یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند.

بازار سهام

حرکت آرام شاخص در مسیر صعود

دیروز شاخص کل بورس با رشد ۱۴۲ واحدی (۲/ ۰ درصدی) همراه شد. روز گذشته برای ششمین روز در ۷ روز معاملاتی اخیر رشد شاخص رقم خورد. با وجود این انتظار می‌رود سطح ۷۸ هزار واحدی در مقابل رشد بیشتر شاخص مقاومت کند. روز گذشته با حمایت حقوقی‌ها نماد «جم» بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص داشت. «پترول» نیز که سهامدار بخشی از پتروشیمی جم است دومین تاثیر مثبت را بر شاخص داشت. همچنین در ادامه رشدهای چشمگیر گروه فلزات اساسی و پالایشی به نظر می‌رسد شناسایی سود میان معامله‌گران عامل فشار بر نمادهای این گروه‌ها است. عدم پایداری رشد نمادهای بزرگ‌تر و تحرک معامله‌گران در نمادهای کوچک‌تر رشد ۴ درصدی شاخص کل هم‌وزن (‌اثرگذاری یکسان نمادها) از ابتدای مهر، در مقابل رشد ۸/ ۱ درصدی شاخص کل را رقم زده است. همچنان انتشار صورت‌های مالی می‌تواند با تقویت تحلیل‌پذیری، رشد پایدار را رقم بزند.

بازار ارز

افت دلار با سیگنال جهانی

دیروز هر دلار آمریکا با افت ۲ تومانی به نرخ ۳۵۸۹ تومان معامله شد. روز گذشته کاهش تقاضای آربیتراژی به دلیل کاهش ارزش دلار در بازار استانبول، عامل فشار بر نرخ دلار بود. علاوه بر این افت نرخ درهم، با توجه به نرخ برابری دلار و درهم نیز بر دلار فشار آورد. ارزش دلار در سطح جهانی در یک ماه اخیر با رشد ۲ درصدی همراه شده است. اما تداوم کاهش ارزش دلار در سطح بین‌المللی (پس از رسیدن به سقف ۷ ماهه) با کاهش تقاضای آربیتراژی می‌تواند فشار بر دلار را تشدید کند. در روزهای اخیر با حمایت عوامل بنیادین شاهد عبور دلار از سطح روانی ۳۶۰۰ تومانی بودیم. اما تقویت احتیاط میان معامله‌گران با چشم‌انداز افزایش عرضه از سوی معامله‌گران و همچنین با افزایش عرضه صرافی بانک‌ها، دلار نتوانست بالاتر از سطح مزبور بماند.

بازار سکه

حمایت طلا از سکه

دیروز هر سکه طرح جدید با رشد ۶ هزار تومانی به قیمت یک میلیون و ۹۲ هزار تومان معامله شد. در شرایط افت اندک نرخ دلار، رشد اونس طلای جهانی عامل حمایت از قیمت سکه شد. روز گذشته با افت شاخص دلار نوسانات اونس طلای جهانی در بازه ۱۲۵۸ تا ۱۲۶۴ دلاری رقم خورد. در روزهای اخیر با تقویت احتمال افزایش نرخ بهره آمریکا در ماه دسامبر (عامل فشار بر طلا) نوسانات طلا در سطح ۱۲۵۰ تا ۱۲۶۳ دلار محدود شده است. اما ریسک‌های سیاسی از جمله انتخابات آمریکا و ریسک‌های اقتصادی مانع از افت بیشتر طلا زیر سطح ۱۲۵۰ دلاری است. در بازار ارز نیز از روز یکشنبه شاهد تداوم روند نزولی دلار هستیم. با وجود این حمایت عوامل بنیادین از جمله با افزایش ارزش دلار در سطح بین‌المللی، همچنان مانع از افت شدید نرخ دلار است.

