یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند.

بازار سهام

عقبگرد بورس از سطح روانی

شاخص کل بورس تهران روز گذشته با افت ۳۱۷ واحدی مواجه شد. نمادهایی که در معاملات شنبه بیشترین کمک را به رشد شاخص کل داشتند، دیروز با افت قیمتی خود بر شاخص کل فشار وارد کردند؛ نمادهای «خساپا»، «شبندر»، «خودرو» و «فولاد» در مجموع ۱۷۶واحد از افت شاخص کل را رقم زدند. پس از رشد ۹/ ۰ درصدی شاخص در ۴ روز متوالی، با نزدیک شدن به سطح ۷۸ هزار شاهد عقبگرد ۴/ ۰ درصدی این نماگر بودیم. در این مدت سهام خودرویی و پالایشی موتورهای اصلی رشد شاخص بودند. در حالی‌که همچنان دلایل بنیادی قدرتمندی برای حمایت از سهام مشاهده نمی‌شود، افت قیمت سهام این گروه‌ها دور از انتظار نبود. در شرایط کنونی به نظر می‌رسد بار دیگر توجه بازار به عوامل بنیادی معطوف شود، انتشار صورت‌های مالی تا پایان مهر می‌تواند در کانون توجهات بازار قرار گیرد.

بازار ارز

کم‌نوسانی دلار روی سطح روانی

دیروز هر دلار آمریکا با افت ۶ تومانی به نرخ ۳۵۹۸ تومان معامله شد. افزایش عرضه از سوی صرافی بانک‌ها بر نرخ دلار فشار وارد کرد. دلار برای ادامه روند صعودی نیازمند پایداری در کانال جدید است. مشابه روند کنونی را در ماه‌های گذشته شاهد بوده‌ایم. با این حال تقاضای قدرتمندتری نسبت به گذشته برای غلبه بر عرضه بازارسازان ارزی نیاز است. رشد ارزش دلار در بازار جهانی در هفته‌ گذشته با اثرگذاری بر نرخ درهم (نسبت برابری ثابت درهم دلار در بازار حواله‌ای) به بازار داخل منعکس شد. در صورتی‌که ارزش دلار با آغاز هفته بازار جهانی به روند صعودی ادامه دهد احتمال انعکاس آن در بازار داخل نیز با افزایش تقاضای آربیتراژی و همچنین رشد نرخ درهم وجود دارد. در این شرایط می‌توان کم‌نوسانی کنونی دلار را استراحت دلار برای صعود دوباره ارزیابی کرد.

بازار سکه

همراهی سکه با دلار

دیروز هر سکه طرح جدید با افت هزار تومانی مواجه شد. افت نرخ دلار عامل فشار بر قیمت سکه بود. در حالی‌که از ابتدای مهر طلای جهانی افت بیش از ۳/ ۵ درصدی را تجربه کرده، اما قیمت سکه در بازار داخلی با افت کمتر از ۳ درصدی مواجه شده است؛ ۹/ ۰ درصد از افت اونس با رشد نرخ دلار در بازار داخل جبران شده است. از طرفی به منظور تعدیل اثر افت طلا شاهد ایجاد حباب (بیشتر بودن قیمت بازاری از ارزش ذاتی) در قیمت سکه هستیم. در شرایط کنونی انتظار نوسانات شدید نرخ دلار در سطوح قیمتی کنونی وجود ندارد. گرچه به نظر می‌رسد طلا به کف قیمتی خود برخورد کرده است، اما همچنان احتمال افت قیمت اونس با تقویت چشم‌انداز افزایش نرخ بهره آمریکا و همچنین رشد ارزش دلار در بازار جهانی وجود دارد.

بازار طلای جهانی

طلا روی سطح حمایتی

هر اونس طلای جهانی با افت هفتگی ۶/ ۰ درصدی مواجه شد. احتمال افزایش نرخ بهره آمریکا رشد ارزش دلار و افت قیمت طلا را به دنبال داشت. هفته قبل در حالی‌که بازار انتظار افزایش نرخ بهره تا پایان سال جاری را نداشت، انتشار صورتجلسه نشست پیشین فدرال رزرو بار دیگر احتمال افزایش نرخ بهره را پیش کشید. در این میان انتشار آمار مناسب از اقتصاد آمریکا نیز مزید بر علت برای رشد ارزش دلار شد. با این حال اونس نسبت به سطح حمایتی ۱۲۵۰ دلار واکنش نشان داد و با وجود افت مقطعی اونس به کمتر از این سطح در معاملات روز جمعه در ادامه بازگشت دوباره قیمت طلا را شاهد بودیم. ۵۲ درصد از کارشناسان در نظرسنجی کیتکو رشد قیمت طلا را پیش‌بینی کرده‌اند. ۲۴ درصد از کارشناسان نیز انتظار دارند طلا در هفته جاری بازار جهانی افت کند.

بازار اوراق مسکن

حرکت «تسه»ها روی میانگین پاییز

اوراق تسهیلات مسکن اسفند ۹۳ (تسه۹۳۱۲) در معاملات دیروز با افت ۷/ ۰ درصدی به قیمت ۸۵ هزار و ۷۸۷ تومان معامله شدند. با قرار گرفتن در ماه پایانی فصل تقاضای سنتی مسکن (تابستان) قیمت این اوراق در مسیر نزولی قرار گرفت. این روند تا ابتدای پاییز ادامه یافت، در ادامه اما شاهد حرکت کم‌نوسان «تسه»ها هستیم. میانگین قیمتی «تسه۹۳۱۲» از ابتدای مهر معادل ۸۵ هزار و ۷۰۰ بوده است. تعادل عرضه و تقاضا ثبات نسبی کنونی قیمت «تسه»ها را رقم زده است. در این میان همچنان نرخ سود وام مسکن در سطوح بالاتری نسبت به وام‌های رقیب و همچنین انتظارات آتی از تورم و نرخ سود بانکی قرار دارد. از سوی دیگر نشانه‌های مثبت از فاصله گرفتن معاملات مسکن از فضای رکودی حاکی از افزایش تقاضا برای مسکن و وام است که از نرخ‌های سود کنونی حمایت‌ می‌کند.

بازار نفت

امیدواری طلای سیاه به غول‌های نفت

قیمت هر بشکه نفت خام آمریکا با رشد هفتگی ۱/ ۱ درصدی مواجه شد. گرچه افزایش ۹/ ۴ میلیون بشکه‌ای ذخایر نفت خام آمریکا، رشد ۲۲۰ هزار بشکه‌ای تولیدات اوپک در سپتامبر بر قیمت نفت فشار وارد کرد اما خوش‌بینی به تسریع تعادل عرضه و تقاضای نفت با توافق احتمالی میان تولیدکنندگان بزرگ، از قیمت نفت حمایت کرد. با این حال تداوم رشد ارزش دلار در بازار جهانی بر شاخص بازارهای کالایی فشار وارد کرد. روز جمعه همچنین افزایش ۴ موردی دکل‌های نفتی آمریکا و احتمال سرعت گرفتن تولیدات شیل با ادامه رشد قیمت عامل فشار بر نفت بود. در این خصوص آژانس بین‌المللی انرژی (IEA) به تسریع روند بازگشت تولیدکنندگان شیل با افزایش قیمت نفت تا سطح ۶۰ دلار اشاره کرد. در شرایط کنونی مشارکت احتمالی روسیه و اعضای اوپک در طرح فریز نفتی مهم‌ترین عامل حمایتی از نفت است.