یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند.

بازار سهام

سیگنال بازارهای جهانی به بورس

دیروز شاخص کل بورس با رشد اندک ۳۴ واحدی (۰۴/ ۰ درصدی) همراه شد. رشد ۱۶ درصدی قیمت نفت در سه هفته اخیر و شکستن سقف ۵۰ دلاری WTI برای اولین بار در سه ماه و نیم اخیر، عامل اقبال سهامداران به سمت گروه فرآورده‌های نفتی بود. اما با توجه به رشد همزمان مواد اولیه و محصولات پالایشی، نمی‌توان رابطه مستقیمی را میان اثرگذاری رشد قیمت نفت بر حاشیه سود این شرکت‌ها در نظر گرفت. علاوه بر این رشد ۵/ ۳ درصدی قیمت مس در یک ماه اخیر، عامل حمایت از نماد «فملی» است. همچنان بازگشایی بازار چین پس از یک هفته و با اعلام محدودیت‌های جدید برای جلوگیری از تشکیل حباب مسکن این کشور، می‌تواند بر بازارهای کالایی فشار آورد. بنابراین عدم پایداری رشد قیمت جهانی کالاها در کنار تداوم فشار فروش گروه خودرویی می‌تواند فشار بر شاخص را تشدید کند.

بازار ارز

افت اندک دلار با تقویت احتیاط

دیروز هر دلار آمریکا با افت ۲ تومانی همراه شد و برای سومین روز متوالی بالاتر از ۳۵۹۰ تومان ایستاد. حرکت معامله‌گران سکه به بازار ارز برای حمایت از سکه با اهرم دلار (رابطه الاکلنگی ارز و سکه) نرخ دلار را روز چهارشنبه تا نزدیکی ۳۶۰۰ تومان افزایش داد. اما در ادامه افزایش عرضه از سوی صرافی بانک‌ها در کنار شناسایی سود میان معامله‌گران عامل فشار بر دلار شد. با اینکه در اواخر شهریور انتظار می‌رفت سطح ۳۵۵۰ تومانی در برابر رشد دلار مقاومت کند؛ اما رشد ۷/ ۰ درصدی نرخ دلار از ابتدای مهر با تقویت چشم‌انداز صعودی دلار، رشد معاملات آتی با چشم‌انداز صعودی را رقم زده است. این عامل در کنار رشد تقاضای آربیتراژی دلار با رشد ارزش دلار در سطح جهانی عامل حمایت از دلار بود. همچنان انتظار تشدید عرضه در سطوح کنونی دلار باعث تقویت شرایط احتیاطی شده است.

بازار سکه

افت سکه با سه عامل

دیروز هر سکه طرح جدید با افت ۵ هزار تومانی همراه شد. افت تقاضای مناسبتی، افت اونس طلای جهانی و افت نرخ دلار عوامل فشار بر سکه بودند. تقویت احتمال افزایش نرخ بهره آمریکا در ماه دسامبر و افت پوند با رشد شاخص دلار، بیشترین افت هفتگی طلا در ۱۱ ماه اخیر را رقم زد. در بازار ارز نیز در روزهای اخیر با وجود افزایش تقاضای دلار توسط معامله‌گران سکه برای کاهش نوسانات سکه، اما مقاومت سقف ۳۶۰۰ تومانی در برابر دلار در کنار چشم‌انداز افزایش عرضه توسط معامله‌گران و صرافی بانک‌ها مانع از رشد بیشتر دلار است. همچنان انتظار می‌رود ریسک‌های سیاسی و اقتصادی مانع از افت شدید اونس طلا شود. بنابراین انتظار توقف روند نزولی طلا و حمایت دلار باعث کم واکنشی سکه به افت طلا و بزرگ تر شدن حباب (کمتر بودن قیمت بازاری از ارزش ذاتی) سکه شده است.

بازار طلای جهانی

توقف طلا نزدیک کف

اونس طلای جهانی با افت هفتگی ۵/ ۴ درصدی نزدیک به کف ۴ ماهه ایستاد. رشد ۳/ ۱ درصدی شاخص دلار در هفته اخیر در کنار شکستن سطوح حمایتی تکنیکال بیشترین افت هفتگی اونس طلا از آبان ۹۴ را رقم زد. آمارهای مناسب شاخص خرید مدیران کارخانه‌ای و خدمات، در کنار اظهارات نمایندگان فدرال رزرو بر مناسب بودن وضعیت اقتصادی آمریکا برای افزایش نرخ بهره در سال جاری در کنار افت پوند عوامل حمایت از شاخص دلار بودند. با اینکه روز جمعه آمار اشتغال کمتر از پیش‌بینی‌ها بود اما نشانه‌های ثبات اشتغال آمریکا، احتمال افزایش نرخ بهره در دسامبر را به ۶۴ درصد رسانده است. همچنان با توجه به چشم‌انداز کاهش توانایی بانک‌های مرکزی برای حمایت از اقتصاد و ریسک سیاسی انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در کنار چشم‌انداز رشد تقاضای فیزیکی هند و چین دورنمای حمایت از طلا را ارائه می‌دهند.

بازار اوراق مسکن

تداوم نوسان اندک «تسه»ها

دیروز اوراق تسهیلات مسکن اسفند۹۳ (تسه۹۳۱۲) با رشد یک درصدی همراه شدند. برای پنجمین روز معاملاتی شاهد رشد قیمت اوراق هستیم. اما اوراق جدیدتر روز گذشته با افت اندکی در سطح ۸۷ هزار تومانی معامله شدند. به نظر می‌رسد سطح ۸۸ هزار تومانی در مقابل رشد بیشتر اوراق جدید مقاومت می‌کند. افت تقاضای فصلی مسکن و نرخ سود بالای وام، با توجه به رابطه مستقیم میان قیمت و نرخ سود (۵/ ۲۲ درصد) در شرایط رشد غیر تورمی قیمت مسکن عوامل فشار بر اوراق است. اما از سوی دیگر نشانه‌های خروج مسکن از رکود با توجه به اقدامات بانک مسکن در ماه‌های اخیر برای تقویت سمت تقاضای مسکن، رشد ۲۷ درصدی میانگین قیمت اوراق در تابستان سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته را رقم زد. چشم‌انداز خروج تدریجی مسکن از رکود مانع از افت شدید «تسه»ها است.

بازار نفت

سومین هفته رشد نفت

هر بشکه نفت خام آمریکا با رشد هفتگی ۳/ ۳ درصدی برای سومین هفته متوالی صعودی شد. افت قابل توجه ذخایر نفت تجاری آمریکا برای پنجمین هفته متوالی (رسیدن به کمتر از ۵۰۰ میلیون بشکه برای اولین بار از ژانویه)، در کنار توافق اولیه اعضای اوپک برای کاهش ۲۰۰ تا ۷۰۰ هزار بشکه‌ای نسبت به سطح آگوست برای اولین بار در ۸ سال اخیر روز پنج شنبه قیمت نفت را به بالاتر از ۵۰ دلار برای اولین بار در ۴ ماه اخیر رساند. اما رشد (۳ موردی) تعداد دکل‌های نفتی برای چهاردهمین هفته در ۱۵ هفته اخیر افت نفت از سطح مزبور را رقم زد؛ اما توافق برای سهم هر یک از اعضا در ۳۰ نوامبر صورت خواهد گرفت. گلدمن ساکس در یادداشتی اعلام کرد اعضای اوپک به سهمیه‌بندی وفادار نخواهند بود و قیمت نفت را برای پایان سال ۴۳ دلار پیش‌بینی کرد.