بازار طلای جهانی

حمایت شاخص دلار از طلا

دیروز ساعت ۱۶ اونس طلای جهانی به قیمت ۱۲۶۱ دلار معامله ‌شد. افت شاخص دلار از سقف ۷ ماهه از اونس طلای جهانی حمایت کرد. آمارهای نامناسب اقتصادی آمریکا (افت شاخص تولیدات نیویورک و رشد تولیدات صنعتی کمتر از پیش‌بینی‌ها) بر شاخص دلار فشار آوردند. روز گذشته نایب رئیس فدرال رزرو، فیشر اشاره کرد که پایین نگه داشتن نرخ بهره برای مدت طولانی مناسب نیست. همچنان احتمال افزایش نرخ بهره در ماه دسامبر بالا است. اما تقویت احتمال تداوم سیاست‌های انبساطی آمریکا با تقویت تردیدها به روند افزایش نرخ بهره در بلندمدت، مانع از رشد شدید شاخص دلار است. روز گذشته رشد پوند (با رسیدن نرخ تورم به بیشترین سطح در ۲ سال اخیر) نیز عامل فشار بر شاخص دلار بود. افت شاخص دلار با حمایت از بازارهای کالایی از بورس‌های جهانی حمایت کرد و تقاضای محافظه‌کارانه طلا را کاهش داد.

بازار اوراق مسکن

نوسان اندک «تسه»ها

دیروز اوراق تسهیلات مسکن اسفند ۹۳ (تسه۹۳۱۲) با افت ۱/ ۰ درصدی به قیمت ۸۴ هزار و ۶۲۱ تومان معامله شدند. با کاهش تقاضای فصلی، از ابتدای مهر شاهد حرکت «تسه»ها در بازه ۸۶ تا ۸۴ هزار تومانی بودیم. اوراق جدیدتر نیز در شرایط کنونی نزدیک سطح ۸۵ هزار تومانی حرکت می‌کنند؛ این اوراق در اوج تقاضای تابستان بالاتر از سطح ۱۰۰ هزار تومانی حرکت می‌کردند. با این وجود در یک ماه اخیر شاهد حمایت کف ۸۳ هزار تومانی از اوراق بودیم. چشم‌انداز خروج تدریجی مسکن و نشانه‌های خروج تقاضای مسکن از رکود، با رشد تعداد معاملات و قیمت مسکن در ۶ ماه ابتدایی سال عامل حمایت از اوراق است. با توجه به رابطه مستقیم میان قیمت و نرخ سود، در شرایط کنونی نرخ سود واقعی وام در سطح ۴/ ۲۲ درصد (۱۰ واحد درصد کمتر از اوج تابستان) قرار گرفته است.

بازار نفت

نفت در سطح روانی 50 دلاری

دیروز ساعت ۱۶ هر بشکه نفت خام آمریکا به قیمت ۴/ ۵۰ دلار معامله ‌شد. افت شاخص دلار از سقف ۷ ماهه و نشانه‌های کاهش مازاد عرضه عامل حمایت از قیمت نفت شد. در گزارشی موسسه Bernstein Energy اعلام کرد که افزایش ذخایر نفت تجاری در سطح بین‌المللی در سه ماه سوم ۲۰۱۶، با ۱۷ میلیون رشد، کمترین میزان رشد ذخیره نفت تجاری از سه ماه چهارم ۲۰۱۴ است. این عامل در کنار کاهش موجودی نفت تجاری شناور، عوامل خوش‌بینی به کاهش مازاد عرضه هستند. در هفته‌های اخیر توافق اولیه اعضای اوپک و در ادامه حمایت روسیه از کاهش تولیدات رشد قیمت نفت را رقم زد و قیمت نفت را بالاتر از سطح ۵۰ دلاری قرار داد. نشست ۳۰ نوامبر سهم هر یک از اعضا را مشخص می‌کند. با وجود این به دلیل تمایل ایران، لیبی و نیجریه برای افزایش تولیدات اثرگذاری این توافق بر تعادل بازار نفت مورد تردید است.