یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند.

بازار سهام

حمایت نمادهای بزرگ‌تر از شاخص

دیروز شاخص کل بورس با رشد ۲۳۱ واحدی (۳/ ۰ درصدی) همراه شد. روز گذشته صنایع کالایی از شاخص کل حمایت کردند. رشد ۱۷ درصدی قیمت نفت در ۴ هفته اخیر و حرکت نفت بالاتر از ۵۰ دلار اقبال معامله‌گران به شرکت‌های پالایشی، بدون توجه به رشد همزمان قیمت مواد اولیه و قیمت محصولات این شرکت‌ها را رقم زد. همچنین با تعدیل مثبت ۲۴‌درصدی پیش‌بینی سودآوری «کچاد» و رشد قیمت جهانی سنگ‌آهن در هفته اخیر نماد «کگل» پیش از انتشار گزارش ۶ماهه سومین نماد تاثیرگذار مثبت بر شاخص بود. در فضای مثبت بازار، رشد نمادهای خودرویی تداوم یافت اما پیش‌خور شدن اخبار مثبت و تمایل معامله‌گران به کسب سودهای کوتاه‌مدت، صف‌های خرید را با عرضه‌های سنگین مواجه می‌کند، بنابراین عدم پایداری رشد در نمادهای کوچک‌تر، حرکت مخالف شاخص کل و شاخص کل هم‌وزن (اثرگذاری یکسان نمادها) را رقم زد.

بازار ارز

نوسان دلار بالاتر از 3600 تومان

دیروز هر دلار آمریکا با رشد ۲ تومانی به نرخ ۳۶۰۴ تومان معامله شد. افزایش نرخ درهم و عبور از سطح ۹۸۵ تومانی، با توجه به نرخ برابری ثابت دلار و درهم، عامل حمایت از دلار شد. به این ترتیب برای دومین روز متوالی شاهد تداوم دلار بالاتر از سطح روانی ۳۶۰۰ تومانی بودیم. در هفته اخیر ارزش دلار در سطح جهانی با بیشترین رشد در ۷ ماه اخیر همراه شد، موضوعی که با رشد تقاضای آربیتراژی عامل حمایت از دلار است، بنابراین حمایت عوامل بنیادین، معاملات آتی را بالاتر از معاملات نقدی قرار داده است. با این وجود احتمال افزایش عرضه از سوی صرافی بانک‌ها و افزایش عرضه معامله‌گران با شناسایی سود، مقاومت معاملات نقدی دلار در مقابل رشد بیشتر در سطوح کنونی را رقم زده است. قرار داشتن در ماه محرم نیز کاهش حجم معاملات را به دنبال دارد.

بازار سکه

افت سکه با سیگنال طلا

دیروز هر سکه طرح جدید با افت ۲ هزار تومانی به قیمت یک میلیون و ۸۴ هزار تومان معامله شد. افت اونس طلای جهانی در آخرین روز معاملاتی با وجود رشد اندک نرخ دلار، عامل فشار بر قیمت سکه شد. روز جمعه با تقویت ریسک‌پذیری میان معامله‌گران و رشد شاخص دلار (با آمارهای مناسب اقتصادی آمریکا) اونس طلا به کف ۱۲۵۰‌دلاری رسید. به دلیل ریسک‌های موجود انتظار حمایت کف ۱۲۵۰ دلاری از طلا می‌رود. در بازار ارز نیز با توجه به رشد ارزش دلار در سطح بین‌المللی، عوامل بنیادین از دلار حمایت می‌کنند، با این وجود تقویت احتیاط میان معامله‌گران در سطح ۳۶۰۰ تومانی مانع از رشد شدید نرخ دلار است اما نوسان دلار بالاتر از سطح ۳۶۰۰ تومانی با کم‌واکنشی سکه نسبت به افت اونس طلای جهانی، حباب (بیشتر بودن قیمت بازاری از ارزش ذاتی) سکه را بزرگ‌تر کرد.

