یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند.

بازار سهام

سیگنال بازارهای جهانی به بورس

شاخص کل بورس با رشد هفتگی ۶/ ۰ درصدی همراه شد. روز دوشنبه با حمایت بازارهای کالایی نمادهای «فخوز»، «کگل»، «شبریز»، «شبندر» و همچنان با تمایل معامله‌گران به کسب سودهای کوتاه‌مدت، نماد «خساپا» بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص گذاشت. انتظار می‌رود انتشار گزارش عملکرد ۶ ماهه شرکت‌ها حرکت بازار بر مبنای تحلیل را تقویت کند. در روزهای اخیر قیمت نفت بالاتر از سطح روانی ۵۰ دلاری تثبیت شد. با وجود عدم تاثیر مستقیم آن بر صنایع بورسی، اما این عامل با تقویت خوش‌بینی به تحقق بودجه عمرانی دولت می‌تواند از صنایع مربوطه حمایت کند. همچنین سطح ۵۵ دلاری از سنگ آهن حمایت می‌کند. با این وجود رشد شاخص دلار (با تقویت احتمال افزایش نرخ بهره آمریکا در دسامبر) و نشانه‌های کاهش واردات چین عامل فشار بر بازارهای کالایی به ویژه مس (با افت ۲۶ درصدی واردات نسبت به سال پیش) است.

بازار ارز

سقف‌شکنی دلار در بازار نیمه تعطیل

هر دلار آمریکا با رشد هفتگی ۳/ ۰ درصدی برای پنجمین هفته متوالی با رشد همراه شد. روز پنج‌شنبه دلار برای اولین بار از بهمن گذشته سقف ۳۶۰۰ تومانی را شکست و به نرخ ۳۶۰۲ تومان معامله شد. از روز دوشنبه با افزایش نرخ درهم، روند نزولی دلار پس از سه روز متوقف شد. تقویت احتمال افزایش نرخ بهره در ماه دسامبر، ارزش دلار را در سطح بین‌المللی نزدیک به سقف ۷ ماهه قرار داده است. موضوعی که رشد تقاضای آربیتراژی دلار را به همراه دارد. تداوم حرکت اونس طلا نزدیک کف ۱۲۵۰ دلاری نیز، افزایش تقاضای دلار از سوی معامله‌گران سکه را رقم زده است. اما کاهش عرضه نیز به دلیل تعطیلی‌ روزهای اخیر، باعث تشدید نوسانات دلار شد؛ بنابراین انتظار می‌رود شناسایی سود میان معامله‌گران و افزایش عرضه صرافی بانک‌ها باعث تقویت مقاومت سطح ۳۶۰۰ تومانی شود.

بازار سکه

رشد سکه با اهرم دوگانه

هر سکه طرح جدید با افت هفتگی ۲/ ۰ درصدی برای دومین هفته متوالی نزولی شد. با افت ۴۰ دلاری اونس طلای جهانی و نزدیک شدن به کف ۱۲۵۰ دلاری، قیمت سکه کف یک میلیون و ۱۰۰ هزار تومانی را شکست. اما معامله‌گران با افزایش تقاضای دلار، از سکه حمایت کردند؛ بنابراین شاهد کم‌واکنشی سکه به افت اونس طلا و بزرگ شدن حباب (بیشتر بودن قیمت بازاری از ارزش ذاتی) سکه بودیم. در روزهای اخیر حبس بازه‌ای اونس طلا در بازه ۱۲۵۰ تا ۱۲۶۳ دلاری رقم خورد. با اینکه روز پنج‌شنبه تقویت ریسک‌گریزی اونس طلا را نزدیک سطح ۱۲۶۰ دلاری رساند، اما روز جمعه با تقویت ریسک‌پذیری و آمار مناسب نرخ تورم تولیدکننده آمریکا اونس طلا به صورت مقطعی به ۱۲۴۹ دلار رسید. افت اونس طلا و احتمال افزایش عرضه دلار در سطح کنونی می‌تواند افت سکه را به همراه داشته باشد.

