یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند.

بازار سهام

توجه بازار به‌ فلزی‌ها

دیروز شاخص کل بورس با رشد ۲۱۹ واحدی (۳/ ۰ درصدی) همراه شد. در نبود محرک بنیادین، حرکت نقدینگی بر مبنای اخبار در روزهای اخیر رشدهای ناگهانی و به دنبال آن نزول نمادهای خودرویی و سپس نمادهای پالایشی را رقم زد. تمایل معامله‌گران به کسب سودهای کوتاه مدت عامل تشدید فشار عرضه پس از رشدهای قابل توجه است. روز گذشته نیز پس از تعدیل مثبت ۲۴ درصد سودآوری سهام «کچاد» نمادهای سنگ آهنی از شاخص حمایت کردند. رشد قیمت‌های جهانی، به خصوص با افزایش تقاضای چین عامل رشد سودآوری این شرکت است. همچنین با انتظار رشد قیمت فولاد با رشد قیمت سنگ آهن (ماده اولیه فولاد) در کنار اخبار رشد صادرات فولاد کشورمان حمایت معامله‌گران از نمادهای فولادی نیز رقم خورد. اما چشم‌انداز کند شدن رشد تقاضای چین و رشد عرضه سنگ‌‌آهن دورنمای توقف روند صعودی سنگ آهن تا پایان ۲۰۱۶ را ارائه می‌دهد.

بازار ارز

فشار سه‌جانبه بر دلار

دیروز هر دلار آمریکا با افت 4 تومانی به نرخ 3586 تومان معامله شد. روز گذشته نرخ دلار برای سومین روز متوالی نزولی شد. افت نرخ درهم، با توجه به نرخ ثابت برابری دلار و درهم، عامل فشار بر دلار بود. علاوه بر این در هفته‌های اخیر روند صعودی دلار، باعث افزایش معاملات آتی با چشم‌انداز صعودی شده بود. موضوعی که روز شنبه معاملات آتی را بالاتر از سطح 3600 تومانی قرار داد. اما عدم همراهی معاملات نقدی با معاملات آتی را شاهد بودیم. امری که بر مقاومت جدی سطح 3600 تومانی دلار اشاره دارد. بنابراین معامله‌گران با شناسایی سود در سطوح کنونی اقدام به افزایش عرضه کردند. این عوامل در کنار عامل روانی آزاد شدن ارائه خدمات دلاری از سوی بانک‌های غیرآمریکایی نیز عامل دیگر فشار بر دلار بود. موضوعی که نرخ دلار را به زیر سطح 3590 تومانی رساند.

بازار سکه

افت سکه با دلار

دیروز هر سکه طرح جدید با افت هزار تومانی همراه شد. در شرایط تعطیلی بازار طلای جهانی، افت نرخ دلار عامل فشار بر قیمت سکه بود. در هفته اخیر اونس طلای جهانی با افت نزدیک به ۶۰ دلاری همراه شد و به این ترتیب قیمت سکه به کف ۴ ماهه رسید. با تقویت احتمال افزایش نرخ بهره آمریکا در ماه دسامبر اونس طلای جهانی با افت همراه شد. افزایش نرخ بهره باعث فشار بر طلا است که نرخ بهره به آن تعلق نمی‌گیرد. همچنان با این وجود، رشد تقاضای فیزیکی آسیا و ریسک‌های موجود می‌تواند مانع از افت شدید اونس طلا شود. در بازار ارز نیز روز گذشته حمایت سطح ۳۵۹۰ تومانی پس از ۴ روز معاملاتی شکسته شد. افت بیشتر نرخ دلار با عرضه توسط معامله‌گران با شناسایی سود و عرضه صرافی بانک‌ها دور از انتظار نیست.

بازار طلای جهانی

بیشترین افت طلا در ۱۱ ماه

اونس طلای جهانی با افت هفتگی 5/ 4 درصدی (بیشترین افت از آبان 94) همراه شد. رشد شاخص دلار و شکستن سطوح حمایتی تکنیکال اونس طلا را نزدیک به کف 4 ماهه قرار داد. تقویت احتمال افزایش نرخ بهره آمریکا در دسامبر با آمارهای مناسب اقتصادی آمریکا و ثبات نسبی وضعیت اشتغال آمریکا (با وجود رشد اشتغال کمتر از پیش‌بینی‌ها در ماه سپتامبر) در کنار افت پوند عوامل حمایت از شاخص دلار بودند. همچنان ریسک‌های اقتصادی و سیاسی از جمله انتخابات آمریکا افت شدید طلا را دور از انتظار کرده است. دومین مناظره هیلاری کلینتون و ترامپ روز یکشنبه، آمارهای اقتصادی آمریکا، انتشار صورتجلسه پیشین فدرال رزرو و سخنرانی جنت یلن روز جمعه می‌توانند بر طلا اثرگذار باشند. در نظرسنجی هفتگی کیتکو (از 18 کارشناس) 14 نفر روند صعودی، 3 کارشناس روند نزولی و یک نفر حرکت خنثی را برای طلا پیش‌بینی کرد.

بازار اوراق مسکن

نوسان اندک «تسه»ها

دیروز اوراق تسهیلات مسکن اسفند۹۳ (تسه۹۳۱۲) با افت ۱۵/ ۰ درصدی همراه شدند. «تسه»های جدیدتر نیز روز گذشته نزدیک سطح ۸۷ هزار تومانی نوسان داشتند. در شرایط کنونی نرخ سود واقعی اوراق، در سطح ۵/ ۲۲ درصد تثبیت شده است. بالا بودن نرخ سود و کاهش تقاضای فصلی عامل فشار بر اوراق است، اما رشد ۶۷ درصدی تسهیلات خرید مسکن در ۶ ماه اول نسبت به مدت مشابه سال گذشته، چشم‌انداز خروج تدریجی مسکن از رکود را ارائه می‌دهد. بنابراین «تسه»ها با شیب ملایمی نزولی هستند. مدیر عامل بانک مسکن اعلام کرد در صورت کاهش نرخ سود بانکی، نرخ سود اسمی تسهیلات اوراق نیز کاهش می‌یابد، اما این عامل می‌تواند با رشد تقاضای اوراق، رشد قیمت را به دنبال داشته باشد و با توجه به رابطه مستقیم قیمت و نرخ سود وام، تاثیر بسزایی بر نرخ سود واقعی اوراق نداشته باشد.

بازار نفت

رشد ۱۶ درصدی نفت در ۳ هفته

هر بشکه نفت خام آمریکا با رشد هفتگی 3/ 3 درصدی همراه شد. توافق اولیه اوپک در کنار افت قابل توجه ذخایر نفت تجاری آمریکا در پنج هفته اخیر، رشد 16 درصدی قیمت نفت را در سه هفته اخیر رقم زد. در توافق اولیه اعضای اوپک برای کاهش سقف تولیدات تا 5/ 32 تا 33 میلیون بشکه در روز تصمیم بر این شد که سهمیه هر کشور در نشست 30 نوامبر اوپک بررسی شود. گفت‌وگوی مقامات نفتی اعضای اوپک و روسیه در هفته جاری در استانبول می‌تواند سیگنالی برای نفت باشد. با این وجود افزایش تعداد دکل‌های نفتی آمریکا برای چهاردهمین هفته در پانزده هفته اخیر عامل فشار بر قیمت نفت شد. همچنین گلدمن ساکس با توجه به تداوم مازاد عرضه و احتمال عدم وفاداری اعضای اوپک برای حفظ سهمیه‌بندی قیمت نفت را 43 دلار برای پایان سال پیش‌بینی کرد.