بازار طلای جهانی

توقف اونس طلا در کف

اونس طلای جهانی با افت هفتگی ۶/ ۰ درصدی برای سومین هفته متوالی نزولی شد و به قیمت ۵/ ۱۲۵۰ دلار معامله شد. رشد ۴/ ۱ درصدی شاخص دلار عامل فشار بر اونس طلای جهانی بود. انتشار صورتجلسه نشست اخیر فدرال‌رزرو، آمار مناسب نرخ تورم تولیدکننده بیشتر از پیش‌بینی‌ها و بیشترین رشد ماهانه آمار خرده‌فروشی در سه ماه با تقویت احتمال افزایش نرخ بهره آمریکا در نشست دسامبر شاخص دلار را به سقف ۷ ماهه رساند. با این وجود اظهارات رئیس فدرال‌رزرو، چشم‌انداز تداوم سیاست‌های انبساطی را تقویت کرد، اما گزینه افزایش نرخ بهره در نشست دسامبر همچنان پابرجا است. نشست بعدی فدرال‌رزرو (اول و ۲ نوامبر) می‌تواند تصویر روشن‌تری ارائه دهد. همچنان ریسک‌های اقتصادی موجود، با چشم‌انداز مبهم رشد اقتصاد جهانی و ریسک‌های سیاسی از جمله انتخابات آمریکا حمایت سطح ۱۲۵۰ دلاری از اونس طلا را تقویت کرده است.

بازار اوراق مسکن

شیب ملایم حرکت «تسه»ها

دیروز اوراق تسهیلات مسکن اسفند۹۳ (تسه۹۳۱۲) با رشد ۶/ ۰‌درصدی به قیمت ۸۶ هزار و ۳۶۵ تومان معامله شدند. در شرایط کنونی حمایت سمت تقاضا، با توجه به نشانه‌های وارد‌شدن مسکن به فاز پیش‌رونق با افزایش تعداد معاملات و قیمت مسکن از ابتدای سال‌جاری مانع از افت شدید قیمت اوراق است. با این وجود کاهش تقاضای فصلی نسبت به تابستان، افت ۵/ ۶ درصدی میانگین قیمت اوراق را در مهر نسبت به ۳ ماه تابستان رقم زده است. علاوه بر این با توجه به رابطه مستقیم میان قیمت و نرخ سود، نرخ سود واقعی اوراق از ۴/ ۲۳ درصد در اوج مرداد، در شرایط کنونی به ۵/ ۲۲ درصد رسیده است. همچنان بالاتر بودن نرخ سود وام اوراق درشرایط رشد غیرتورمی قیمت مسکن (رشد ۲/ ۳ درصدی در ۶ ماه نخست) عامل دیگر فشار بر اوراق است.

بازار نفت

صعود متوالی نفت

هر بشکه نفت خام آمریکا با رشد ۱/ ۱ درصدی برای چهارمین هفته متوالی صعودی شد. با تقویت خوش‌بینی‌ها به اقدام مشترک روسیه با اوپک برای کاهش سطح تولیدات، قیمت نفت برنت به بالاترین سطح در ۱۵ ماه اخیر رسید. طی هفته نیز شاهد تداوم قیمت نفت WTI بالاتر از سطح ۵۰ دلاری بودیم اما روز جمعه رشد شاخص دلار و رسیدن به سقف ۷ ماهه، همچنین رشد (۴ موردی) تعداد دکل‌های نفتی برای پانزدهمین‌هفته در ۱۶ هفته اخیر نیز بر نفت فشار آورد. آژانس بین‌المللی انرژی اعلام کرد مازاد عرضه تا نیمه اول ۲۰۱۷ تداوم خواهد یافت، همچنین اعلام کرد وفاداری اعضای اوپک به حفظ سقف تولیدات، می‌تواند بازار را به تعادل بازگرداند. اما تمایل ایران، لیبی و نیجریه برای افزایش تولیدات، نیازمند کاهش بیشتر تولیدات عربستان است. موضوعی که می‌تواند چالشی را پیش‌روی نشست ۳۰ نوامبر اوپک بگذارد.