسهیلات مسکن اسفند۹۳ (تسه۹۳۱۲) با افت ماهانه ۲/ ۷درصدی و افت هفتگی ۴/ ۳ درصدی به قیمت ۸۲ هزار و ۹۸۲ تومان معامله شدند. در ماه مهر با خروج تقاضای فصلی مسکن، میانگین اوراق به سطح ۸۵ هزار و ۵۰۰ تومان رسید که افت ۸/ ۶ درصدی نسبت به میانگین قیمت اوراق در فصل تابستان را نشان می‌دهد. با نشانه‌های کاهش تقاضا از شهریور، «تسه»ها در دو ماه اخیر افت ۱۶ درصدی را ثبت کردند. بالا بودن نرخ سود واقعی وام (۳/ ۲۲ درصد) با توجه به رابطه مستقیم قیمت و نرخ سود نیز عامل فشار بر اوراق است. این در شرایطی است که نرخ سود اسمی وام رقیب (صندوق‌های سپرده بانک مسکن) به زیر ۱۰ درصد کاهش داشت. همچنان با چشم‌انداز خروج تدریجی مسکن از رکود، بازدهی اوراق از ابتدای سال ۲/ ۱ درصد است، بنابراین انتظار می‌رود حرکت نزولی اوراق تدریجی باشد.

بازار نفت

تشدید نوسانات نفت

دیروز ساعت ۱۶ هر بشکه نفت خام آمریکا به قیمت ۷/ ۵۰ دلار معامله شد. روز چهارشنبه با گزارش اداره اطلاعات آمریکا(EIA) از کاهش ۳/ ۵ میلیون بشکه حجم ذخایر نفت تجاری، برخلاف پیش‌بینی‌ها قیمت نفت به بیشترین سطح در ۱۵ ماه اخیر (۹۳/ ۵۱ دلار) رسید. اما در ادامه قرار گرفتن شاخص دلار در سقف ۷ ماهه در کنار اظهارات مدیرعامل روزنفت روسیه از امکان افزایش تولیدات به میزان ۴ میلیون بشکه در روز، روز پنج‌شنبه افت ۲ درصدی نفت را رقم زد. بااین وجود، وزیر انرژی روسیه از اقدام مشترک با سایر تولیدکنندگان برای کاهش نفت حمایت کرد. این در شرایطی است که تولیدات روسیه در اکتبر رکورد بیشترین تولیدات از ۱۹۹۱ را شکست. برآیند این عوامل نوسان اندک نفت در روز جمعه را رقم زد. با چشم‌انداز کاهش تولیدات اوپک، بانک جهانی پیش‌بینی قیمت نفت سال ۲۰۱۵ را ۲ دلار (۵۵ دلار) افزایش داد.