بازار طلای جهانی

حبس بازه‌ای طلا

دیروز ساعت ۱۶ اونس طلای جهانی به قیمت ۱۲۵۱ دلار معامله ‌شد. تقویت احتمال افزایش نرخ بهره آمریکا در دسامبر با رشد هفتگی ۲/ ۱ درصدی شاخص دلار، عامل فشار بر طلا است. در صورتجلسه نشست اخیر فدرال رزرو اکثر نمایندگان با افزایش نرخ بهره در سال جاری موافق هستند. اما همچنان ریسک‌های اقتصادی و سیاسی (انتخابات آمریکا) باعث حبس بازه‌ای اونس طلا در محدوده ۱۲۵۰ تا ۱۲۶۳ دلاری شده است. روز پنج‌شنبه آمارهای نامناسب تجاری چین، بیشترین افت صادرات از فوریه و افت واردات بیشتر از پیش‌بینی‌ها، با تقویت ریسک‌گریزی معامله‌گران (افت بازارهای سهام اروپا به کف ۲ ماهه) از اونس طلا حمایت کرد. اما در ادامه رشد نرخ تورم تولیدکننده (عمده‌فروشی) چین برای اولین بار از ۲۰۱۲، با کاهش نگرانی‌ها مجددا روند نزولی طلا را رقم زد. سخنرانی جنت‌یلن و آمارهای اقتصادی آمریکا می‌تواند بر اونس طلا اثرگذار باشد.

بازار اوراق مسکن

نوسان اندک «تسه»ها

اوراق تسهیلات مسکن اسفند۹۳ (تسه۹۳۱۲) با رشد هفتگی ۵/ ۰ درصدی به قیمت ۸۵ هزار و ۸۷۷ تومان معامله شدند. پس از افت ناگهانی «تسه»ها به سطح ۸۵ هزار تومانی از میانگین ۹۱ هزار و ۷۰۰ تومانی در تابستان، شاهد رشد اندک «تسه»ها بودیم. اما در شرایط کنونی اوراق نوسان اندکی نزدیک سطح مزبور دارند. از سویی کاهش تقاضای فصلی و فاصله گرفتن از اوج معاملات مسکن در ماه مرداد (که اوراق بالاتر از سطح ۱۰۰ هزار تومان قرار داشتند)، همچنین بالا بودن نرخ سود واقعی وام اوراق (۵/ ۲۲ درصد) در شرایط رشد غیرتورمی قیمت مسکن عوامل فشار بر اوراق است. اما از سوی دیگر تقویت چشم‌انداز خروج تدریجی مسکن از رکود و رشد تعداد معاملات و قیمت مسکن در ۶ ماه اخیر عامل حمایت از اوراق است؛ بنابراین در شرایط کنونی تقابل این عوامل افت تدریجی اوراق را رقم زده است.

بازار نفت

نوسان نفت بالای 50 دلار

دیروز ساعت ۱۶ هر بشکه نفت خام آمریکا به قیمت ۷/ ۵۰ دلار معامله ‌شد. در هفته اخیر شاهد تداوم قیمت نفت WTI بالاتر از سطح ۵۰ دلاری بودیم. روز دوشنبه حمایت رئیس‌جمهوری روسیه از کاهش تولیدات همراه با اعضای اوپک، نفت برنت را به بالاترین سطح در ۱۵ ماه اخیر (۷۳/ ۵۳ دلار) رساند، اما گزارش اوپک از افزایش تولیدات سپتامبر (۳۹/ ۳۳ میلیون بشکه در روز) و تمایل ایران، نیجریه و لیبی برای افزایش تولیدات چالش‌هایی را پیش روی نشست ۳۰ نوامبر اوپک می‌گذارد. آژانس بین‌المللی انرژی اعلام کرد حفظ سقف تولیدات اوپک به رسیدن نفت به تعادل کمک خواهد کرد. اما تداوم مازاد عرضه تا نیمه اول ۲۰۱۷ را پیش‌بینی کرد. رشد (۹/ ۴ میلیون بشکه) ذخایر نفت آمریکا برای اولین بار در ۶ هفته، احتمال بازگشت تولیدکنندگان شیل با رشد قیمت نفت و چشم‌انداز رشد شاخص دلار عوامل فشار بر نفت هستند.